וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: ירידה חדה צפויה במחירי הגבינה הלבנה

רמי שני

25.8.2013 / 19:35

משרד החקלאות החליט להתערב בשוק החלב ולהמליץ על פיקוח על מחירי גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38%, בשל רמת רווחיות גבוהה מדי. הצעד צפוי להוזיל את המוצרים בכ-20%

הממשלה מתערבת בשוק מוצרי החלב וממליצה להפחית את מחירי הגבינה הלבנה 5% והשמנת המתוקה 38% באמצעות הכנסת המוצרים לפיקוח מחירים. גורמים בשוק החלב העריכו היום (ראשון) כי ההחלטה, הכפופה לשימוע ציבורי במסגרתו מוזמן כלל הציבור להביע עמדתו בנושא, צפויה להוזיל בכ-20% את מחירי המוצרים.

גבינת קוטג'. עומר מירון
צפויה ירידה במחירי הגבינה הלבנה. מוצרי חלב/עומר מירון

המפקח על המחירים במשרד החקלאות, אורי צוק-בר, המליץ היום להכניס לפיקוח את מחירי שני המוצרים, בעקבות ביצוע בדיקת רווחיות של חברת "תנובה" שערך משרד החקלאות באמצעות רואה חשבון חיצוני, ולאחר קבלת נתונים נוספים מהמחלבות. בהודעת המשרד נכתב כי בבדיקת הרווחיות נמצא ששוק הגבינות הלבנות והשמנת המתוקה ריכוזי ביותר. "נתח השוק של תנובה הינו כמחצית, בעוד נתח השוק של שלוש המחלבות הגדולות הינו כ-90%. בשוק השמנת המתוקה, נתח השוק של חברת תנובה הינו כ-70%", נכתב בהודעה. כמו כן בבדיקה התגלה כי קיימת רווחיות חריגה בשוק של שני המוצרים.

משרד החקלאות: לא נתערב במחיר הקוטג'

על סמך בדיקות אלה התכנסה ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר וקבעה כי יש לשקול להכניס מוצרים אלה תחת פיקוח מחירים מלא. בבדיקת הרווחיות נמצא כי שוק הקוטג' ריכוזי גם כן, אך כבר אינו ברווחיות בלתי סבירה, כפי שהיה בעבר. "משרדי החקלאות והאוצר ממשיכים לעקוב באופן צמוד אחריו, ואין מן הנמנע כי בעתיד יוחזר גם הוא לפיקוח מחיר אם רווחיותו תהיה בלתי סבירה", נכתב בהודעת משרד החקלאות. "כאשר השוק מתנהג ברמת רווחיות סבירה, הממשלה לא מתערבת", אמר צוק-בר. לדבריו,"לא מן הנמנע כי נתערב במוצרים נוספים, במידת הצורך". בבדיקה שנערכה התגלה בנוסף כי גם בשוק גבינות קשות פרוסות-ארוזות נמצאו רמות רווחיות גבוהות, אך בשלב זה הן לא מוחזרות לפיקוח לאור העובדה כי המוצר העיקרי, גבינה צהובה במשקל, שמהווה מוצר עוגן, נמצא תחת פיקוח.

"הקוטג' הינו דוגמה למוצר בו המחלבות נקטו יוזמה עצמית והפעילו על עצמן למעשה פיקוח עצמי בלחץ הצרכנים, על כן איננו מתערבים בו בשלב זה", הסביר המפקח על המחירים במשרד החקלאות. בנוסף, בעקבות שימוע ציבורי שערך משרד החקלאות לפני כמה חודשים, שוקלת ועדת המחירים להחריג את תנובה, המהווה מונופול בשוק החלב, ולפקח על מוצרי אשל 4.5% בגביע 200 מ"ל, גיל 3% בגביע 200 מ"ל, גבינה חצי קשה "עמק" ושמנת מתוקה - כולם תוצרת "תנובה", במסגרת צו ייחודי ל"תנובה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully