וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סביר שהמערב יכה, השאלה עד כמה

דן מרגלית

26.8.2013 / 9:07

אחרי הרעש המילולי בעקבות השימוש בנשק כימי בסוריה, קול דממה דקה וקושיה בצידה: ומה בנסיבות אלה טוב למדינת היהודים? הנסיבות עצמן אינן חד?משמעיות. ארה"ב ניעורה בעצלתיים ומפנה את הצי לעבר סוריה, ולורן פביוס הצרפתי מבטיח עונש כבד, אבל רוסיה מזהירה את האמריקנים לא לתקוף את בעל בריתה בדמשק. הישמשו אוניות רוסיות חיץ בין המשחתות האמריקניות לבין החוף הסורי? מין שחזור של מה שעלול היה להתרחש בראשית שנות ה?60 ליד חופי קובה ב?13 הימים הבלתי?נשכחים של ג'ון פיצג'רלד קנדי וניקיטה חרושצ'וב?

בשאר אסד מרוויח זמן, כפי שלימדוהו פטרוניו האיראנים, מלכי הסחבת בתחום הגרעין. עתה יאפשר לפקחי האו"ם להתהלך בשכונה נפגעת הכימיה ליד בירתו ואחר כך ייכתב דו"ח ויהיו ערעורים, ובינתיים הוא מקווה כי המערב יאמץ את הלך הרוח של "עבר זמנו - בטל קורבנו".

התחליף אינו טוב יותר

איני משוכנע שבסופו של דבר לא יסתפק המערב ב"אזהרה אחרונה"; ומה שסביר יותר - הוא יכה את משטר הפשעים בדמשק במתינות, במשורה. משהו סמלי, משהו שנועד בעצם רק לאותת ולהזהיר כי בפעם הבאה זה יהיה קשה יותר. זו לא תהיה התקפה שנועדה לעקור את ממשל בית אסד מעל פני האדמה.
אך המומחים לענייני סוריה מצויים כבר מעבר לסוגיה זו. הם שואלים את עצמם מה יעשה אסד אם אכן יהלום בו המערב בצורה נאותה? האם יגיב? היש לו במה להגיב? ויעד סביר? במילים אחרות, האם יעז לנסות ולסבך את ישראל במלחמת האזרחים שלו? לא ירי ללא כוונה כפי שקורה בחודשים האחרונים אלא בכוונת מכוון אם כי בכמות דלילה?

התשובה מוצאת את ישראל נחלקת בדעתה. יש הסבורים כי היא יודעת כיצד להתמודד עם אסד למרות תלותו ההולכת וגוברת באייתוללות של טהרן והיותו חוליה מרכזית יותר בציר הרשע המוביל מבירת איראן למשרדי חיזבאללה בביירות. מכאן שעדיף לה לראות את אסד במקומו, חבול ופצוע ותלוי עוד יותר באיראנים, אבל אויב מוכר.

אחרים מחזיקים בדעה כי נפילתו נחוצה לחיזוק האסטרטגיה הישראלית. זו קטיעת הרצף הטריטוריאלי מטהרן לביירות. אך התחליף אינו טוב יותר. מדובר בקנאים איסלאמים נטולי כל תרבות שלטון והכרה בכללים הבינלאומיים. הטרור שהוא בשורתם יתמקם קרוב לגדר בגולן, ואף שלישראל תהיה לגיטימציה להלום בהם - ההכרה הבינלאומית בזכות זו לא תאריך ימים. ישראל מנוסה.

עדיין הכף נוטה לטובת הפלת ממשלת אסד, אבל ללא מעורבות ישראלית שמא ייצא שכר הדחתו בהפסדו. הכל תלוי במערב, שמרבה להג ושם עצמו עד כה ללעג, וכל המתונים בעולם ללא הבדל דת, גזע ומין מצפים ממנו לשים קץ לטבח הסורי אפילו אם הדבר מחייב יד חזקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully