וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים מסוכן לקראת איראן

אברהם בן צבי

8.9.2013 / 8:04

בעוד יומיים, ביום שלישי, יתייצב ברק אובאמה מול פני האומה האמריקנית, ויעשה מאמץ אחרון לגייס תמיכה במהלך הענישה המתוכנן כלפי דמשק. עשרה ימים לאחר הנאום שאמור היה להשיק את המהלך הצבאי, אך בפועל כבל את ידיו ללא צורך, יעשה הנשיא ניסיון נוסף להשתחרר מהחישוקים.

ואולם הוא יזדקק ליכולת רטורית וירטואוזית כדי לשנות את הלכי הרוח הרווחים בקונגרס, ובעיקר בבית הנבחרים. שכן, לא רק דעת הקהל מתייצבת כעת ברובה הגדול כנגד המהלך בחזית הסורית, אלא גם בית הנבחרים, שמרבית חבריו משתוקקים דרך קבע להקיז את דמו ולפגוע במעמדו של אובאמה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה בוועידת G20 בסנט פטרסבורג. 9 ביוני 2013. AP
יזדקק ליכולת רטורית וירטואוזית. נשיא ארה"ב אובמה/AP

בשלב הנוכחי לפחות ניצבת מול הבית הלבן קואליציה רחבה ומוזרה, ששותפים לה, בין היתר, בדלנים מובהקים מן האגף השמרני של המפה הפוליטית מזה, ודמוקרטים ליברלים השבעים ממלחמות מזה. שני הזרמים גם יחד מוכנים לקרוא תיגר על מנהיגיהם משתי המפלגות, שהביעו תמיכתם בנשיא ה?44.

מאחר שעל סדר היום של גבעת הקפיטול עומדת לעלות בקרוב הסוגיה רווית המחלוקת של תקרת החוב הלאומי, הפכו יריביו של הנשיא את המדיניות במכלול הסורי למעין מתאבן במסלול החלשתו של הבית הלבן. זאת, במטרה להפכו לשק חבטות ולברווז צולע כאשר תעלה על השולחן המנה העיקרית בדמותו של המצוק הפיסקאלי המאיים.

ערפל סמיך של אי ודאות

נכון הוא הדבר שעבור בית המחוקקים מהווה השאלה הסורית נדבך אחד בלבד בתוך מסכת רחבה של שיקולים פוליטיים. עם זאת, אין להתעלם מן הקולות המגיעים אל חברי הבית ממחוזות הבחירה שלהם, המאותתים על התנגדות ציבורית רחבה כלפי האופציה הצבאית. רקע זה מהווה תמריץ נוסף עבור יריביו של הבית הלבן בבית הנבחרים, הכמהים לראותו מושפל, ובה בשעה מקשה על תומכיו של הנשיא, הרגישים למעמדם אצל בוחריהם, להתייצב לימינו.

אלא אם כן יתחולל מהפך, עתידה מעצמת העל האמריקנית לספוג מפלה מבישה מבית, שתהפוך את אזהרותיו של מזכיר המדינה קרי מפני "מינכן 2" לבלתי רלוונטיות.

בלי קשר לתוצאות ההכרעה בקונגרס, עתידה החלטתו של ברק אובאמה להפוך את הרשות המחוקקת לגורם בעל זכות וטו בעניין שבו הבית הלבן אמור היה להיות הרשות המוסמכת היחידה למשך חודשיים, להוות תקדים מסוכן. שכן, כאשר יגיע יום המבחן בזירה האיראנית, ישאף הקונגרס להעמיד שוב פעולה צבאית כלשהי בסימן שאלה ותחת ערפל סמיך של אי ודאות.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully