וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקאמבק של בית המלוכה

בועז ביסמוט

23.7.2013 / 8:20

בשעה 22:30 (שעון ישראל) נפלה הבשורה, בשעה 16:24 (שעון בריטניה) נולד בבריטניה יורש עצר. על פי ההתרגשות והסיקור הבינלאומי, דומה כי בריטניה, זו שחיינו פעם תחת המנדט שלה, ממשיכה להיות המעצמה שהיתה. כוחה של מסורת.

העולם הימר על בת. נולד בן. היו שהצטערו. בת היתה עושה היסטוריה בכך שהיתה, לראשונה, היורשת, ובריטניה דווקא יודעת לייצר מלכות מוצלחות. אבל זה בן. אף אחד לא מצטער. הנסיך הקטן תמיד מרגש.

הדוכסית קייט מידלטון  יולדת- בית החולים סנט מרי בלונדון, יולי 2013. AP
ממתינים בהתרגשות לתינוק המלכותי. לונדון, אתמול/AP

מה הסוד של בית המלוכה הבריטי שבגללו כולנו, החל מאתמול, בצירים? רק שלשום העביר אלברט השני, מלך בלגיה, את הכתר לבנו פיליפ, וזה לא גרם לאף אחד מאיתנו לפתוח בקבוק של בירה בלגית. גם כשביאטריקס, מלכת הולנד, העבירה השנה את הכתר לבנה הנסיך ווילם אלכסנדר, אף אחד בעולם לא המיר את נעליו בקבקבי עץ. אבל ההריון של קייט כבר הוציא את ה"יוניון ג'ק", דגלה של הממלכה המאוחדת, למרפסות רבות ברחבי העולם. אשפוזה אתמול בבית החולים סנט מרי'ס דחק את כל החדשות הצידה. למי בכלל אכפת מקמרון, מהולנד, מנסראללה או מאובאמה ביום שבו גיבור חדש נולד לבית המלוכה. הממלכה מתה? תחי הממלכה!

המלכה אליזבת יכולה לנשום לרווחה. יש המשך לשושלת בית ווינדזור. ג'ורג' החמישי, המייסד, יכול לנוח על משכבו בשלום. ויש עוד סיבה לשביעות רצון: האם המאושרת קייט היא "מקדמת המכירות" מספר אחת של בית המלוכה. יש אפילו הטוענים כי היא מודל משופר של הנסיכה דיאנה.

אבל קייט מידלטון לא חזרה על הטעויות של דיאנה. הדוכסית נכנסה לתפקיד בהדרגה, והיא וויליאם דואגים לא רק לבית המלוכה אלא גם לזוגיות, שנראית מושלמת. העולם רואה ומתפעל. עם וויליאם וקייט קל הרבה יותר להזדהות, עד כדי כך שלכולנו כבר יש חלק ברך הנולד, בלי להסתכן שמישהו אי פעם יבקש מאיתנו להחליף חיתולים.

קייט מידלטון בהריון. GettyImages
מודל משופר של הנסיכה דיאנה. מידלטון/GettyImages

בכלל, קיימת הרגשה שמשהו טוב קרה לבתי המלוכה. אלה מתקשרים היום ליציבות ולערכים חיוביים. בנורבגיה הצמיחה הכלכלית חזקה גם בזכות הנפט, אבל בעיקר בזכות בית המלוכה. בבריטניה, להבדיל מצרפת, מצליחים לקיים רפורמות הודות למלכה, בבלגיה היה אפשר להסתדר כמעט שנתיים בלי ממשלה כי היה מלך, ובספרד נשמרה הדמוקרטיה אך ורק בזכות המלך. לבתי המלוכה של אירופה יש זרועות ארוכות: כאשר חבל קוויבק בקנדה חלם על עצמאות, המלכה אליזבת הבהירה כי הדבר אפשרי, אבל רק בחלומות. מדהים לראות כיצד הרפובליקות לא הצליחו להסיר את תהילת הכתר. אי אפשר להתעלם מכוחה של מסורת.גם בעולם שבו האוטופיה של השוויון מככבת ברשת, הגיליוטינה נעלמה - אבל לא המלך. מה זה מלמד עלינו? שאנחנו אוהבים יציבות וגם היסטוריה. וגם רכילות. וגם תינוקות.

ב?1848 יצא לאור בבריטניה "ספר הסנובים" ("The Book of Snobs"), פרי עטו של וויליאם מקפיס טקריי, סופר בריטי מהתקופה הוויקטוריאנית. הספר מציג לעולם את הערכים של הסנובים החדשים, שהמציאו את "איך להעניק חשיבות לדברים לא חשובים".

אם בתחילה היו אלה אותם סנובים שהתלהבו מבית המלוכה הבריטי, הרי היום זה כל אחד. בית המלוכה הבריטי הקסים אולי בתחילה בגלל עוצמתו, והיום בגלל ניסיונו לשדר צניעות יחסית של הדור הצעיר. לקייט מידלטון יש תפקיד מרכזי בכך. היא נסיכה בשר ודם. אחת משלנו. אין ספק שאחד הסודות של Kate Middleton זה שהיא כל כך Middle Class. אז מה הפלא שהעולם כולו מתרגש מהלידה של המלך הבא של מעמד הביניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully