וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לגרור את ישראל לקלחת

יוסי ביילין

9.9.2013 / 8:23

רק זה היה חסר לנו עכשיו: 250 פעילי איפא"ק מתכננים להגיע במהלך השבוע הקרוב אל גבעת הקפיטול בוושינגטון כדי לשכנע את המחוקקים לאשר את בקשתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לתקוף בסוריה. עד כה נזהר הארגון מפני מעורבות כלשהי בנושא, וטוב שעשה כך, ממש כשם שטוב עשתה ממשלת ישראל בהימנעה מכל ביטוי פומבי הקושר אותה עם צד זה או אחר במסגרת מלחמת האזרחים המתחוללת מעבר לגבול, או עם מתקפה אמריקנית על סוריה. אלא שעכשיו, לנוכח פניית הממשל, נחלץ הלובי החזק הזה לסייע לאובמה ולמזכיר המדינה שלו, ג'ון קרי, ולהסביר לחברי הסנאט ולבית הנבחרים כי אין לעמוד מנגד וכי יש לפעול כנגד המשטר של בשאר אסד, שהשתמש בנשק כימי נגד אזרחים.

איפא"ק היא שדולה המופעלת על ידי יהודים אמריקנים, אבל מוכרת על ידי העולם - במידה זו או אחרת של דיוק - כזרוע הארוכה והבלתי רשמית של ישראל. מעורבותה במהלך הנוכחי בקונגרס תיתפס בעיני רבים כמעורבות ישירה של ישראל למען פגיעה בסוריה, בניגוד מוחלט לאינטרס הלאומי הברור שלנו ולקונצנזוס הישראלי. איפא"ק תוכל לומר עד מחר שהיא עושה זאת על דעת עצמה, בלי להיוועץ בממשלת ישראל, ושהיא אינה מייצגת אותה. גם אם זה נכון, שום גורם משמעותי לא ייקח זאת ברצינות - לא בארה"ב, לא בסוריה ולא במקומות אחרים בעולם.

אם יחליט הקונגרס לתמוך בנשיא אובמה בעת שיבקש את האישור לתקיפה בסוריה, עלולה מתקפת איפא"ק לתרום ללגיטימציה של תגמול אנטי ישראלי מצד סוריה ובעלי בריתה. אם יחליט הקונגרס שלא להיענות לבקשת הממשל - תהיה זו פגיעה לא רק בתדמיתו של איפא"ק, אלא גם בזו של ישראל.

הזדמנות נדירה

הפיתוי של איפא"ק לפעול דווקא בעת הזו אינו קטן. אחרי הכל, המתיחות שבין אובמה לבין הארגון ידועה לכל. העובדה שגם הנשיא מגיע לאירוע השנתי של השדולה ונושא בו נאום פרו?ישראלי אינה הופכת אותו לחביב הארגון, ובוודאי אינה הופכת את הארגון חביב עליו. אין זה סוד שהוא מעדיף על פניו את הארגון היהודי הליברלי, "ג'יי סטריט".

העובדה שאובמה נזקק כרגע לתמיכת השדולה היא הזדמנות נדירה עבור איפא"ק להראות את כוחה לנשיא ולשפר את יחסיהם. ואולם זהו מצב של ניגוד אינטרסים בין השדולה לבין ישראל. נכון, גם אם ישראל נזהרת ומדגישה את אי מעורבותה בנעשה בסוריה, משתמשים בשמה משני צדי המתרס: המורדים טוענים כי הנשיא אסד שורד רק בזכותה של ישראל, המעדיפה אותו על פני קואליציית מורדים בלתי ברורה, ואילו אנשי אסד טוענים כי ישראל עומדת מאחרי המורדים, ומוכיחים זאת, כביכול, בעזרת המידע על הטיפול הרפואי שאנחנו מגישים לפצועים הסורים בצפון. אבל עלייה לרגל של מאות פעילים יהודים אל גבעת הקפיטול מטעם איפא"ק היא תמונה שתיחקק, ואשר תהווה סיכון ישיר ומיותר על ישראל.
איני יודע עד כמה יכולה הממשלה הנוכחית להשפיע על איפא"ק, אבל מישהו צריך להסביר לשדולה כי גם אם נדמה לה שהמהלך יסייע לה, היא עלולה להזיק לישראל, המהווה את הסיבה לעצם קיומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully