וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירה ברע במיעוטו

דן מרגלית

28.7.2013 / 8:18

כיצד זינק מספר המחבלים אשר ישתחררו מ?82 ל?104? ההכרעה נפלה אור ליום חמישי ב?03:00. האמריקנים לחצו לשדרוג הרשימה והפלשתינים איימו כדרכם - אחרי שהושגה הבנה - שלא יבואו לדיונים בוושינגטון, ובנימין נתניהו העמיד את תביעתם מול החשש שהשיחות יידחו, והסכים לקבל חלק מהתביעות.

קודם לכן מסר נתניהו במפגש של שרים העוסקים בעניינים מדיניים כי מספר המשתחררים יהיה 82 בלבד. גם המספר 104 אינו מקרי. אם יצרפו ל?82 המחבלים הרוצחים את האסירים הפליליים הוותיקים יסתכם מספרם ב?104. אך הרשות הפלשתינית לא איימה לסכל את פתיחת השיחות כדי לשחרר רוצחים סתם. לפיכך הגידול הוא במחבלים שהם ערבים אזרחי ישראל.

ההודעה כי על כך יחליט צוות השרים המונה את נתניהו, משה (בוגי) יעלון, ציפי לבני ויצחק אהרונוביץ', נועדה לדחות במעט את רישומה של רוע הגזירה. שכן הסכמה כזאת מכירה ברשות הפלשתינית כנציגה לגיטימית של ערבים?ישראלים.

בדיון הפנימי בקרב השרים הוזכר כי מנחם בגין, יצחק שמיר, יצחק רבין ואריאל שרון שיחררו מחבלים. אך הועלתה טענת נגד כי הם עשו כן כדי לפדות שבויים, לא כתשלום בעבור מהלך מדיני.

שחרור המחבלים הרוצחים נתקל בהתנגדות

הדים לשלוש עובדות אלה על הדיונים ועל השינויים בעמדת ישראל מצויים במכתב ששיגר אמש נתניהו לאזרחי המדינה. ההכרעה קשה גם לו; הוא מחזיק בתפקיד המאלצו להכריע לעיתים בניגוד לדעת רוב האזרחים, ובעצם עולה מכך שחידוש השיחות כה חשוב לישראל (או לפחות לתיקון דימויה בזירה הבינלאומית) שנתניהו בחר ברע במיעוטו.

זו דעתי מאז הכריז ג'ון קרי על חידוש השיחות. ההצדקה העיקרית לאימוץ ההחלטה לשחרר מחבלים רוצחים היא שנתניהו לא קיבל את התביעות המהותיות של הפלשתינים. הוא השיב ב"לאו" לחידוש המו"מ על בסיס הכוונה לכונן מדינה פלשתינית בגבולות הקו הירוק, ו"לאו" לחידוש השיחות מהנקודה שבה הופסקו בימיו של אהוד אולמרט הוותרן, ו"לאו" להודעה?הודאה מפורשת בדבר הפסקת הבנייה בהתנחלויות בחודשי המו"מ.

נקודה אחרונה זו נותרה מעורפלת. שלשום פירסם ברק רביד ב"הארץ" כי נתניהו הבטיח לאמריקנים לבנות במהלך המשא ומתן 1,000 דירות בלבד. לשכת ראש הממשלה שמרה על דממת תקשורת. אורי אריאל לא קיבל הודעה מגבילה כזאת. אך המציאות תכתיב את תקרת 1,000 הדירות. הן מעט, אבל ההאטה הזמנית סבירה ועולה בקנה אחד עם הסירוב הישראלי להתחייב להפסקת הבנייה בכלל.

בדיון היום בממשלה יעביר נתניהו בקלות את חוק משאל העם. אך שחרור המחבלים הרוצחים נתקל בהתנגדות. אמש בשעת לילה מוקדמת עמדו לרה"מ עשרה קולות מתוך 22. אם יעניק אביגדור ליברמן חופש הצבעה לשרי ישראל ביתנו, ייתכן כי יצחק אהרונוביץ' וסופה לנדבר יצטרפו אליו. ברגע שיימצאו לו 12 יהיה סחף שיגדיל את הרוב.

מי יגבר? רשות הדיבור למיומנות הפוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully