וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניתוח דחוף? בהרדמה מלאה? איך מטפלים בבקע טבורי

ראש הממשלה הובהל הלילה לניתוח בבטנו בשל הבקע שהתגלה בטבורו. לדברי פרופ' מרדכי גוטמן מבית החולים שיבא מדובר בתופעה שכיחה אך תיתכן סכנת חיים אם לא מטפלים בבעיה כראוי

צילום: באדיבות ערוץ 9, עריכה: גדי וינסטוק

(הרופאים של ראש הממשלה מסבירים על ההליך הכירורגי שעבר)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתאושש הבוקר (ראשון) מהניתוח לטיפול בבקע טבורי בבטנו שעבר בשעות הלילה בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים. הכאבים שחש במהלך השבת ובדיקת הסי.טי שעבר הצביעו על כך שיש לבצע בו הליך כירורגי מזורז מחשש להיווצרות סיבוכים. לדברי פרופסור מרדכי גוטמן, מנהל מחלקה כירורגית ב' בבית החולים שיבא בתל השומר ויו"ר איגוד הכירורגים בישראל, קיים חשש לנמק – ואף לסכנת חיים, במקרה שבו נוצרת כליאה של חלק מהמעי בבקע אך הבעיה לא מטופלת.

ראש הממשלה נושא הצהרה במהלך פגישה עם חברי קונגרס אמריקאי. אוגוסט 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"מרגיש טוב". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"בקע זו פריצה של מעטפת הבטן המאפשרת התבלטות של תוכן הבטן, כולל מעיים, דרך ההתבקעות", הסביר פרופ' גוטמן, "התופעה עשויה להיווצר בכל גיל – אצל ילדים ובקרב אוכלוסייה מבוגרת, גברים ונשים". לדבריו, הופעת בקע באזור הטבור שכיחה יותר בקרב נשים כתוצאה מהיריון, אך גם גברים סובלים מהבעיה. "בקרב גברים המקומות השכיחים להימצאות בקע הם במפשעות, בטבור או בנקודות חלשות בדופן הבטן, שנוצרות באזורי צלקות מניתוחים קודמים", הוסיף פרופ' גוטמן. לדבריו, "ניתן לבצע את ההליך הכירורגי בהרדמה חלקית או מלאה, וההחלטה על כך נתונה לשיקול הרופא המנתח והרופא המרדים". הוא ציין כי ההחלטה על ביצוע ניתוח בהרדמה מלאה אינה קשורה לחומרת המצב של המטופל.

פרופסור יורם וייס, מנהל מחלקת הרדמה בבית החולים הדסה עין כרם, אמר הבוקר בתדרוך לעיתונאים כי נתניהו סבל מכליאה של המעי בבקע, ולכן הובהל לניתוח דחוף בשעות הלילה. "ראש הממשלה הגיע במצב רוח טוב ובמצב יציב. הוא עבר את הניתוח ללא כל סיבוכים. היום בבוקר מצבו טוב והוא נינוח. הוא חזר לעצמו לחלוטין והוא חש בטוב", אמר פרופ' וייס. לדבריו, ההחלטה על הרדמה מלאה במהלך הניתוח של ראש הממשלה נבעה משיקולים מקצועיים בלבד.

סיכויי החלמה גבוהים

ההליך הכירורגי בטיפול בבקע כולל חשיפה של ההתבקעות ובדיקה שהמעי הכלוא לא נפגע. "אם יש פגיעה באיבר, מתקנים את הדרוש וכן את הבטן עצמה, באמצעות תפרים או רשת", אמר פרופ' גוטמן והסביר כי מדובר ברוב המקרים בניתוח פשוט יחסית. "סיכויי ההחלמה גבוהים מאוד וההסתברות שבקע נוסף יופיע באותו מקום נמוכה מאוד, אם מטפלים כראוי", הוסיף.

לדברי פרופ' גוטמן, "הסכנה העלולה להיווצר במקרה של בקע היא שמעי העובר דרך הפגם בדופן הבטן ייכלא, ואספקת הדם לאיבר תיפגע. כתוצאה מכך, אם לא מטפלים בבעיה, תיתכן היווצרות של נמק – מה שעלול להוביל לסכנת חיים". הרופא המומחה הדגיש כי במרבית המקרים הבקע לא מהווה סכנה, אך במקרה של כליאה בבקע, כפי שאירע במקרה של ראש הממשלה, יש לטפל בבעיה בהקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully