וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק משוגע יציע עצמו להיות נגיד

ניסן סלומיאנסקי

6.8.2013 / 19:00

לסאגה המתמשכת של בחירת הנגיד יש השלכות מרחיקות לכת על המגזר הציבורי. יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי מזהיר כי הבדיקה המתוקשרת תותיר אותנו עם מועמדים בינוניים בלבד

יושר מידות הוא תנאי הכרחי לכשירות מועמדים לתפקידים בכירים במגזר הציבורי. מן הראוי שבכירים שאמונים על החלטות מכריעות יהיו נקיי כפיים, ושיקוליהם יהיו נתונים לטובת העניין והציבור. אך טובת העניין וטובת הציבור דורשות הכרעות מקצועיות נכונות, הכרעות שנובעות מקבלת החלטות מבוססת יכולות ואיכויות, המצויות בידי אנשים שהם מעל לממוצע ואף מעבר לכך, ודאי בתחום עיסוקם. רק אנשים כאלו יכולים לקבל החלטות לא שגרתיות, שדורשות אומץ אישי ומקצועי.

החשש הגדול העולה מהסאגה המתמשכת של בחירת נגיד בנק ישראל הוא שדמויות מופת יימנעו אפילו מאזכור שמם ביחס למשרה הרמה. במצב הנוכחי, מועמד בעל מוניטין שיביע עניין במשרה עשוי להיתפס כמשוגע. הנבירה בנבכי העבר הרחוק של כל מועמד עלולה להרחיק דווקא את המוצלחים ביותר. זאת, דווקא בתקופה שבה נדרש שהמועמדים יהיו אנשי מעלה בתחום הכלכלה. אנשים ששמם בלבד, עשוי לפתוח דלתות שווקים וארגונים בעולם בפני המשק והכלכלה הישראלית. חייבים לבדוק אותם לא בדיקה מתוקשרת, כך שכל משגה קל שבקלים בעברם יפגע בשמם הטוב.

חסם בפני הטובים

אך בכך החשש אינו מתמצה. לפי מצב הדברים כיום, בתוך שנים ספורות נמצא עצמנו במדינה בה המגזר הציבורי לוקה בבינוניות ורמת הביצועים של מנהליו נמוכה ואינה עונה על הצרכים האמיתיים. הדבר ימנע התמודדות מוצלחת עם אתגרים. יהיה בכך משום היפוך מגמה ביחס למצב עד היום, כשישראל מתפארת, ובצדק, בהישגים מרשימים בהשוואה לכל מדינות המערב. הישגים אלו אינם רק פועל יוצא של איכויות המגזר העסקי ובפרט ההיי-טק הישראלי. תרמו להם במידה רבה, נוכחותם של נושאי משרה בכירים מוכשרים, בעלי מוניטין בארץ ובחו"ל.

אינני מטיל כל דופי בנגיד היוצא, הפרופ' סטנלי פישר, ויש לי הערכה רבה לפועלו בהגברת האיתנות הפיננסית של המשק. אך סביר להניח שהעובדה שהוא הגיח לתפקיד היישר מחו"ל מנעה בדיקה מעמיקה וקפדנית בציציותיו. בניגוד אליו, כלכלנים ישראליים בכירים ובכירים ביותר, אף אם שהו בשנים האחרונות בחו"ל, נבחנים בדקדקנות יתרה וכל ציוץ קל שבקלים ביחס לעברם עשוי להעמידם במבוכה בכל רגע נתון. ברור לכל בר דעת, שעתה הדבר יהווה חסם בפני הטובים שבכלכלנים בבואם להחליט אם לתת את הסכמתם ולו להזכרת שמם בעניין בלבד.

כמובן שאין להקל ראש בחשיבות ניקיון הכפיים של בכירי המשק ובכירי הפקידות הממשלתית. אלא שלעתים, אם ברצוננו באיוש תפקידים בכירים על ידי מי שיידעו להסתער על האתגרים מולם הם ניצבים, ללא חת וללא מורא, יש לשקול ברצינות את האמירה "אין ממנין פרנס על הציבור, אלא אם כן קופת שרצים תלויה לו מאחוריו". אמנם יש להימנע לחלוטין ממינויים של אנשים שסרחו או שמעלו בתפקידיהם ובאמון הציבור, אך ודאי שצריך למצוא את האיזון המתבקש על-מנת לשמור על מגזר ציבורי איכותי, יעיל ומסתער קדימה להתמודדויות אמיצות מול אתגרי השעה.

ח"כ ניסן סלומינסקי הוא יו"ר ועדת הכספים של הכנסת

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully