וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תנום ולא תישן

חגית ארביטמן

26.7.2013 / 6:00

היא רצתה תפקיד קרבי ושעות שינה לא בתפריט היומי שלה, אבל לדבריה האתגר שווה הכל. י', רק בת 26, היא קצינת המודיעין הקרבית היחידה שמשרתת בחטמ"ר גוש עציון

זה כבר לא חדש שבעשור האחרון צה"ל מבין את החשיבות של מתן שוויון לנשים. חטיבות צה"ליות רבות נפתחו בשנים האחרונות לנשים, ותפקידים רבים מוצעים להן כיום. בימינו מתרבים הדיווחים על התנהגות בלתי נאותה בקרב חיילות צה"ל. בגלל זה חשוב להתוודע לנשים בדרגות שונות שמנצלות את תפקידן בצבא כדי לקדם את עצמן ולשלוח מסר ברור למפקדים, לקולגות ולפקודים שלהן, שלפיו נשים הן שוות ערך לכל דבר ועניין.

לרוב המסר אינו מועבר בצורה ישירה, אלא בעקיפין, תוך כדי תפקוד בצורה מאומצת ומוצלחת והגעה להישגים. כזו היא סרן י', קצינת המודיעין היחידה בצה"ל שמשרתת בחטמ"ר גוש עציון. י', בת 26, נושאת בתפקיד רגיש וחשוב מאין כמוהו - ריכוז מערך המודיעין של האזור ועבודה צמודה עם גורמי הביטחון השונים, הן הצבאיים והן האזרחיים, במטרה לסכל פיגועים ולתפוס מחבלים. הראיון עימה נערך בנוכחותו של אביה, אף הוא י', אשר שירת בזמן מלחמת יום הכיפורים כקצין מודיעין, נפל בשבי המצרי, נאלץ להסתיר את זהותו המודיעינית כדי לא למסור מידע ולבסוף שוחרר בעיסקת שבויים. י' (הבת) מודה שגדלה על סיפורי גבורה אלה ושתפקידה הנוכחי בצה"ל הוא סגירת מעגל מעניינת לסיפורו של אביה.

"היה לי ברור שלא אלך לשום תפקיד ג'ובניקי", היא אומרת. היא גבוהה ודקיקה, שברירית משהו במראה, בהירת שיער ועיניים ועטורת נמשים; רק המדים הייצוגיים, הדרגות שעל כתפיה והצליל החמור של קולה מעידים שמדובר באדם נחוש, שרגיל לנתח מצבים מורכבים: "תמיד ידעתי שאני בחורה של שטח ולא של משרד". אביה משלים את דבריה: "גם הבן שלי שירת בצבא, גם הוא בתפקיד מודיעיני, אבל היה לי ברור שהוא משרת בצבא כי ככה חינכו אותו בבית וכי המדינה מחייבת אותו, ולא יותר. י', לעומת זאת, באה ממקום אחר לגמרי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקצינה ואביה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קשה להכיל הכל"

ממרומי 26 שנותיה י' הספיקה לצבור ניסיון רב בתפקידים משמעותיים בצבא. "התגייסתי בתור תצפיתנית", היא משחזרת, "רציתי תפקיד קרבי, רחוק מהבית. היה לי כיף להרגיש את ההוויה הצבאית ולשרת ביחידות שכוללות גם לוחמים. ההווי של החיים החברתיים בתוך המערך הלוחם התאים לי. במסגרת תפקידי צפיתי על גדר הביטחון בגיזרת ג'נין, בעיקר על האזורים שבהם יכולים לחדור לעורף ישראל. מהות התפקיד שלי היתה לדווח לכוחות בשטח אם ניכרת פעילות עוינת או אם יש פירצה בגדר. על סמך הדיווחים שלי הכוחות היו קופצים לנקודה ובמקרה הטוב תופסים את מי שניסה לבצע פיגוע. אחרי שנה בתפקיד הזה יצאתי לקורס". לאחר סיום הקורס שובצה י' כמ"מ הדרכה בקורס שהיא עצמה עברה רק שנה קודם לכן. אחר כך שובצה כקצינת חמ"ל של תצפיות בחטמ"ר בנימין ביהודה ושומרון, ואחרי עשרה חודשים קודמה לשרת כסמ"פ בחטמ"ר. לאחר סיום תפקידה החליטה י' לקחת חופשה ונסעה לחו"ל, ניקתה את הראש ושבה לצה"ל בהחלטה להיכנס לחיל המודיעין.

י' גברה על חמישה גברים שהתמודדו על התפקיד. בהקשר זה אביה מזכיר כי הרבה השתנה בצה"ל מאז תקופת שירותו. "אני מהדור שבו נשים לא היו בתפקידי מפתח בצה"ל", הוא אומר, "חיל המודיעין נפתח מהר יותר משאר החילות, אבל לא מספיק. עובדה שכרגע י' היא היחידה בתפקידה בחיל המודיעין. צריך עוד נשים, זה לא תפקיד שצריך להיות ייחודי לה". כשהיא נשאלת איך מספיקים הכל ועוד מצליחים לישון בערב, היא עונה ש"שלא ממש מספיקים. לא כל מה שהייתי רוצה להספיק אני מספיקה. יש הרבה דברים שמתעכבים ולוקח זמן עד שאני משלימה אותם. תחום המודיעין בגיזרה הוא תחום ענק וקשה להכיל את כולו".

מדוע, לדעתך, את האישה היחידה בכל צה"ל המבצעת את התפקיד הזה?

"אני מניחה שזה משום שמדובר בתפקיד שעושים אותו בדרך כלל בני 27-26 ויותר, ואני עוד נחשבת לצעירה. זה תפקיד מאוד אינטנסיבי: לא יוצאים הביתה בכל יום, ולא נהנים מהתנאים הטובים שיש בבית. מדובר בתפקיד שמבוצע בתנאי שטח, על כל המשתמע מכך. יש בנות בגיל הזה שהן נשואות או שיש להן בן זוג. אני ספציפית מאוד רציתי את זה, כי כרגע אין לי מחויבויות אחרות חוץ מאשר לעצמי. יכול להיות שאילו היו לי, המצב היה שונה. נוסף על כך, מאוד מספק אותי לראות את התוצאות של העבודה שלי בשטח, בניגוד לתפקידי מטה. למשל, כשאני מטפלת באירוע מסוים, אני יודעת שאנחנו הולכים לסכל אותו בלילה".

י' מוסיפה שהיא דוגלת בשוויון, "אבל גם מודעת לעובדה שיש הבדלים בין נשים לגברים ושיש לכך סיבה; לא כל בחורה יכולה לעשות תפקיד של לוחם בסיירת מטכ"ל, והסיבה היא פיזית לחלוטין. קצונת מודיעין, לעומת זאת, בנות יכולות לעשות מצוין, אפילו יותר טוב מגברים".

"יותר טוב מגברים"

אם כן, יש יתרון להיותך אישה בתפקיד הזה?

"אני לא חושבת שאני מבצעת את התפקיד שלי כרגע יותר טוב מגבר. עם זאת אני עובדת מול גברים שהם קמ"נים באיו"ש, והם לא עושים את תפקידם בהכרח יותר טוב ממני. אני כן חושבת שבסוג התפקיד הזה אין שום דבר שנותן יתרון לגבר על פני אישה. בתפקיד הזה צריך לחשוב ביצירתיות, להיות בשטח עם הגדודים, לייעץ למח"ט וגם לעבוד מול גורמי ביטחון אחרים. במקרה הזה אין שום הבדל בין השניים, וטוב שכך".

גם בפעילות בשטח לא ניכר שום הבדל; י' מעידה כי היא חשה בטוחה לחלוטין כאשר היא יוצאת עם הכוחות לעצור חשוד. "יש כפר בגיזרה בשם בית פג'ר", היא מספרת, "בתקופת עמוד ענן יצא משם פיגוע ירי מרכב חולף לעבר אוטובוס ישראלי. שני הרכבים נסעו זה מול זה, וכשהאוטובוס חלף על פני הרכב הפלשתיני, מישהו הוציא משם אקדח וירה לכיוון האוטובוס. למזלנו, לא היו נפגעים באירוע, האוטובוס היה ריק חוץ מהנהג".

מה עושים במקרה כזה באמת?

"כינסנו את כל גופי המודיעין שפועלים בשטח כדי לבדוק מי האנשים שירו מתוך הרכב. השלב הסופי הוא המעצר הסיכולי - נכנסים לכפר שלהם ועוצרים אותם בלילה".

האם נתקלת אי פעם ביחס שונה משום שאת אישה בתפקיד לא נשי?

"ממש לא. מעולם לא נתקלתי בשוביניזם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully