וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודים שרוצים לתקוע טריז בתוך העם

יצחק סנטיס

30.7.2013 / 18:00

על רקע "מחנה הקיץ" היהודי שנערך השבוע בניו יורק ומתמקד בהחרמת ישראל, מזהיר יצחק סנטיס מהתגברות פעילותו של הזרם ביהדות ארה"ב שחותר לפירוק מדינת ישראל

כפי שפורסם ביום ראשון בוואלה!, קבוצת סטודנטים יהודים אמריקנים משתתפים השבוע ב"טירונות" קיץ אנטי-ישראלית המאורגנת על-ידי ארגון "קול יהודי לשלום" (JVP – Jewish Voice for Peace) וארגון "ועדת שירות החברים (הקווקרים) האמריקנית" (AFSC). לאחר שישובו לקמפוסים שלהם, הסטודנטים האלו יפעלו לעידוד קמפיינים של BDS (חרם, משיכת השקעות וסנקציות) נגד ישראל, והאשמתה ב"אפרטהייד" וב"גזענות" ובקידום "זכות השיבה" הפלסטינית. המטרה הסופית היא לגרום לפירוקה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

למען מטרות אלו, עורך ארגון JVP קמפיינים של משיכת השקעות בקמפוסים ברחבי ארה"ב, בכנסיות מרכזיות ובפגישות של בעלי מניות. AFSC תומכת גם היא ב-BDS, מעלה האשמות בדבר "אפרטהייד", מקדמת את "זכות השיבה" ומהללת את "ההתנגדות העממית בפלסטין".

מחנה הקיץ המשותף של שתי התנועות כולל חמישה ימים של "תוכנית אינטנסיבית למארגני BDS בקמפוסים - אלה המריצים כבר קמפיינים כאלה ואלה המקווים להריץ קמפיין שכזה בשנת הלימודים 2014-2013". המחנה מתקיים במרכז "סטוני-פוינט" הפסטורלי של הכנסייה הפרסבטריאנית, בעיר סטוני-פוינט, ניו-יורק. שני הארגונים קיימו מחנה קיץ של BDS גם בשנה שעברה.

במהלך השנה האקדמית האחרונה, פעילי BDS בארה"ב ובקנדה העלו הצעות רבות במסגרות סטודנטיאליות. הצעות אלו (שחלקן אושרו) הביאו לקיטוב בגופי הסטודנטים בקמפוסים בצפון אמריקה, וגרמו למתחים מיותרים בין הסטודנטים. פעילויות BDS נוספות כמו "שבוע האפרטהייד הישראלי" גרמו גם הן לנזק דומה.
במאי 2013 דיברה מנהלת ארגון JVP, רבקה וילקומרסון, באוניברסיטת סטנפורד, ואמרה: "חלק מתפקידנו בתור האגף היהודי של התנועה (תנועת הסולידריות הפלסטינית) הוא לאפשר שיח בתוך הקהילה היהודית (...). לכן אני חושבת שחשוב מאוד לחשוב כיצד אנחנו מתכננים טריז (...). ככל שנוכל לנועץ את הטריז פנימה, להגיד שהקהילה היהודית אינה מסכימה על הסוגיות האלה, כך נתקדם יותר".

מוצג כארגון יהודי לגיטימי

במילים פשוטות, JVP מנסה לפלג את הציבור היהודי-האמריקני למען אויביה של ישראל. למען מטרה זו, JVP מציג עצמו כארגון יהודי לגיטימי שנמצא בזרם המרכזי, כדי לקבל מושב סביב שולחן הקהילה היהודית. לעתים ישנן מחלוקות חריפות סביב שולחן זה לגבי האופן שבו יש להגיע להסדר עם הפלסטינים. עם זאת, הזכות של ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית בגבולות מוכרים ובטוחים מהווה קונצנזוס מקיר לקיר. לעומת זאת, ל-JVP "אין דעה" לגבי זכות הקיום של מדינת ישראל. לדוגמה, הארגון תמך בכנס הפסאודו-אקדמי "כנס פתרון מדינה אחת" בהארוורד בשנת 2012, שם נשאו ראשיו דברים.

צביעות זו רלוונטית גם לקמפיין "הלל פתוח", שמטרתו להכריח את בתי "הלל" (ארגונים של סטודנטים יהודים) בקמפוסים לבטל את ההנחיות שלהם האוסרות על אירוחם של תומכי BDS. הניסיון של JVP להכניס את המסר האנטי-ישראלי לתוך בתי הלל הוא חלק ברור מאסטרטגיית ה"טריז" של הארגון, ולכן, סביר להניח שאסטרטגיה זו תהיה אחד מהנושאים שיידונו במחנה הקיץ.

מחנה הקיץ עולה כסף, ו-JVP וה-AFSC מסבסדים את מרבית העלות שלו. אז מאיפה הכסף? AFSC הוא ארגון שקוף במידה רבה, ומדווח בצורה ברורה על תרומות ותורמים. לעומת זאת, JVP לא שקוף כלל. אין שום מידע לגבי תורמים או דוחות כספיים. מידע חלקי זמין דרך מס ההכנסה האמריקאי. מחקר שערך ארגון NGO Monitor גילה כי תקציב הארגון בשנת 2011 היה כ-900 אלף דולרים, ומקורו מקרנות שמממנות פעילות אנטי-ישראלית רבה.

עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית בקמפוסים בארה"ב, סביר שניסיונות להחרים את ישראל יימשכו ביתר שאת. ראוי לזכור שחלק משמעותי מפעילות זו מקורה באלה שמכנים את עצמם "האגף היהודי" של תנועת הסולידאריות עם הפלסטינים, "קול יהודי לשלום".

יצחק סנטיס הוא מנהל התכניות במכון המחקר NGO Monitor ומחבר הדו"ח שפורסם לאחרונה בנושא "תקיעת טריז: האסטרטגיה של קול יהודי לשלום לפילוג הקהילה היהודית"

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully