וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש מי ששומר על האינטרסים

פרופ' אלכסנדר בליי

9.9.2013 / 8:31

בימים אלה נאבק הנשיא אובמה על מעמדו מבית ומחוץ. ניסיונו להופיע כאביר השלום העולמי, המוציא את חיילי ארה"ב מעיראק ומאפגניסטן ובה בעת משרה אווירה של פיוס ושלום בעולם - נכשל כישלון חרוץ. יריביו פירשו את מאמציו כחולשה ואת מדיניותו במזה"ת כנטישת התמיכה בבעלי ברית מסורתיים, כגון הנשיא מובארק. בתוך מציאות סבוכה זו, אשר פגמה בתדמית ארה"ב בעולם כולו וביתר שאת בקרב מדינות סוררות, מנסה רוסיה לשוב ולחדור למזה"ת מתוך הערכה כי הנשיא האמריקני החלש וההססן לא יוכל, ואף לא יעז, להתעמת עם מנהיג נחוש כפוטין.

על קשייו של הנשיא נוספה מכשלה נוספת אשר הניח הוא עצמו: כבר לפני כשנה הכריז כי שימוש בנשק כימי בסוריה הוא בבחינת קו אדום אשר יחייב פעולה אמריקנית. גם בהצטבר ההוכחות לשימוש כזה נמנע הנשיא מפעולה, עד אשר בטבח המוני בפרברי דמשק נחצו כל הגבולות. כל אלה הטילו את הנשיא בעל כורחו, על אף ניסיונותיו לקדם שלום באמצעות בדלנות, למציאות שבה עליו להגיב, שמא תהפוך מדינתו לגורם שקוף ובלתי קיים למעשה בזירה הבינלאומית. נאמן לדרכו המנסה להימנע מפעולה צבאית, בניגוד לדיפלומטית, הכריז הנשיא כי החליט לצאת לפעולה מוגבלת נגד סוריה, אך רק לאחר קבלת אישור בתי הנבחרים. במידה רבה זו מלחמה של הנשיא על מעמדו האישי, הלאומי והבינלאומי, והוא זקוק לכל סיוע מבית ומחוץ במאבק זה על דמותה של מעצמה דמוקרטית, מובילה וידידה לישראל.

האם מתכוון הנשיא באמת ובתמים לפעול נגד סוריה? כלל לא ברור. בכוונתו ליצור רושם בעולם כולו כי הוא נאמן לדרך הפעולה הדמוקרטית הנהוגה במדינתו, וכי אם ייצא לפעולה זו או יימנע ממנה זה יהיה רק מפני שזהו רצון העם האמריקני. העם מצידו אינו נלהב, בלשון המעטה, לפעולה כזו, אך מכבד את פעילות השחקנים הפוליטיים האמריקנים הפנימיים, המנסים לשכנע את המחוקקים בוושינגטון בדבר הדרך הנכונה.

חייבים תודה

ישראל, כמובן, אינה שחקן פנימי אמריקני. היא צופה בתהליך עם ערב הסעודית, ספקית הנפט הגדולה של ארה"ב, טורקיה, החברה בנאט"ו, וירדן, בעלת ברית מסורתית במזה"ת. אלה כולן מצפות לפעולה אמריקנית שתרסן את תאוות הרצח של בשאר אסד, ובייחוד את יכולותיו הקונבנציונליות והבלתי?קונבנציונליות. אם ארה"ב לא תעשה כן, הרי גם יו?תר דה פקטו השימוש בנשק השמדה המוני זה, ואסד גם יקבל היתר פתוח ללא הגבלה וללא סכנת ענישה בכל פעולה רצחנית אשר יבצע. לאינטרסים אלה של בעלות בריתה הקרובות של ארה"ב באזור יש מבטאים נאמנים בוושינגטון, ובראשם הלובי הפרו?ישראלי (איפא"ק).

מאחר שמדינת ישראל אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של ידידתה ארה"ב, הרי איפא"ק נחלצה לעזרה ויצאה במאבק פוליטי וציבורי כדי לסייע לנשיא אובאמה להשיג את אישור בתי הנבחרים לפעולה קצרה, יעילה וללא כוחות קרקע נגד אסד. יש לזכור כי אנשי איפא"ק הם אזרחים אמריקנים, יהודים כנוצרים, הסבורים כי פעילותם תסייע לנשיא - שעד היום נודע ביחסיו המתוחים עם ישראל - לשפר את היחסים, הן במישור הלאומי והן במישור האישי עם רה"מ נתניהו. זאת ועוד, הנשיא נלחם על תדמיתו כלוחם למען שלום עולמי; אין דרך ראויה יותר להביא שקט ושלווה לעולמנו המסוכסך ולסייע לתהליכי שלום במזה"ת מאשר למנוע רצח עם ושימוש בכלי נשק אסורים על פי החוק הבינלאומי ולהתייצב בצד הצודק ושוחר השלום בסכסוך הנוכחי.
איפא"ק פעלה תמיד כשטובת ארה"ב לנגד עיניה, שהרי מדובר באזרחי ארה"ב. פעולותיה למען ישראל הן רק בנושאים שבהם קיימת הסכמה בין האינטרסים הקיומיים של שתי המדינות. אזרחי ישראל חייבים תודה לארגון הפועל למען שלום וביטחון באזורנו שנים רבות, כולל במשבר הנוכחי.

הכותב הוא ראש המרכז לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת
אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully