וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאבק בין המדינה להסתדרות יוביל לפגיעה קשה במשק"

גלעד גרוסמן

23.8.2013 / 15:57

לקראת ועידת המשפט השנייה של מחוז תל אביב והמרכז של עורכי הדין בשיתוף וואלה! חדשות, אומר נשיא בית הדין הארצי לעבודה בעבר כי האוצר פועל במתינות לשמירה על יציבות המשק

מערכת וואלה!

"מאבק בין המדינה לבין ההסתדרות יוביל לאסון ולפגיעה קשה במשק", כך אומר נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר, השופט בדימוס סטיב אדלר, ביחס לרפורמות שהממשלה הנוכחית מנסה לקדם בשוק העבודה. "מאבק כזה עלול להוביל למצב של אנגליה בשנות ה-70 ולפגיעה ביכולת של המשק להתחרות במשק העולמי". עם זאת, הוא מציין כי יש "כל מיני גורמים שמדברים, אבל צריך לבדוק את המעשים ולא הדיבורים. בינתיים לא נעשו הרבה דברים גדולים. הגוף האחראי על המשק הוא משרד האוצר, ובינתיים הוא פועל במתינות יחסית כדי לשמור על יציבות במשק".

אדלר ישתתף בשבוע הבא במושב בנושא ועדי עובדים בוועידת המשפט של מחוז תל אביב והמרכז של לשכת עורכי הדין, ובשיתוף וואלה! חדשות. בעת שכיהן כשופט הוא נחשב לתומך של העובדים, וגם היום הוא מאמין גדול בעבודה מאורגנת. "רוב הוועדים הגדולים שנמצאים בכותרות, כמו חברת החשמל והנמלים, מתנהגים בצורה אחראית", הוא אומר. "יש להם אמנם כוח גדול, אבל ההתנהגות היא אחראית". יוצא הדופן הבולט לדבריו הם עובדי הרכבת, ש"מפעם פעם" התנהגותם בעייתית. אולם, גם במקרה זה הוא לא חושב שהם אחראים בלעדיים למצב. "גם שם זה לא רק הוועד, אלא גם ההנהלה שאחראית להתנהלות. אחד מצא את השני. אי אפשר להאשים רק את הוועד, צריך לבדוק מה הסיבה להתנהגות השלילית של הוועד", הוא אומר.

לדבריו, ההסתדרות בעשר או 15 השנים האחרונות קבעה קו אדום בנוגע להתנהגות הוועדים החזקים, והיא מקפידה לשמור על הוראות החוק. "כמעט כל הוועדים, אפילו הגדולים, שומרים על הוראות החוק, וגם הנהלות שומרות על החוק", הוא אומר. "החוק והפסיקות של בית הדין קובעים את הקו האדום, והיוצא מן הכלל הוא המקרה שהוועד או ההנהלה עוברים על הוראות פסק דין או חקיקה".

"רוב הוועדים הם ועדים אחראיים"

בשיחה עם וואלה! חדשות מציין השופט בדימוס כי למרות שישראל נחשבת למדינה שיש בה הרבה ועדים ומסורת של עבודה מאורגנת, למעשה שני שלישים מהמשק לא מאורגנים. לדבריו, החשש של מעסיקים מפני ועדי עובדים אינה מבוססת על המתרחש במציאות.

"הגישה המקובלת היא שהמעסיקים חוששים. הם חוששים שהתאגדות תפגע בגמישות הניהולית ותקח חלק מהרווחים, יותר מדי מהרווחים, והתגובה היא להתנגד לכל התארגנות", הוא אומר. "אני חושב שהתגובה הזאת היא לא תגובה שמבוססת על הבנה של מה שמתרחש במקומות עבודה מאורגנים. בהרבה מקומות עבודה מאורגנים המעסיקים והעובדים עובדים יחד לטובת המפעל. מנהלים משא ומתן כדי לקדם את המפעל וגם את העובדים. והמעסיקים בהרבה מפעלים רואים בעובדים נכנס ולא אויב. רוב הוועדים הם ועדים אחראיים שמגנים על האינטרסים של העובדים, ואחד האינטרסים של העובדים זה טובת המפעל".

נמל אשדוד. אורי לנץ
"יש ועדים אחראים, הפיתרון יגיע משיתוף פעולה". נמל אשדוד/אורי לנץ

אדלר מקווה שלמרות ההתבטאויות החריפות שמשמיעים שרים בממשלה ורעיונות דוגמת הצבת חיילים בנמלים במקום עובדים, הממשלה וההסתדרות ימשיכו לקיים משא ומתן לצורך קידום רפורמות. "אני מאמין גדול שהדרך לקדם את המשק היא במשא ומתן ובשיתוף פעולה", הוא אומר. "יהיו רפורמות, אבל הן יבוצעו באמצעות משא ומתן עם העובדים כמו שהיה בעבר. ההסתדרות היא גוף אחראי והיא תהיה מוכנה לנהל משא ומתן. הממשלה, ובמיוחד ראש הממשלה, יודעים שגם בעבר הדרך לבצע רפורמה היתה לנהל משא ומתן".

ביחס למקומו של בית הדין לעבודה, אומר אדלר, שהיה אחד הנשיאים הבולטים של המוסד, כי מדובר בגוף המרכזי לא רק במשפט עבודה אלא גם ביחסי עבודה. "הצדדים במשק - המעסיקים וארגוני העובדים - פונים מיוזמתם לבית הדין לבקש לא רק שיפסוק, אלא גם שילווה אותם בסכסוכים כדי לסייע להם במשא ומתן וליישב את הסכסוכים, ולעזור להם להגיע להסכמים", הוא אומר.

לדבריו, בית הדין כיום "דבק ביחסי העבודה". לדבריו, זה נובע מניסיון של בית הדין לקדם מגעים בין הצדדים. "בית הדין נותן הדרכה כיצד לקדם את המשא ומתן ולסיים את הסכסוך. פסק דין לא בהכרח פותר את הבעיה האמתית. הצדדים בעצמם יכלים לפתור את הבעיה כשהם מנהלים משא ומתן ומגיעים להסכם. בהרבה מקרים מה שמגיע לבית הדין זה עניין צדדי, זה לא הסכסוך האמתי - שזה עניין של כסף ותנאי עבודה, או עניינים ניהוליים שונים ורפורמות, וכלל לא נושאים משפטיים. רק כשזה לא הולך נותנים פסק דין".

נשיא בית הדין לעבודה לשעבר השופט בדימוס סטיב אדלר ישתתף בוועידת המשפט השנייה ובטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב והמרכז, בשיתוף וואלה!חדשות. הוועידה תתקיים ביום שני הקרוב, 26 באוגוסט, בהשתתפות שרת המשפטים, נשיא בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה.

לפרטים נוספים על אודות האירוע - לחצו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully