וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: המשטרה תאפשר לאזרח לבחון בעצמו ראיות

7.8.2013 / 0:07

בהחלטה תקדימית אישר בית המשפט למומחה מטעם ההגנה להיכנס אל המעבדה לזיהוי פלילי ולבדוק בעצמו ראיות שהציגה המשטרה במהלך המשפט. "צוהר לקודש הקודשים של המשטרה"

האם המעבדה לזיהוי פלילי של המשטרה תיפתח בפני אזרחים? בהחלטה תקדימית הורה שלשום (שני) בית משפט השלום ברמלה למשטרה לאפשר למומחה מטעם ההגנה לבדוק בעצמו ראיות שהציגה המשטרה במהלך המשפט. בשל ההחלטה, יוכל המומחה להשתמש במיקרוסקופ זהה לזה ששימש את אנשי המעבדה המשטרתיים במהלך חקירה. לאור קביעתו זו של השופט, תהיה זו הפעם הראשונה שבה מומחה אזרחי יקבל גישה למעבדה שנחשבת ל"קודש הקודשים" של המשטרה, אשר בה מרוכזות ונבחנות כל הראיות שנאספו במהלך החקירה: בדיקות של כלי נשק ששימשו בעת רצח, טביעות אצבע, בדיקות דגימות די-אן-איי ועוד. החשש במשטרה הוא שההחלטה תגרור גל בקשות דומות בעתיד.

חוקר מז"פ במעבדת סמים שהתגלתה בחדרה, פברואר 2013. שלומי גבאי
חוקר מז"פ בפעולה/שלומי גבאי

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי מחלקת התביעות של משטרת מחוז ירושלים, בשנת 2010 ניקב הנאשם באמצעות דוקרן את הצמיגים ברכבה של שופטת בית משפט השלום בעיר, אנה שניידר. זאת, כנקמה על התנהלותה במשפט אזרחי שהוא ניהל מולה. במהלך חקירת האירוע, לקחה המשטרה את צמיגי הרכב לבדיקה. מאוחר יותר, נערך חיפוש בכליו של הנאשם, ונמצא דוקרן. הצמיגים והדוקרן מהווים ראיה מרכזית במשפט, בו מואשם האיש בחבלה במזיד ברכב, וכתב האישום מסתמך עליהם.

לכתב האישום צורפה חוות דעת של המעבדה לזיהוי פלילי של המשטרה. על פי חוות הדעת, נמצאה התאמה בין סוג החתכים שקיימים בצמיגים לבין המבנה של הדוקרן. עוד נקבע כי הדוקרן, שנתפס אצל הנאשם, הוא הכלי שבאמצעותו נגרמו הנקבים בצמיגים. הנאשם, מצידו, מכחיש כל קשר למעשה. לאחרונה הגיש סנגורו, עורך דין מיכאל עירוני מהסנגוריה הציבורית, בקשה לאפשר למומחה מטעם ההגנה לבדוק את הצמיגים במעבדה המשטרתית באמצעות המיקרוסקופ ששימש את אנשי המחלקה לזיהוי פלילי (מז"פ). המומחה שאותו הוא ביקש להכניס למעבדה שירת בעבר כשוטר לשעבר במז"פ.

טעות של המשטרה

המשטרה התנגדה לבקשה בכל תוקף. לטענתה, כניסה של אזרחים למעבדות מז"פ עלולה לפגוע באינטרס הציבורי, בשל חשיפת שיטות פעולה ועבודה של המשטרה, וכי אין מקום לאפשר למומחה מטעם ההגנה לעשות שימוש בציוד טכני ייחודי המוחזק בידי המשטרה. הנאשם טען מצידו שהמיקרוסקופ המדובר הינו ציוד טכני ייחודי שמצוי בידי המשטרה ובידי אוניברסיטאות לצורכי מחקר. מבירור שנערך עם האוניברסיטאות עלה, כי לא ניתן לאפשר לגורם חוץ-אוניברסיטאי לעשות שימוש במיקרוסקופ שברשותם. האפשרות שנותרה בפני הנאשם היא שהצמיגים יבדקו במיקרוסקופ זהה לזה של המשטרה אצל גורמים מומחים בחו"ל. לטענת הנאשם, עלות הבדיקה בחו"ל היא גבוהה ובלתי סבירה בהתחשב ביכולתו הכלכלית, מאחר שהוא חסר אמצעים ומיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית.

השופט הישאם אבו שחאדה החליט, בצעד תקדימי, להיענות לבקשת הנאשם, ולאפשר למומחה מטעם ההגנה לבדוק את הצמיגים והדוקרן באמצעות המיקרוסקופ. "הנזק שעלול להיגרם לאינטרס הציבורי בשל העובדה שבפרק הזמן שבו המכשיר יהיה בידי ההגנה לצורך ביצוע הבדיקה הוא זניח, ביחס לחשיבות בדיקת אמינות המכשיר, וביחס לזכות העומדת לנאשם בהליך פלילי להליך ראוי והוגן שבמסגרתו יתאפשר לו להוכיח את חפותו", כתב ההשופט בהחלטתו. הוא הוסיף כי יש לראות "באפשרות לעשות שימוש במיקרוסקופ של המשטרה כחלק אינטגראלי של זכות העיון בחומר חקירה".

"מדובר בטעות של המשטרה", אמר בסיפוק עורך הדין עירוני לאחר שהתקבלה פסיקתו של השופט. "לטעון שדוקרן או סכין כלשהו הוא ייחודי, ובוודאות הוא זה שניקב את הצמיגים זה בעייתי, שכן מדובר במוצר שמיוצר בכמויות. מעבר לכף מדובר בהחלטה חשובה, שכן היא מצביעה על שוויון אמיתי. גם מי שאין לו אמצעים, לשלם אלפי אירו על מומחים מחו"ל, ראוי לתת לו את האפשרות להגן על עצמו". עורך דין עירוני הוסיף כי המשטרה "לא תוכל להסתתר יותר מאחורי אמרות כמו 'ציוד ייחודי', וכל דבר ניתן יהיה לבדוק. ההחלטה פותחת פתח רחב עבור נאשמים לקרוא תיגר על חוות הדעת של המשטרה, ופותחת צוהר לקודש הקודשים של משטרת ישראל – המעבדות לזיהוי פלילי".

(עדכון ראשון: 23:07)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully