וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות מקהיר: "האחים המוסלמים מתאבדים"

14.8.2013 / 14:00

מוניר מחמוד, תושב קהיר, מספר כי פעילי תנועת הנשיא המודח הקימו ביצורים "כמו במלחמה". הרשויות מדווחות על 95 הרוגים, כתבים זרים מנו 124 גופות. המהדורה המלאה

מערכת וואלה!

משרד הבריאות במצרים הודיע בצהריים (רביעי) כי 95 בני אדם נהרגו בעימותים האלימים בקהיר בין כוחות הביטחון לבין תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי, וכי לפחות 526 בני אדם נפצעו. המשרד מסר כי שישה מההרוגים הם שוטרים. מנגד דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי כתבים מטעמה ספרו עד כה 124 גופות במוקדי ההפגנות הגדולים בבירה. כוחות הביטחון סיימו לפנות את המפגינים מכיכר א-נהדה, מחנה ההתנגדות שהוקם מול אוניברסיטת קהיר במרכז הבירה המצרית.

מוניר מחמוד, תושב קהיר, סיפר בראיון למהדורת וואלה! חדשות כי המהומות מעידות על המצב הקשה בו שרויה תנועת האחים המוסלמים של הנשיא המודח מורסי. הכל קרה במרחב של כעשרה קילומטרים בהם התבצרו התומכים של מורסי נגד כל ניסיון פינוי. הם בנו ביצורים כמו במלחמה", סיפר מחמוד. לדבריו, יש לנהוג בזהירות בדיווחים של "האחים המוסלמים" באשר למספרי ההרוגים במקום, "הארגון שלהם גוסס", הוא מסביר, "הם רוצים להיראות כקורבנות ולכן בחרו להתאבד".

מאז שעות הבוקר, אז החלו כוחות הביטחון לפנות את שני מוקדי המחאה של תומכי מורסי מיושביהם, התקבלו דיווחים סותרים אודות מספר ההרוגים, כאשר נציגי תנועתו של מורסי, "האחים המוסלמים" דיווחו שמניינם הגיע ל-600. בשל הדיווחים הסותרים, החלו עיתונאים לספור גופות על הקרקע. בינתיים, המהומות מתפשטות מקהיר לערים נוספות אחרים: לפי משרד הבריאות שבעה בני אדם נהרגו בעימותים בבחירה, בני סוויף, סואץ ואל-מניא.

בין ההרוגים גם בתו של מספר 2 בתנועת האחים המוסלמים במצרים, חיירת א-שטאר, ובעלה. שאטר, שהיה בעבר מועמד לבחירות לנשיאות מצרים מטעם התנועה, עצור מאז סוף חודש יוני. במקביל דווח גם כי בתו של אחד הפעילים הבולטים בתנועה, מוחמד אל-בלתאגי, נהרגה אף היא. בלתאגי עצמו נעצר היום על ידי הרשויות.

האחים המוסלמים קראו לתומכיהם לצאת לרחובות במחאה על "הטבח" ולשלוח מכוניות לאזורי התכנסות המפגינים כדי לפנות פצועים לבתי החולים. המפגינים טוענים כי המשטרה ניתקה את זרם החשמל בבית החולים שהקימו בכיכר א-נהאדה - המוקד הקטן יותר של המפגינים. כעת כוחות הביטחון מכתרים את המפגינים בכיכר השנייה ומונעים מאנשי האחים המוסלמים להיכנס. במקביל, דנו חלק מהמפונים באפשרות לצעוד לכיכר תחריר, מקום בו התקיימו בדרך כלל הפגנות נגד מוחמד מורסי.

"פשע נגד האנושות"

"אנשים רבים נהרגים עכשיו. אנו יכולים לצפות רק לגרוע ביותר", אמרה לילה, את המפגינות למען מורסי. "מה שקורה עכשיו זה פשע נגד האנושות". עוד סיפרה כי פעוטות במקום נחנקו מהגז המדמיע שרוסס על ידי המשטרה.

עימותים עם כוחות המשטרה נרשמו גם בערים אסיוט ומיניה, לשם יצאו מפגינים לאחר ההתפרעויות בקהיר. אלפים הגיעו למיניה, וכ-3,000 מפגינים באסיוט. מספר מפגינים יצאו גם לרחובות אלכסנדריה, שם על פי הדיווחים נחסם כביש ראשי.

רשת BBC דיווחה כי הממשלה המצרית תקיים ישיבת חירום בעקבות האירועים האחרונים לקראת הכרזה על מצב חירום במדינה. שר הפנים אמר כי כמה ממנהיגי האחים המוסלמים נעצרו, והוסיף כי מוקדם מדי למסור את שמותיהם. מלבדם, נעצרו לדבריו כ-200 מפגינים חמושים. תנועת הרכבות בקהיר נעצרה לחלוטין בניסיון למנוע מתומכיו של מורסי להתאסף שוב לאחר פינוי מחנות המחאה בבירה. "תנועת הרכבות היוצאות מקהיר ולכל הכיוונים נעצרה עד להודעה חדשה מסיבות ביטחוניות וכדי למנוע התאספות נוספת", נמסר משירות הרכבות.

משרד הפנים: "צעדים חיוניים"

המפגינים יושבים זה שישה שבועות בשני מחנות בכיכרות ראבעה אל-עדוויה וא-נהאדה בקהיר וכוחות הביטחון מסרו כי הכיכר השנייה תחת שליטתם המלאה. על פי דיווחים שונים, כוחות הביטחון החלו בפינוי בשעת בוקר מוקדמת, סגרו רחובות וריססו גז מדמיע, מסוקים חגים מעל ונשמעים קולות ירי רבים.

משרד הפנים במצרים פרסם הבוקר הצהרה ולפיה כוחות הביטחון נוקטים "צעדים חיוניים" נגד המפגינים. בהודעה נאמר כי יתאפשר למפגינים לעזוב את המקום בשלום, "מלבד אלה המבוקשים על ידי התביעה". עוד נאמר בהודעה כי המשרד נחוש כי "לא יישפך דם מצרי".

האיחוד האירופי אמר היום כי הדיווחים על הרג המפגינים בקהיר הם "מדאיגים ביותר", וקרא לרשויות במצרים לנקוט איפוק. "הדיווחים על מוות ופציעות מדאיגים מאוד", אמר מיכאל מן, דובר מטעם שרת החוץ של האיחוד, קתרין אשטון. הוא הוסיף כי האיחוד "חוזר על עמדתו ולפיה האלימות לא תוביל לפתרון המשבר ומפצירים ברשויות המצריות לנהוג באיפוק מרבי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ההחלטה על הפינוי התקבלה בתחילת השבוע

הרג המפגינים הבוקר על ידי כוחות הביטחון מגיע שעות ספורות אחרי שמפגין, מתומכיו של הנשיא לשעבר מורסי, נורה אמש למוות במהלך הפגנה בקהיר. גורמים מטעם תנועת האחים המוסלמים אמרו כי הוא נורה על ידי שוטרים בלבוש אזרחי. מנגד, אנשי כוחות הביטחון טענו כי הוא נהרג במהלך עימותים עם מתנגדיו של הנשיא המודח. לאחר הרג מפגין הפצירה ארצות הברית מהממשלה המצרית לאפשר לתומכיו של הנשיא המודח להפגין באופן חופשי ברחבי המדינה. "אנו מעודדים את ממשלת המעבר לאפשר לאזרחים להפגין. זהו אלמנט מכריע בתהליך הדמוקרטיזציה במצרים", אמרה מארי הארף, סגנית דוברת מחלקת המדינה האמריקנית. "אנו עוקבים מקרוב אחר המצב במדינה ונהיה מודאגים כמובן מדיווחים על אירועי אלימות נוספים", הוסיפה.

כבר בתחילת השבוע החליטו בצבא ובמשטרה לפנות את מתחמי התומכים של מורסי מהרחובות, המתקהלים כאמור למעלה מחודש. אחרי תום חגיגות עיד אל-פיטר, החג המסמל את תום חודש רמדאן, החליטו הרשויות להשיב את השגרה לרחובות הבירה. גורמים מערביים וגורמים מכמה מדינות ערב הפעילו לחץ על צבא מצרים שלא לנקוט כוח רב נגד המפגינים, שמספרם הגיע לעשרות אלפים. מקור ביטחוני בכיר במצרים אמר ביום שני כי בכוונת כוחות הביטחון להגיע לאזורי ההפגנות, כחלק מתהליך שיוביל לפיזורן. הוא הסביר כי הצעד הראשון יהיה לכתר את מעגלי המפגינים.

עוד במהדורה

משא ומתן בצל חגיגות ומחאה: אחרי חגיגות שחרור הפלסטינים אמש באישון לילה ברמאללה, היום מתחדש המשא ומתן. כל הנושאים נמצאים על השולחן, אבל האמריקנים כופים על הצדדים עמימות תקשורתית.

אוגוסט הקטלני בחופי הרחצה: הבוקר טבע למוות גבר בן 50 בחוף בבת ים, והוא כבר הקורבן השביעי בתוך חמישה ימים שגובה הים. בדקנו מה הסיבה המרכזית לטביעה ואיך ניצלים ממנה?

החיים הקשים של הסלבס: הוארך מעצרו של החשוד בהטרדת דוגמנית. מיפינו את המחיר שמשלמים המפורסמים על החיים באור הזרקורים.

חברת הנעליים קרוקס בסכנת סגירה: החברה שכבשה את העולם עם נעלי הגומי המחוררות נקלעה לקשיים ורשמה ירידות חדות ברווחים ברבעון האחרון. בוואלה! אופנה מספידים בשמחה.

התחזית: היום הכבדה בעומס החום, וחם מהרגיל בעונה. מחר התחממות נוספת.

צפו במהדורה המלאה של וואלה! חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully