וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטימות: המדינה סירבה לאשר ליתומים לשהות בישראל

1.8.2013 / 14:00

בעקבות פניית וואלה! חדשות ניאותו ברשות האוכלוסין וההגירה להעניק אשרת שהייה זמנית ליתומים, בני ארבע ושבע שעמדו בפני גירוש לאוקראינה, עד להשלמת הליך אימוצם

מערכת וואלה

שני אחים יתומים, בן ארבע ובת שבע בעלי אזרחות אוקראינית, עומדים בפני גירוש מישראל לארצם - שם אין אף אדם שידאג להם, כיוון שברשות האוכלוסין וההגירה מסרבים להכיר בבקשה ההומניטרית שהגישו דודם ורעייתו להעניק להם מעמד של תושב ארעי עד לסיום הליך האימוץ של האחיינים. רק בעקבות התערבות וואלה! חדשות בנושא, ניאותו ברשות להעניק להם אשרת שהייה זמנית.

לפני שלוש שנים מתה מסרטן אמם של מקסים ושל אחותו הגדולה יליזבתה. אולג וולקוב, אחיה של האם שהינו אזרח אוקראינה אשר נישא ללובה, אזרחית ישראל, הוכר על ידי הרשויות באוקראינה כמשמורן (אפוטרופוס) של אחייניו. באפריל 2012, אחרי שהיגר לישראל, הוא הביא אותם עמו למרכז החדש של חייו, ובימים אלה הוא נמצא בהליך של קבלת אזרחות ישראלית.

חודשיים לאחר שהובאו היתומים לישראל באשרת תייר, הגישו הדוד ורעייתו בקשה לאימוצם. הבקשה הוגשה לבית המשפט לענייני משפחה באשדוד, באמצעות עורכת הדין ויקטוריה גלפנד. כיוון שתוקף אשרת התייר של הילדים פג כעבור שלושה חודשים, פנה הזוג ללשכת רשות האוכלוסין וההגירה באשדוד, בבקשה הומניטרית דחופה להעניק ליתומים מעמד תושב ארעי בישראל, או להנפיק להם ויזת סטודנט. הבקשה נועדה לאפשר לילדים שהייה בישראל בלבד בפרק הזמן שבו תתברר בקשת האימוץ, כיוון שבאוקראינה אין מי שידאג ליתומים עד הסדרת ההליך.

חסרי אונים מול הביורוקרטיה

ברשות האוכלוסין וההגירה הורגלו כנראה להתמודד עם מקרים מורכבים וקשים יותר, כיוון שבעיניהם לא מדובר במקרה העונה להגדרה "הומניטרי". "נתין זר השוהה בישראל ברישיון, אינו יכול להקנות מעמד לזרים. זאת ועוד, בחינת בקשתכם אינה מעלה טעמים שיש בהם כדי להקנות מעמד בישראל לקטינים אם מטעם זה או אחר", מסרה אירית לאובל, ראש דסק דרום ברשות האוכלוסין וההגירה, בתשובה לפניית הזוג בחודש ספטמבר שעבר. "מאחר שבבקשתכם נמצא כי מטרת הארכת רישיון ישיבת הביקור (תייר) של הקטינים היא למטרת השתקעות ולצורך קבלת מעמד בישראל, איננו מוצאים מקום לאשר הבקשה והינה מסורבת", הוסיפה.

מכיוון שתוקף האשרה פג לאור סירוב הרשות להאריכו, בקשת האימוץ הוקפאה עד להסדרת מעמדם החוק של היתומים בישראל. בני הזוג לא ויתרו וערערו על החלטת הרשות בטענה כי לשני האחים "אין כל מטרה להשתקע בישראל". הם כתבו כי "מטרות אלו הינן זרות לילדים בגילאי הגן. לקטינים מטרה אחת ויחידה - לקום בבוקר לחיבוק חם ואוהב, ללכת לישון בסוף היום לא עם בטן מקרקרת ולנסות לרפא את פצעי היתמות שנותרו בהם, בתקווה להצליח להשתקם עם השנים מהטראומה הנוראית שטלטלה את חייהם". תשעה חודשים חלפו מאז הגשת הערעור, אך למרות שליחת תזכורות חוזרות ונשנות – לא התקבלה תגובה מהרשות.

"ההליכים מתנהלים כבר למעלה משנה וזה קשה מאוד", אמרה וולקוב, דודתם של הילדים. "הילדים מרגישים מצוין כי לא הסברנו להם את ענייני המעמד ואת המצב האמיתי, אבל אנחנו חוששים מאוד, כי אין להם לאן ללכת. הסיפור שלהם מאוד כואב, ואני חוששת שלא יאשרו להם להישאר. מה נעשה אז?", הוסיפה. לדברי וולקוב, היא ובעלה חוששים גם מסירוב חברות הביטוח להמשיך לבטח את האחיינית בשל מעמדה. "המצב הזה לא קל. כאמא שגידלה שני ילדים קשה לי לחשוב על כך שעלולים לגרש אותם ממדינה, ולהפריד אותנו. אני מרגישה חסרת אונים מול מערכת ביורוקרטית כי אני יודעת שאין לאן לשלוח אותם, איש לא רוצה אותם".

עורכת הדין גלפנד אומרת כי "מדובר בילדים רכים בשנים, שעברו טראומה נוראית – הטראומה הקשה ביותר שיכול לחוות ילד, עת איבדו את שני הוריהם. דודם שלבו נקרע בגללם, יחד עם אשתו האוהבת והרחומה, הידפקו במשך שנה וחצי על כל דלת אפשרית. רוצים להושיט יד, לעזור ולנחם, אך בינם לבין הילדים ניצבת מחיצה בלתי עבירה". היא הוסיפה כי "מדינת ישראל, שהכריזה בצורה כה נחרצת כי היא רואה בילדים פולשים, מסתננים נטולי מעמד שצריכים להסתלק משטחה, שברה במקרה זה כל רף אפשרי של אטימות ממסדית".

בעקבות פניית וואלה! חדשות ניאותו ברשות האוכלוסין וההגירה להעניק אשרת שהייה לשני היתומים. "ככלל, אדם שאין לו מעמד קבוע בישראל אינו רשאי להקנות מעמד לזרים, לרבות לילדים", נמסר בתגובה. "מר אולג וולקוב נמצא בישראל במעמד של תושב ארעי, במסגרת הליך מדורג כבן זוג לאזרחית ישראלית. סוגיית אימוצם החוקי של הילדים נמצאת בימים אלה בבית המשפט ואנו ממתינים להחלטתו בנושא. בתקופת זו, תינתן לילדים אשרת שהייה חוקית עד להכרעת בית המשפט בסוגיה העקרונית, בעקבותיה תתקבל החלטה לגבי מעמדם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

עוד במהדורה:

מבחן הדיקטטורה: בעקבות העונש של חברת הכנסת עדי קול, שאולצה להתנצל והושעתה מכל תפקידיה הפרלמנטריים לאחר שהצביעה בניגוד למשמעת הסיעתית - השווינו בין המנהיגות של לפיד לזו של ליברמן. איזו מפלגה מובילה במדד הדמוקרטיה?

החרדים שהשתכשכו השבוע בבריכת האנדרטה לחללי אסון המסוקים: שיר נוסצקי חושבת ששוב הגזמנו. אם ילדים רוצים להשתכשך במי בריכה ביום קיץ חם, זה מה שנקרא - טוב לחיות בעד ארצנו.

מה הקשר בין סאיב עריקאת לשוד היהלומים של לב לבייב בקאן? הסיפורים והכותרות שעשו את השבוע שחלף. סיכום השבוע שלנו - השבוע בדקה.

התחזית: היום התחממות, מחר עלייה נוספת בטמפרטורות והכבדה בעומס החום. בשבת הקלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully