וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלכוהול: מניעה לצד הסברה

אלי סהר

18.8.2013 / 8:25

לפני כשבועיים יצאה חברת בנא משקאות בקמפיין פרסומי על פתיחת הסניף החדש שלה בראשל"צ. הטריגר בפרסום היה הוזלה משמעותית של כמה משקאות אלכוהוליים מבוקשים. הפתיחה נקבעה לאחת בצהריים, ובסיקור הטלוויזיוני היה נראה כאילו מוכרים במקום כרטיסים למשחק של ברצלונה, ולחלופין שהביטלס חזרו: דחיפות, מכות ופקקי ענק. השומרים שהוצבו במקום נאלצו לסגור את הדלתות בפני לקוחות. בקופות התקשו המוכרות להתמודד עם כמות הבקבוקים שנרכשה.

יומיים לאחר מכן נקלעתי במקרה לאזור. נזכרתי במבצע והתעתדתי להגיע לחנות. כשראיתי מהכביש את התור בכניסה, שהגיע עד המדרכה, ביצעתי פניית פרסה. בתור לא עמדו ילדים או חיילים, אלא גברים בני 30 ומעלה מכל המגזרים. לאור המחזה הזה, היה קשה להאמין שישראל נמצאת רק במקום ה?34 במדינות ה?OECD בצריכת אלכוהול לנפש (2.5 ליטרים אלכוהול לנפש בשנה).

האלכוהול הפך למכת מדינה. ב?1976 לא שודר גמר גביע המדינה המיתולוגי בכדורגל, שבו זכתה בית"ר ירושלים בגביע ראשון, כי על חולצות שחקני יריבתה מכבי ת"א התנוססה פרסומת לבירה. אז היה אסור לפרסם משקה בעל 4.5% אלכוהול. היום, משקאות עם 50% אלכוהול צצים בכל פינה.

פעם הייתם מבקשים מחברים שטסים לחו"ל נעלי ריצה או בושם מהדיוטי פרי. היום מדפי הוודקה מתרוקנים במהירות לפני ההמראה. בגני האירועים ובאולמות החתונות בר המשקאות היה עד לפני כמה שנים בפינת החלל, היום הוא ממוקם במרכז האולם ונרשמת בו תנועה ערה בכל ערב. פעם אנשים היו שותים רק "כדי להוריד את האוכל" - היום הם אוכלים כדי לספוג את כמויות האלכוהול.

חוצפה להפקיד בידי בני 18 נשק ולאסור עליהם לשתות

האלכוהול אינו רק בעיה של נערים שמחפשים "לתפוס ראש". בבית הכנסת באזור מגורי נשאבים בקידוש ממוצע בשבת שלושה בקבוקי וויסקי. נכון שההלכה מחייבת שתיית יין בשבתות ובמועדים (ואני מחסידי כוסית ערק, שמונעת שפעת בחורף), אבל "עדלידע" יש רק יום אחד בשנה.

לאחר שמשרד הבריאות הגביל את מכירת האלכוהול לגיל 18 ואסר את מכירתו בפיצוציות מ?23:00, ועוד הגדיל האוצר לעשות והעלה את מחירי הערק במאות אחוזים - שוקדים עתה על חוקים חדשים: העלאת גיל המינימום לשתייה מ?18 ל?21, התקנת מנגנון למניעת התנעת המכונית למי שהורשע בנהיגה בשכרות, וסעיף נוסף, הזוי למדי - הטלת אחריות על בעלי מועדונים ופאבים אם יתברר שהמשיכו להגיש אלכוהול לבליין, אף שכבר היה שיכור והבליין המדובר היה מעורב בתאונה או בקטטה.

חוצפה להפקיד בידי בני 18 נשק, מטוסים וטנקים, ובאותה עת לאסור עליהם לשתות. מצד אחר, במקום להטיל חוקים, יש לבדוק ביסודיות מדוע משאת נפשם של צעירי ישראל פונה לבקבוק אלכוהול. למה ההנאה היחידה, כהגדרתם, אחרי שלושה שבועות בבסיס - טמונה במשקה?

על משרדי הבריאות והחינוך לצאת בקמפיין שיעודד צריכת אלכוהול נבונה, ושיילחם בנזקים האדירים שהוא עלול לגרום - פגיעה בכבד, השמנה, אובדן ריכוז, שמוביל לאלימות, ותאונות דרכים. כך, כפי שחינכו אותנו בעבר שאסור לקטוף פרחי בר, אולי נחזיר את האלכוהול לבקבוק, ובא לציון גואל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully