וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן פציעות לפוליטיקאים: כץ עוקץ את נתניהו

15.8.2013 / 16:08

איך נמנע נתניהו מלמנות את בנט לסגנו? באיזה הקשר האשימו את לבני בדיל עם ישראל ביתנו? כיצד נקלע לפיד למארב משפיל? לכל שאלה תשובה, בטור השבועי של כתבנו הפוליטי

צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

בעיצומו של המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לבין הבית היהודי התרחש משבר גדול. יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, דרש את תואר "סגן ראש הממשלה". לפיד גיבה אותו. נתניהו לא ידע מה לעשות. ככל שזה תלוי בו, עושה רושם שהיה מעדיף למנות לתפקיד את זהבה גלאון קודם שהיה נותן את התואר היוקרתי לראש הלשכה שלו לשעבר. המשא ומתן עמד בפני פיצוץ, עד שנרקחה פשרה מוזרה, לפיה לראש הממשלה לא יהיה אף סגן. על הדרך, בוטל גם התואר "המשנה לראש הממשלה" שהיה קיים בקדנציה הקודמת של נתניהו. עקרונית, זהו צעד לגיטימי לחלוטין. הבעיה היא, שבעידן נתניהו אין היררכיה בין שרי הממשלה.

הדבר הפך רלוונטי במיוחד בשבת האחרונה, אז הובהל נתניהו בדחיפות לניתוח לילי. טרם הורדם, העביר את הסמכויות באופן מסודר לשר הביטחון, משה יעלון. עם זאת, לא ברור מדוע נתניהו לא ממנה לעצמו ממלא מקום קבוע. אם, חס וחלילה, יקרה משהו לראש הממשלה באופן פתאומי, אין אדם שמוגדר כמחליף שלו. בסביבת נתניהו אמרו כי למרבית ראשי הממשלה לא היה ממלא מקום, וכי במצבים כאלה נערך משאל בין שרי הממשלה לקביעת המחליף. אלא שחברי כנסת בליכוד מתעקשים כי הסיבה שבגללה נמנע ראש הממשלה ממינוי ממלא מקום קבוע נעוצה ברצון שלו לא להכשיר לו יורש, ותולים זאת במה שהם מגדירים "הפרנויה של ביבי". לראייה, מציינים חברי הכנסת, כאשר שרון נפל למשכב היה ברור שאולמרט הוא ממלא המקום. כך או אחרת, עושה רושם שיש צורך לקבוע בחוק מי מחליף את ראש הממשלה. לא רק לממשלה הזו, אלא באופן כללי, כדי לא להגיע למצב שביום מן הימים שרים יתקוטטו בינם לבין עצמם כדי להפוך לראש ממשלה במשאל טלפוני.

על מה הסתכסכו לבני ולפיד?

חוק הדיור הציבורי, שחוקק חבר הכנסת לשעבר רן כהן ממרצ, הוא אחד החוקים החברתיים החשובים שחוקקו בישראל. אלא שמאז עבר בקריאה שלישית, לפני 15 שנה, הוא אינו מיושם. השבוע נפלה בוועדת השרים לענייני חקיקה גרסה של החוק, שניסו לקדם שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון, אורי אריאל. במהלך ישיבת ועדת השרים התגלעה מחלוקת בין שרת המשפטים, ציפי לבני, לבין השר לפיד, סביב השאלה מה לעשות בכספי הדיור הציבורי.

על פי החוק של כהן, אמורה המדינה למכור מלאי של כ-75 אלף דירות בהנחה של 80%. הכספים שהמדינה מקבלת ממכירת הדירות נועדו לשמש לבנייה של דירות חדשות. לבני דרשה שהחוק ייושם במלואו, ואילו לפיד ביקש שהכספים שתקבל המדינה ישמשו לעזור בשכירות עבור נזקקים. לבני טענה כי בכך לא תקבל המדינה כסף עבור בנייה של דירות חדשות, והפרויקט יחוסל בתוך כמה שנים. בסופו של דבר החוק נפל, ושני השרים החליפו ביניהם האשמות ועקיצות הדדיות בשאלה מי אחראי לכך. בסביבתו של לפיד האשימו את לבני בדיל עם ישראל ביתנו שמנע העברת החוק בגרסה שרצה שר האוצר, אבל האמת היא שיו"ר יש עתיד יכול לבוא בטענות בעיקר לשרי מפלגתו: אם הם היו מגיעים להצביע בוועדת השרים, החוק היה מאושר ובכך הייתה נמנעת ממנו המבוכה.

מי התחמק מהשפלה בשדה דב?

לפיד הגיע אתמול לטקס חגיגי בשדה דב כדי לחתום על פינוי המקום לטובת בנייה של 16 אלף יחידות דיור. ההחלטה, אגב, התקבלה כבר בממשלה הקודמת, מה שגרר לא מעט הרמות גבה – מדוע דחוף לשרי הממשלה להטריח עצמם לטקס מיוחד בנושא, אבל ניחא. אלא שהתכניות של לפיד השתבשו מהר מאוד, כאשר הוא נקלע למארב מתוכנן היטב: נאומו הופרע פעמים רבות על ידי העובדים הזועמים של ארקיע וישראייר, שלטענתם סגירת השדה תביא לפגיעה משמעותית בחברות שבהן הם עובדים, ולפיטורים המוניים. העובדים תקעו בוובוזלות, וגם ניתקו את החשמל, מה שמנע מלפיד להשלים את הנאום שלו, ובהיעדר מזגן גם גרם לו להזיע בחליפה, כתף אל כתף עם שר השיכון, אורי אריאל. האירוע הפך לפארסה, כאשר לפיד נאלץ לחזור לשבת באמצע נאומו ולהמתין לתיקון החשמל. אלא שהזרם לא חזר, ושר האוצר ניסה לדבר ללא סאונד, ללא הצלחה יתרה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

ומי ניצל מההשפלה המתמשכת הזו? שר התחבורה, ישראל כץ, שגם הוא מושא לביקורת מצד העובדים על כך שלא פעל נגד סגירת השדה. השר, שהפך בחודשים האחרונים לאחד החברים הקרובים של לפיד, החליק בהליכת הבוקר שלו, נחבל ברגלו, ונעדר למזלו מהתקרית בשדה דב. למקרה שדאגתם, לצ'אבי הכלב שלום.

מה איחל כץ לנתניהו אחרי הניתוח?

אגב, מעניין לראות מה תהיה תגובתו של נתניהו לנפילה של כץ: הפציעה של שר התחבורה הגיעה יומיים בלבד אחרי פוסט שהקדיש לראש הממשלה לאחר הניתוח שעבר (בסמיכות למשחק הראווה עם ברצלונה בשבוע שעבר). כץ איחל לנתניהו רפואה שלמה והוסיף: "אגב, ביבי עזוב אותך מכדורגל. גם בפעם הקודמת זה נגמר רע", וצירף תמונה ממשחק כדורגל שבו השתתף בשנה שעברה, ובו נקרע הגיד באחת מרגליו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איך יגיב נתניהו לפציעה של כץ?/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully