וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: שחרור אנשי חמאס לעזה יחזק את אבו מאזן

12.8.2013 / 16:40

לדברי הגורם, בעסקת שליט שוחררו אנשי פתח לידי חמאס, ואילו כעת אבו מאזן משחרר את אסירי הארגון. הפלסטינים מאיימים: אם יגורשו אסירים לעזה בהמשך - לא נתייצב לשיחות

מערכת וואלה!

(צפו באמו של אחד האסירים שישוחררו, במהדורת וואלה! חדשות)

השיקול המרכזי שהנחה את צוות השרים שגיבש אמש (ראשון) את רשימת 26 האסירים הפלסטינים שעתידים להשתחרר, היה השיקול הביטחוני. השאלה הראשונה שנשאלה הייתה אם שחרורם מהווה סיכון כלשהו עבור אזרחי ישראל. מבין 26 המחבלים ששוחררו, 17 הורשעו ברצח והיתר בסיוע או ניסיון לרצח, אך רובם ישבו כ-20 שנים ויותר בבתי הכלא בישראל, ובמערכת הביטחון סבורים שלא נשקף מהם סיכון. שליש מהם היו אמורים להשתחרר בקרוב בכל מקרה.

לצד השיקול הזה, יש מי שטוענים כי על הפרק עמד שיקול נוסף, אסטרטגי – חיזוק מעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והחלשת מעמדה של ממשלת חמאס ברצועת עזה. "בעסקת שליט ישראל שחררה מחבלים מפתח לידי חמאס", אמר אמש גורם מדיני ישראלי, "ואילו כעת אסירים עזתים, חלקם אנשי חמאס, משוחררים על ידי אבו מאזן".

הפגנה נגד שחרור מחבלים, הבוקר מול ישיבת הממשלה, יולי 2013. נועם מושקוביץ
17 מהאסירים הפלסטינים הורשעו ברצח, היתר בסיוע או ניסיון לרצח/נועם מושקוביץ

הגורם הוסיף כי "חמאס יכול לערוך להם חגיגות, אבל ברחוב הפלסטיני יהיה ברור שהם לא שוחררו בזכות חמאס אלא בזכות המשא ומתן עם ישראל. אבו מאזן הוא זה שמשיב לחמאס את אסיריו, וזה סימן נוסף למצוקה שחמאס סובל ממנה בחודשים האחרונים". מבין 26 המשוחררים, 14 יהיו עזתים – כמעט מחצית מכלל האסירים מרצועת עזה שכלואים בישראל יותר מ-20 שנים ושאותם דרשו הפלסטינים לשחרר במסגרת המשא ומתן.

האסירים שיועברו לעזה בעוד יומיים, חשוב לציין, לא יגורשו לרצועה – הם עזתים שישובו לבתיהם. עם זאת, ישראל מתכוונת לגרש לעזה בהמשך המשא ומתן כמה אסירים שבתיהם נמצאים בגדה המערבית, בשל עמדת מערכת הביטחון שהם מהווים סיכון ביטחוני. אבו מאזן הודיע אמש כי הוא מתנגד לצעד זה, והדגיש כי "כל האסירים ישובו לבתיהם וכפריהם".

מעבר האסירים לעזה דווקא יביך את אבו מאזן

למרות דבריו של הגורם הישראלי על כך שהחזרת מחבלים לעזה עשויה לחזק את אבו מאזן, אף אחד בירושלים לא סבור שהעברת מחבלים תושבי הגדה המערבית לעזה, תחזק גם היא את יו"ר הרשות הפלסטינית. צעד כזה יביך את אבו מאזן, שכן הוא יוצג כמי שלא הצליח להשיב הביתה את האסירים, אלא גזר עליהם גירוש לעזה שנמצאת תחת שלטון חמאס.

המחלוקת בין הצדדים בסוגיית הגירוש לעזה, לצד הזעם ברמאללה על החלטת ישראל לבנות כ-1,200 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, שפורסמה לראשונה אתמול בוואלה! חדשות, גרמה אמש לאבו מאזן ולראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, לאיים בשיחות עם צוותו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי באי-התייצבות לסבב השיחות הקרוב בין ישראל לפלסטינים, שאמור להיפתח בירושלים ביום רביעי. מוחמד שתיה, חבר צוות המשא ומתן הפלסטיני, אמר כי ההחלטה מוכיחה שישראל "אינה רצינית" בבואה למשא ומתן עם הפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully