וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת אחים: החוק שעשוי לפרק את ברית בנט-לפיד

29.8.2013 / 12:31

מה גרם למיכאלי וסטרוק לאחד כוחות? האם נתניהו יחיל החוק הישראלי בשטחים? ממה חוששת חוטובלי, ומה הרעיון המקורי של טיבי? לכל שאלה תשובה, בטור השבועי של כתבנו הפוליטי

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל

(צפו בהרצוג מכריז על מועמדותו בעבודה)

חברי הכנסת מגישים אלפי הצעות חוק פרטיות. על רובן הגדול לעולם לא תשמעו. מעטות מהן יאושרו בקריאה שנייה ושלישית. רק בודדות יגרמו למחלוקת של ממש שתעורר חיכוכים בולטים בקואליציה. אחת כזו הגישה חברת הכנסת אורית סטרוק מהבית היהודי. סטרוק ביקשה להחיל את חוק עבודת נשים, שמבקש לקבוע את זכויותיהן של נשים בשוק העבודה - לרבות זכויות בזמן הריון וחופשות לידה - גם ביהודה ושומרון. כיום החוק הישראלי לא חל בשטחים, ובמקום זאת חל השיפוט הצבאי.

סטרוק העלתה את הצעת החוק שלה, שנתמכה בין היתר על ידי חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה), לוועדת השרים לענייני חקיקה. ההצעה אושרה, והייתה אמורה להיות מקודמת בתמיכת הקואליציה, אלא ששר המדע, ואחד הסמנים השמאליים של הממשלה, יעקב פרי, הגיש ערר על ההחלטה, שמשמעותה היא שיש לערוך דיון נוסף בנושא. במכתב למזכיר הממשלה כתב פרי כי הצעת החוק מחילה הלכה למעשה את החוק על שטחי יהודה ושומרון, וכי יש לה "השלכות מרחיקות לכת על סמכויותיהם של פקידי ממשלה ושל רשויות המדינה והחלתם באזור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יגרום לפיצוץ השיחות עם החלת ריבונות בעקיפין על יהודה ושומרון? נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מדובר בשינוי משמעותי של המצב המשפטי הנהוג כיום ביחס לאכיפת דיני העבודה באזור, וזאת מבלי שהשלכותיו המנהליות, המעשיות והמדיניות נבחנו לעומק", טען פרי. הוא סיים את מכתבו באזהרה כי אימוץ החוק יפגע במאמצים לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים, וכתב: "לא נכון לפעול בדרך של החלת החוק הישראלי על שטחים אלו כדי להשיג את המטרה הרצויה, בוודאי שלא בעת רגישה זו".

תפוח האדמה הלוהט הזה התגלגל לשולחנו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהחליט אתמול בערב להעלות את הערר לדיון בממשלה ביום ראשון הקרוב. נתניהו יתמוך בהצעתה של סטרוק. מוקדם עוד לומר אם מדובר בתמיכה נקודתית בהצעת חוק, או בהקשחת עמדות של ראש הממשלה מול הפלסטינים, אבל יש להניח שתמיכתו של נתניהו תעורר מתיחות בתוך הקואליציה, בין הבית היהודי ליש עתיד, וכן מול "התנועה" וכמובן מול הפלסטינים עצמם, ולא מן הנמנע שתקדם גל חקיקה שמטרתו החלת ריבונות בשטחי יהודה ושומרון "בדלת האחורית".

האם בוז'י יאבד את תפקיד יו"ר הסיעה?

המרוץ לראשות מפלגת העבודה יצא השבוע מהתרדמת שבה היה שרוי, עם הכרזתם הרשמית של יחימוביץ' והרצוג על כוונתם להתמודד ראש בראש על הנהגת המפלגה. העובדה שלמרוץ הנוכחי נרשמו שני חברי כנסת בלבד יכולה ללמד משהו על העייפות מעימותים פנימיים במערכת המפלגתית: אם ב-2011 היו חמישה מועמדים על התפקיד, הרי שהפעם הסיפור צפוי להיסגר כבר בסיבוב הראשון. מאחורי יחימוביץ' התייצבו עד כה שישה חברי כנסת: בירן, שפיר, שי, מזרחי, רוזנטל וברוורמן. היום צפוי להצטרף חבר כנסת נוסף. יחד עם יחימוביץ' עצמה ימנה המחנה של יושבת הראש שמונה חברי כנסת.

מן העבר השני נמצאים הרצוג, כבל ומרגלית, שמנסים לצרף לשורותיהם גם את מיכאלי ואת בר-לב, בינתיים ללא הצלחה יתרה. פואד צפוי להישאר על הגדר כדי להישאר קרוב לכולם במסגרת המרוץ לנשיאות, אך במחנה הרצוג מצפים שיעזור להם מאחורי הקלעים, בדיוק כשם שהמזכ"ל, חיליק בר, לא הכריז על תמיכה באף מועמד אך נחשב מקורב ליחימוביץ'.

"אני לא מתמודד לשם ההתמודדות", אומר הרצוג. "המחשבות שלנו, גם על בסיס סקרים וגם על בסיס נתונים, הן שברור שיש לי יתרון, ושבנסיבות הקיימות של המפקד אין טעם להיות מצנע 2 ולפצל את הכוחות. הם (כבל ומרגלית - ע.נ) גילו בגרות ואחריות. בנינו את זה יפה, שמרנו על ערפל קרב".

ח"כ יצחק בוז'י הרצוג הודיע על התמודדותו בפריימריז של מפלגת העבודה מול יחימוביץ', אוגוסט 2013. ניב אהרונסון
"לא מתמודד לשם ההתמודדות". מרגלית, הרצוג וכבל/ניב אהרונסון

איך תמשיך לשמש יו"ר הסיעה של יחימוביץ' בזמן הקמפיין כאשר בפועל אתם יריבים?

הרצוג: "אנחנו עובדים טוב מאוד ביחד. יש חומה סינית (בין ענייני הקמפיין לניהול הסיעה - ע.נ). חודש אחרי פתיחת המושב יהיו פריימריז, הסיעה מתנהלת פיקס".

אלא שהמציאות מעט מורכבת יותר. בזמן שיו"ר הסיעה והמועמד לראשות המפלגה בונה על שלושה חודשים שקטים, מתברר כי לפחות שני חברי כנסת ממחנה יחימוביץ' מעוניינים להדיח אותו ולזכות בתפקיד יו"ר הסיעה. כחיזוק לעמדתם, מזכירים גורמים במפלגה את האופן שבו הוחלף יו"ר הסיעה הקודם, איתן כבל, שניהל התמודדות מול עופר עיני לראשות ההסתדרות בניגוד להחלטת המוסדות, ופינה את מקומו לטובת הרצוג.

גם הפעם, יש מי שאומרים, לא יהיה ניתן להמשיך לעבוד במתכונת לפיה יו"ר המפלגה ויו"ר הסיעה מתמודדים זה מול זה, וחברי הכנסת שחושקים בתפקיד אף הציעו להשתמש בזכות התקנונית שלהם להחתים יותר ממחצית חברי הסיעה, כלומר שמונה ח"כים, על מנת להחליף את הרצוג. יהיה מעניין מאוד לראות מה תהיה עמדת היו"ר בעניין.

מה מדאיג את חוטובלי?

המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים רחוק מאוד מפריצת דרך, והעיניים בישראל בכלל נשואות לעבר סוריה, אבל בליכוד לא נכנסים לשאננות. התגברות ההערכות לפיהן נתניהו יישא נאום מדיני חשוב בסוף החודש הבא, שבמרכזו הצעה להסדר ביניים ארוך טווח בין ישראל לפלסטינים, הקפיצו את סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, שמוטרדת מהאפשרות התיאורטית לכונן הסדר שכזה. אתמול היא ערכה בתל אביב כינוס צעירים גדול תחת הכותרת "האם בליכוד ייסדנו את מדינת פלסטין?", כעקיצה על כך שמצע הליכוד אינו מכיר במדינה פלסטינית.

ציפי חוטובלי בכנס חירום בנושא שכחת ילדים ברכב. יולי 2013. יואב דודקביץ'
חוששת שראש הממשלה יכונן הסדר קבע. חוטובלי/יואב דודקביץ'

"זה לא כנס נגד ראש הממשלה", הדגישה חוטובלי. "בכל מה שנוגע למצב הביטחוני הוא מתנהל בתבונה רבה, אבל בנושא המדיני הליכוד מעולם לא דגל במדינה פלסטינית. נתניהו עשה הכול כדי להתחמק מלהגיע לשם, ואנחנו מגיעים למשא ומתן כפוי כתוצאה מלחץ של מעצמה בינלאומית. אני הולכת לדבר על הסכנה הגדולה בהסדר ביניים. יש פה סכנה שנשלם את המחיר של מדינה פלסטינית בלי לשלוט על התוכן - הם לא מכריזים על סוף הסכסוך ויש בכך ויתור על ההתיישבות".

אם יקרה מה שנראה כרגע דמיוני, והממשלה תגיע להסדר ביניים, איזו תגובה תהיה בליכוד?

"ברור לי לחלוטין שזה יכול להוביל את הליכוד לפיצול. הסדר ביניים יוביל בהכרח לפיצול הליכוד. למעלה ממחצית חברי המפלגה הביעו התנגדות למדינה פלסטינית והם יצביעו נגד הסכם כזה".

מה לפיד חושב על נסיעות מחוץ לקו הירוק?

איך זה ששתי סיעות שמבקשות לקדם את המשא ומתן עם הפלסטינים, ונמצאות לכאורה באותו צד של המתרס בסוגיית שתי המדינות, מגיעות לשתי מסקנות הפוכות לחלוטין בשאלה אם להצטרף לפגישה רשמית עם אבו מאזן? תשאלו את לפיד ולבני.

השבוע הודיע יו"ר השדולה לפתרון שתי המדינות, חיליק בר, כי חברי השדולה קיבלו הזמנה לפגישה רשמית עם אבו מאזן במוקטעה ברמאללה. הפגישה נקבעה ליום שלישי הבא. בעוד שכמה מחברי התנועה מנהלים בימים האחרונים מגעים על הצטרפות לנסיעה, התקבלה בסיעת יש עתיד החלטה גורפת שלא לנסוע לרמאללה. "בימים שבהם מתנהל משא ומתן ישיר בין הצדדים, אנו סבורים כי אין זה נכון שחברי קואליציה יבצעו מסלול עוקף לשיחות הרשמיות", נכתב בהודעת הסיעה.

הודעת יש עתיד מלמדת פעם נוספת על הסיטואציה המורכבת שבה נמצא לפיד כמנהיג מפלגת מרכז. ניכר שלשר האוצר לא נוח עם סיטואציות מדיניות שמאלצות אותו לנקוט עמדה חד-משמעית בסוגיה המדינית ולא להישאר באזור הנוחות של העמימות הכללית בדבר הצורך ב"גירושים הוגנים עם הפלסטינים", כדבריו.

יאיר לפיד בישיבת סיעה, 27/5/2013. טלי מאייר
לא פשוט לזוז מהמרכז ולהביע עמדה. לפיד/טלי מאייר

זו לא הפעם הראשונה שבה לפיד מוצא את עצמו בלבטים קשים סביב נסיעת חברי סיעתו לסיור מעבר לקו הירוק: בחודש פברואר השנה, למשל, דווח ב"הארץ" כי לפיד הורה לחברי סיעתו לבטל את הצטרפותם המתוכננת לסיור לימודי של "יוזמת ז'נבה" בתוואי גדר ההפרדה בגזרת עוטף ירושלים. הביטול הגיע על רקע הברית עם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ולפיד נימק את עמדתו בכך ש"אנחנו נגד חלוקת ירושלים". בחודש מאי, לעומת זאת, דווקא ניתן האישור המיוחל, וארבעה מחברי הסיעה הורשו להצטרף לסיור במתכונת זהה. מאז, לפיד כבר לא מערים קשיים כשמדובר בסיורים מסוג זה.

מהו הרעיון המקורי שהציע ח"כ טיבי?

פארסת הנגיד נמשכת: אתמול התברר כי לוועדת טירקל הגיע מידע הדורש בדיקה על אודות שלושת המועמדים לתפקיד הנגיד, מה שמושך עוד יותר את הסאגה, שככל הנראה לא תגיע לסיומה לפני ראש השנה. בצירוף מקרים מרשים, התכנסה אתמול הכנסת לדיון פגרה מיוחד, שעסק, בין היתר, באותו הנושא בדיוק.

לחבר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ- תע"ל), שהיה אחד מיוזמי הדיון, היה רעיון מקורי: "כל אישה שחושדת שלבעלה יש שלדים בארון", אמר טיבי, "שתציע אותו כמועמד לנגיד ותקבל בדיקה חינם".

סיעת יחיד - לכל הטורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully