וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ טוב לביטחון

יואב לימור

21.7.2013 / 8:22

אופטימיות רבה היה קשה למצוא בסוף השבוע בצה"ל ובשב"כ, תכליתיות דווקא כן. בתמימות דעים (נדירה למדי) הסכימו כל הגורמים כי חידוש המו"מ עם הפלשתינים טוב לישראל, מדינית וביטחונית. הרציונל ברור: בשנים האחרונות, בהיעדר תהליך מדיני, נדחקה ישראל לפינה בעייתית בזירה הבינלאומית. זה התבטא בהחלטות פרו?פלשתיניות בעצרת האו"ם, בהחלטות אנטי?ישראליות במוסדות האו"ם והאיחוד האירופי, ויותר מכל - בהידרדרות המתמדת בלגיטימציה לישראל בזירות הציבוריות, הפוליטיות והתקשורתיות, ברוב מדינות העולם.

אפשר לטעון - במידה רבה של צדק - שהעולם צבוע. הפלשתינים היו רק תירוץ לאנטישמיות טבועה, ועדיין - ישראל רוצה להיות חלק מהעולם הזה, ולא בחבורת המצורעים מטהרן ומפיונגיאנג. והדרך להישאר בחבורה של ה"טובים" עוברת במו"מ עם הפלשתינים, שפירותיו (של המו"מ, השלום עדיין רחוק מאוד) גדולים בהרבה מישיבה משותפת של הצוותים בראשות לבני ועריקאת. רבים מהפירות האלה הם ביטחוניים: כל תקיפה באיראן ואפילו סנקציות מחייבות תמיכה בינלאומית, לא כל שכן מלחמה בלבנון או מבצע בעזה. גם שימור המדיניות מול סוריה מחייב גב חזק מהעולם, ומעל הכל - הרצון להימנע מהתפרצות אלימה נוספת בגדה. אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, כבר הזהיר לאחרונה מפני הסכנות (הביטחוניות) באי חידוש המו"מ, שמקצתן באו לידי ביטוי בחודשים האחרונים בעלייה הניכרת בהיקף הפרות הסדר ביהודה ושומרון.

הפגנת פלסטינים בביתוניא, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
עימותים ביהודה ושומרון/נועם מושקוביץ

חידוש המו"מ כעת יפנה את הזרקור המיידי לשני מוקדים: בעזה מוצא עצמו חמאס בלחץ כפול - אובדן המשענת של האחים המוסלמים במצרים, ועכשיו גם התעצמותם המחודשת של פת"ח ואבו מאזן על רקע חידוש המו"מ. החשש הוא שבמצוקתו יחרוג חמאס ממדיניות ההבלגה ויחדש את פעילות הטרור מהרצועה. בגדה - נערכים גורמי הביטחון לאפשרות שפעילי ימין קיצוני יבקשו לחבל בתהליך בדרך של תג מחיר, בוודאי אם יתברר כי ישראל אכן הסכימה להקפאת בנייה ולשחרור אסירים.

בהקשר הזה, של אסירי פת"ח, צפויה ישראל לשחרר במשורה ובהדרגה, ובכפוף להתקדמות בתהליך, אם כי לא יהיה זה מופרז להעריך שהפלשתינים קיבלו התחייבויות מפורשות בעניין, שמוכר היטב לצדדים מעשרות שיחות עקרות בעבר.
מהסיבה הזאת גם לא התבקשה בימים האחרונים חוות דעתם של גורמי הביטחון בנושא; כמו הרשימות והשמות, גם דעתם של בכירי שב"כ וצה"ל ידועה, ועיקרה - האיום הביטחוני הנשקף משחרור הרוצחים שכלואים מהתקופה שקדמה להסכמי אוסלו הוא קטן, ואפשר לפקח על המשוחררים בקלות יחסית. על כן ההחלטה אם לשחררם היא מדינית בלבד, אם כי בשולי הדברים הביעו בעבר רבים מראשי מערכת הביטחון תמיכה מוצהרת בשחרור אסירי פת"ח כצעד בונה אמון מול הרשות גם במטרה לחזקה וגם מול העוצמה שצבר חמאס בעיסקת שליט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully