וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנודן חשף אלפית מהמעקב שמתבצע במקלט המדיני שלו

אפקט סנודן: לפני שנה נאם ראש הסוכנות לביטחון לאומי בפני האקרים בג'ינס וחולצת טי, השנה כלל לא הוזמן; וגם - האם ימצא עצמו המדליף נשוי למרגלת האדמונית שאהבה אותו?

בשנה שעברה, הגנרל קית' אלכסנדר, ראש הסוכנות לבטחון לאומי (NSA), הגיע ללאס וגאס לנאום בכנס ההאקרים הגדול Def Con בג'ינס וחולצת טי. השנה, בעקבות ההדלפות של אדוארד סנודן על היקף תכניות המעקב של הסוכנות, הוא הוחרם בכנס - והגיע לדבר בכנס אבטחת מידע אחר בלאס וגאס, "הכובעים השחורים", במדים של הצבא. לא עוד ניסיון להציג את ארגוני הביון כ"מגניבים" - במיוחד כשבמסדרון במלון שבו נערך הכנס הוצבה דמות קרטון של המדליף סנודן, חצי במדי שוטר, חצי במדי אסיר, עם הצעה לבאי הכנס להצביע, האם מדובר בגיבור או פושע.

באולם שבו דיבר הגנרל אלכסנדר הורגש מתח, מספר אחד המשתתפים. הוא ניסה לשכנע את הקהל שתוכניות המעקב מכוונות נגד טרוריסטים, לא נגד אזרחים אמריקנים. לא כל היושבים בקהל קנו את זה. בשלב מסוים, צעקות בודדות החלו לקטוע את דבריו. "אתה משקר! שיקרת לקונגרס, למה שנאמין לך עכשיו?" צעק אחד. "זה בולשיט!" צעק משתתף אחר, עוד אחד הוסיף: "תקרא את החוקה!". "אני קראתי אותה, ממליץ גם לך", הגנרל השיב בקור רוח. "וזה לא בולשיט, אלו עובדות", הוסיף מאוחר יותר.

ראש הסוכנות לביטחון לאומי, קית אלכנסדר, בשימוע בקונגרס. יוני 2013. AP
"זה לא בולשיט, אלו עובדות". אלכסנדר בשימוע בפני הסנאט/AP

אלכסנדר טען בפני ההאקרים מגוון טענות מקלות - חיטוט מהסוג הזה דורש אישורים מחמירים, לכל המדינות יש תכניות דומות, ורק ל-35 אנליסטים בסוכנות יש גישה למאגר שבו נשמר הMetadata ("מידע על מידע") על שיחות הטלפון שעוברות דרך החברות האמריקאיות. אך נואם אחר בכנס הסביר שלא בהכרח דרוש הרבה יותר מזה בשביל פלישה רצינית לפרטיות.

הבעיה של הסוכנות לבטחון לאומי היא, כמובן, לא רק עם ההאקרים, החשדנים בהגדרה כלפי הרשויות. השבוע, יו"ר ועדת המשפטים של הסנאט, פטריק ליהי, אמר בשימוע שהוקדש לתוכניות המעקב, ש"מידע אודות שיחות הטלפון של כל הנוכחים באולם הזה נמצא במאגר המידע של הסוכנות לבטחון לאומי. תמיד הזהרתי, שאם יש לנו אפשרות לגרוף כמויות גדולות של מידע, זה לא אומר שחייבים לעשות את זה. לא השתכנעתי שהתוכנית יעילה - ואם התוכנית לא יעילה, יש לסגור אותה". ב-NSA טוענים שתוכניות המעקב סייעו לסכל כמה עשרות מזימות טרור.

המבקרים משיבים שהם לא בטוחים שלא ניתן היה להגיע לאותה התוצאה בדרכים אחרות, ושלא ברור עד כמה התוכנית יעילה, חכמה וגם חוקית. החוקיות שלה מתבססת על סעיף 215 של "חוק הפטריוט" שהתקבל בארה"ב אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר - הסעיף מתייחס ל"גישה לרשומות ופריטים אחרים תחת חוק המעקב של המודיעין הזר". ולאורך השנים, למרות הביקורת החריפה וטענות שחוק הפטריוט פוגע בזכויות החוקתיות של האמריקאים, סקרים גילו שרוב הציבור האמריקאי עדיין מצדיק אותם - משיקולי הבטחון. בשבוע שעבר, בית הנבחרים הפיל ברוב זעיר (205 חברי הקונגרס בעד, 217 נגד) את התיקון לחוק שנועד להגביל את סמכויות ההאזנה של הסוכנות לבטחון לאומי.

סנודן ברוסיה: אנה צ'פמן או חיים מאחורי גדר גבוהה?

ומה קורה עם הגיבור של העימות הדיפלומטי התורן בין רוסיה לארצות הברית, אדוארד סנודן, שסוף סוף קיבל את המקלט המדיני המיוחל (לשנה) ולאחר חודש בשדה התעופה המוסקבאי שרמטייבו עזב את המקום להתחיל חיים חדשים? לכאורה, עומדות בפניו לא מעט אפשרויות: לאחרונה, הוא קיבל גם הצעת עבודה ממייסד הרשת החברתית הרוסית "VKontakte", וגם הצעת נישואים מהמרגלת האדמונית אנה צ'פמן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אנה צ'פמן, מואשמת בריגול בארה"ב למען רוסיה. AP
מרוסיה באהבה. אנה צ'פמן/AP

יזם האינטרנט והבלוגר הפופולרי אנטון נוסיק לא בטוח שמצפה לסנודן עתיד מזהיר ברוסיה. לדבריו, היה שמח להיפגש אתו, אבל לא בטוח שזה יהיה אפשרי פיזית, כי יש סיכוי טוב שסנודן יועבר למרחב מאובטח, במידה והנשיא פוטין היה רציני לגבי התנאי שהציג לסנודן: הוא לא ידליף יותר מידע לתקשורת "שעשוי לפגוע בפרטנר האמריקני".
נוסיק גם מזכיר באיזו מין רוסיה סנודן קיבל מקלט מדיני. "סנודן חשף אלפית מהמעקב שמתבצע ברוסיה אחר האזרחים, בצורה רשמית לחלוטין, החל משנות ה-90", אמר נוסיק. "היום ולדימיר ז'ירינובסקי (לאומן רוסי, יו"ר המפלגה הליברל-דמוקרטית, מתמודד קבוע לנשיאות רוסיה) ביקש מהפרקליטות לפתוח בחקירה של כל תושב מוסקבה שתרם כספים לאלכסיי נבאלני, שהוא מועמד רשמי לתפקיד ראש העיר. אם הבקשה שלו תיענה, זו תהיה הבדיקה השישית של הארנק שלי מאז שתרמתי כסף לנבאלני. בלי שום חקירה פלילית, בלי שום הצדקה פורמאלית. המעקב ש'חשף' סנודן זה משחק ילדים לעומת מה שנחשב לנורמה ברוסיה".

הוא גם מעיר שהמאמצים של ארצות הברית להחזיר את סנודן לצורך משפט ורדיפת מייסד "ויקיליקס" ג'וליאן אסאנז' לא בדיוק תורמים לתדמיתה של ארצות הברית ומשדרים חולשה.

הפגנה בגרמניה למען ביטול כתב האישום נגד אדוארד סנודן. יולי 2013. רויטרס
ישפיע על מערכת היחסים בין רוסיה לארצות הברית. הפגנה למען סנודן/רויטרס

בשלב זה, הממשל האמריקני הודיע רק שבתגובה להחלטה "המאכזבת בצורה קיצונית" של רוסיה, הם שוקלים את ההיגיון שבקיום פסגת אובמה-פוטין במוסקבה בספטמבר, בשולי פסגת ג'י-20 בסנט פטרסבורג. ד"ר ג'פרי מנקוף, סגן מנהל התוכניות לחקר רוסיה ואירו-אסיה במכון הלימודים האסטרטגיים והבינלאומיים בוושינגטון, חושב שסנודן הוא לא סיבה לסצנות פומביות והחמרת היחסים בין המדינות, אך זה תירוץ נוח לבטל את הפסגה אם ממילא לא צפויות בפגישת הנשיאים תוצאות קונקרטיות. הוא אומר שלא חסרות סיבות לקירור נוסף ביחסים - אך מאידך, לא חסרים גם אינטרסים משמעותיים - כנס ז'נבה בנושא סוריה שטרם יצא לפועל, רוסיה מעוניינת בהשקעות הזרות והרחבת המסחר, ושני הנשיאים יכולים גם להחליף רשמים לגבי עמדות הנשיא החדש של איראן רוחאני.

איראן: ממשל אובמה רוצה דיאלוג, הקונגרס רוצה סנקציות

והעמדות האלה עשויות להיות הפעם קרובות יותר מבעבר - לאחר שבית הנבחרים האמריקני העביר השבוע ברוב מוחץ (400 נגד 20) סנקציות חדשות נגד ייצוא הנפט של איראן, במחלקת המדינה הגיבו בקרירות. סגנית הדוברת מארי הארף אמרה שהממשל מחויב ליישום הסנקציות, אך יש לו "דאגות לגבי התוכן הספציפי של החקיקה, לפני שהיא עוברת לסנאט, אנו רוצים שהסנקציות ייושמו בצורה אחראית. נעלה את זה בפני הקונגרס, כמו לגבי כל חקיקה שמשפיעה על מדיניות החוץ". אז מה הסיפור הפעם? הממשל של אובמה כנראה בכל זאת מוכן להיכנס להדברות נוספת עם המשטר האיראני. "אנו מקווים שהנשיא הנבחר רוחאני וצוותו ייכנסו לדיאלוג משמעותי עם הקהילה הבינלאומית, לצורך השגת פתרון דיפלומטי לתוכנית הגרעין האיראנית", אמרה הארף.

נשיא איראן הנבחר, חסן רוחאני. טהרן, יוני 2013. AP
זקוק לאיום משכנע? רוחאני/AP

ובינתיים, בסנאט מסתובב ואוסף חתימות מכתב שיזמו הסנטורים הבכירים לינדזי גראם, רפובליקאי מדרום קרוליינה, ורוברט מננדז, דמוקרט מניו ג'רזי. המכתב שצפוי לקבל תמיכה של רוב המחוקקים, קורא לנשיא אובמה להגביר את הלחץ על איראן. על ארבעת האלמנטים הדרושים עבור לחץ יעיל, נמנה גם "איום משכנע של שימוש בכוח שאיראן תאמין בו". "אנו צריכים להיות מוכנים לפעול, ואיראן צריכה לראות שאנו מוכנים", נאמר במכתב.

אותן הזכויות - אותה הבירוקרטיה

מעתה, זוגות חד-מיניים יוכלו להגיש בקשות לוויזות לארצות הברית בדיוק כמו הזוגות ההטרוסקסואלים, הודיע ביום שישי בנאומו בשגרירות האמריקנית בלונדון שר החוץ ג'ון קרי. כמובן, ביורוקרטיה היא ביורוקרטיה - מדובר בזוגות נשואים בחוק. אך קרי הבהיר שגם אם מדובר בזוג נשוי ממדינה שאינה מכירה בנישואים החד-מיניים - אם הם התחתנו במקום שבו הברית שלהם תקפה וחוקית - מבחינת ארצות הברית, בכל אחת מ-222 המרכזים האמריקנים בעולם העוסקים בהנפקת אשרות הכניסה, הנישואים ייחשבו לתקפים.

בריאן מולטון, המנהל המשפטי של ארגון הלהט"ב האמריקני Human Rights Campaign, אומר שעד כה, אפילו זוגות הומואים נשואים כחוק נחשבו מבחינת רשויות ההגירה האמריקנים כשני אנשים זרים. "אם אחד מבני הזוג קיבל ויזת סטודנט, עבודה או הגירה - השני היה צריך למצוא סיבה עצמאית להגיע למדינה, וזה יצר קשיים במעמד שלו והיכולת להתפרנס, אם דובר בתקופה ממושכת. אנחנו מאוד שמחים שמחלקת המדינה מסייעת ליישם את החלטת בית המשפט העליון שביטל בתחילת הקיץ את 'חוק ההגנה על הנישואים' שהפלה זוגות חד-מיניים" אמר מולטון.

חוגגים את אישור החוק לנישואים חד מיניים באנגליה. יולי 2013. רויטרס
הקהילה הגאה בארצות הברית חוגגת בחודש שעבר את החלטת בית המשפט/רויטרס

קרי, כמו כל פוליטיקאי טוב, כמובן, לא פספס הזדמנות להזכיר שכשהחוק עבר בקונגרס, הוא היה בין הבודדים שהצביע נגדו, וזו "הייתה אחת ההצבעות הטובות שלי בחיים", אמר בלונדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully