וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על החוק למשאל עם: יביא להקצנה של מתחים בחברה

זהבה גלאון

28.7.2013 / 8:27

יגאל עמיר לחץ על ההדק בשם תפיסה שלממשלה נבחרת ולרוב בכנסת אין מנדט להכריע בשאלות של ויתור על שטחים ופינוי יישובים. אם תתקבל הדרישה של השר בנט למשאל עם על כל הסכם מדיני, יינתן בכך הכשר לתפיסת העולם הזו.

יגאל עמיר פעל בעקבות פסקי הלכה של רבנים, שקבעו שוויתור על שטחים הוא אסור. פוליטיקאים שתומכים היום במשאל עם ומבקשים להפוך אותו לחוק יסוד אומרים לציבור שההכרעות שתקבל הממשלה בעתיד, על פי דין ועל פי חוק, משמען שהתקבלו ללא סמכות.

מאז נאום בר אילן שבו קיבל נתניהו את עקרון שתי המדינות, הוא הערים תנאים שסירסו את האפשרות להתקדמות במו"מ. כעת הוא מוסיף תנאי בלתי אפשרי נוסף, והוא אישור ההסדר במשאל עם. זו החלטה המעמידה בספק את כנות כוונותיו ומרוקנת את התחייבותו בנאום כי הוא מאותת, שבעצם, אין לו מנדט להתחייב לפינוי שטחים בעתיד.

משאל עם ישנה את כללי המשחק

ישראל היא דמוקרטיה פרלמנטרית ייצוגית, שבה הכנסת מייצגת את ריבונות העם. רק לפני כמה חודשים העם בחר בנציגיו כדי שינהלו בשמו ולמענו את המדינה, וגם יקבלו החלטות הרות גורל במה שקשור לתהליכים מדיניים. משאל עם ישנה את כללי המשחק, יעביר את האחריות מהגוף המחוקק לעם, ויפגע במעמד הכנסת ובסמכותה.

משאל עם גם יקטין את האיזון הקיים בשיטה הפרלמנטרית המחייבת הרכבת קואליציות, ויביא לידי ביטוי את כוחו של הרוב על פני הזכויות של המיעוט. בחברה שסועה כמו החברה הישראלית, משאל עם דווקא יגרום לניכור של קבוצות מיעוט ויביא להחרפה ולהקצנה של מתחים ומאבקים שהיום באים לידי פתרון בכנסת.

אני בטוחה שיהיה רוב בעד שתי מדינות, אך לא כחלק מתעלול פוליטי שמבקש לשנות את כללי המשחק בדיעבד, לאחר שתתקבל החלטה בממשלה ובכנסת. על הנציגים לא להימלט מאחריות ולא להיכנע לאיומים ולסחטנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully