וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם ידיעה, אח"כ דעה

דן מרגלית

27.8.2013 / 8:16

האינטרנט הוא הסייען המודרני של בית הספר, וגם יריבו?שוחקו. הוא משקף את המחלוקת הצפה ועולה בהיפתח כל שנת לימודים וגם במהלכה - האם פני מערכת החינוך להקנות דעת ומידע או דעה? האם בכוחה לחנך לערכים (יזהר סמילנסקי סבר שהתשובה שלילית) אם לאו?

מי שהקידמה בפיו פוסח על הלימוד הפרטני. כזאת היתה הפרופסור יולי תמיר וכזה הוא שר החינוך הנוכחי שי פירון. הם רוצים לשפר את הבנת התלמיד בהנחה כי במה שקשור במידע האינטרנט תמיד עומד לרשות התלמיד. אך יש תפיסה בסיסית שמרנית הסבורה כי דעתו של תלמיד חשובה כקליפת השום אם לא קודמת לה ידיעה של הנושא המדובר.

אילוסטרציה. ShutterStock
הסייען המודרני של בית הספר/ShutterStock

כמי שנמנה עם האסכולה השמרנית התקנאתי אתמול בבנימין נתניהו שסיכם רבים ממאמריי במשפט אחד: קודם שמלמדים את הצעירה והצעיר לחשוב "מחוץ לקופסה", ראוי שיידעו מהי "הקופסה". בדיוק כך.

האסכולה המתקדמת נשענת על התפיסה כי אם לא יציבו בפני התלמיד את רף בחינת המיצ"ב והבגרות הוא יתייחס לחומר הנלמד בכיתה בחדווה מסוימת. זו גישה רומנטית בלתי מציאותית. אם לא תהיה בחינה בהיסטוריה על חתימת המשנה, או בהנדסה מישורית על ההיגיון שבמשפטי החפיפה של המשולשים - התיכוניסטים לא יעסקו בנושאים אלה אלא ילכו שבי אחרי הפיתוי המבדר של האינטרנט לזניו השונים.

המהות התרבותית של האדם אינה פורחת ביודעו כי האינטרנט עומד תמיד לרשותו להשלים את המידע החסר. עליו להפנים מידע רחב שילווה אותו בלכתו לכל מקום כדי לשפר את יכולתו לחשוב "מחוץ לקופסה", ולהשתמש באינטרנט רק להוספת עוד נדבך של ידע.

ישראל משקיעה הון עתק בחינוך ומקבלת תמורה דלה, יחסית. שלושה מרכיבים נחוצים לה מן הקל אל הכבד:

• האדרת מעמדו של בית הספר. זה מחייב להגביר את המשמעת. ביום שבו הורים אמידים יחדלו להוציא את ילדיהם במהלך שנת הלימודים, כדי לנסוע לסקי בחו"ל, תתחיל התנעת התהליך. הבעיה היא שיש גם מורים אדישים, והם מעוניינים בבטלה לא פחות מהתלמידים.

• יש צורך לאמץ את ההיגיון הפנימי בהוכחת הנוסחה של המשוואה הריבועית פרט לפרט לפני שמאפשרים לתלמידים לפטפט על משמעות האלגברה בחיים; ולדעת על פה את שירי חיים נחמן ביאליק על נטישת בתי המדרש ("את כולם נשא הרוח, את כולם נשא האור") לפני שמאפשרים לתלמיד לחשוב מה היתה משמעות התופעה בשלהי המאה ה?19 ובתחילת המאה ה?20 בגולה. אין דעה בלי ידע.

• ויש צורך בחינוך מגמתי על בסיס הקונצנזוס הלאומי - למשל, לא סתם לדבר על הצורך בחיזוק הקשר אל הארץ אלא ביצירת נורמה השוללת באורח ערכי?מוסרי ירידה ממנה.

הוויכוח הזה מתקיים עם פתיחת שנת הלימודים ולא ייתם זמן רב. בינתיים, שלום כיתה א'. שלום לכל הכיתות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully