וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יצחק אחרון? כשוועדת הכספים "איבדה את זה"

18.7.2013 / 13:25

מה הביא להתקף הצחוק בוועדה ומי הביא תפילין לבוקר? איזו חיה מסתובבת במשכן? מהו "נשק יום הדין" שמפחיד את עיני? לכל שאלה תשובה בטור השבועי של כתבנו הפוליטי

צילום: עמרי נחמיאס

(צפו בחברי וועדת הכספים בדיון שנערך אתמול, 2:00 בלילה)

מי מצמץ ראשון בדיוני ועדת הכספים?

קרבות פרלמנטריים הם בדרך כלל דבר משמים. לא כך היה עם דיוני ועדת הכספים על התקציב וחוק ההסדרים. אתמול (רביעי) התכנסה ועדת הכספים לדיון מרתוני שנמשך 14 שעות. באופוזיציה הבהירו מראש כי אם יינתנו להם כמה "סוכריות", הישגים שאיתם יוכלו לבוא לציבור הבוחרים שלהם, הם יסירו את ההסתייגויות והחוק יעבור. בין הדרישות: הרחבת טיפולי השיניים בעלות 40 מיליון שקלים, מכון הכשרה תעסוקתית לענף התיירות שדרשה מיכל בירן מהעבודה ב-30 מיליון שקלים, ועוד כמה דרישות שהסתכמו ב-300 מיליוני שקלים. לפיד סירב בתוקף לתת את ההישגים הללו לאופוזיציה. סלע המחלוקת הוא דרישת החרדים לבטל את הסעיף של מיצוי כושר השתכרות, ה"בייבי" של לפיד.

מהנקודה הזו החלו הקואליציה והאופוזיציה להתקוטט, כאשר האופוזיציה עשתה הכל כדי להתיש את הקואליציה. וכך, פחות או יותר, זה נראה: היועצת המשפטית של הוועדה מציגה את הסעיף הראשון בחוק ההסדרים - שם החוק. שש סיעות האופוזיציה הגישו הסתייגויות. זהבה גלאון מנמקת, ומציעה במקום שם חלופי "קובץ חוקים להכבדת הנטל על מעמד הביניים והשכבות החלשות". השם נדחה וגלאון מציעה שם אחר: "אין עתיד למעמד הביניים". סיעות האופוזיציה דרשו וקיבלו זמן להתייעץ על השם לפני ההצבעה. כעבור תשע שעות, אושרו בסך הכל שם החוק ומטרת החוק. בשלב מסוים, עברו הקואליציה והאופוזיציה לשחק "צ'יקן", בניסיון לראות מי יישבר קודם. חבר הכנסת אלעזר שטרן (התנועה) פנה ליעקב ליצמן מיהדות התורה ואמר לו: "אתה הבאת תפילין כדי להתפלל בבוקר? כי אני הבאתי". לקראת סוף הישיבה נראה שנבחרי הציבור הגיעו באופן סופי ל"מצב כפית" והדביקו איש את רעהו בצחוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקואליציה והאופוזיציה עברו לשחק "צ'יקן", בניסיון לראות מי יישבר קודם/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיצד נקם לפיד בגמליאל?

מוקדם יותר באותו היום, החליט לפיד, כצפוי, לבטל או לרכך חלק מן הגזירות. על פי שיטת העיזים הנהוגה באוצר, מוכנסות לתקציב המדינה גזירות אשר מראש ידוע שאין סיכוי שיעברו. כאלה היו המיסים על משפרי הדיור ועל עקרות הבית. בהינתן שריכוך הגזירות היה צפוי, נשאר הריב על הקרדיט.

מאז תחילת דיוני התקציב, הקפידו שר האוצר, יאיר לפיד, ומרכזת הקואליציה בוועדת הכספים, גילה גמליאל, ללכת ראש בראש בכל נושא שעלה לדיון. כשלפיד הגיע לדיון בכורה בוועדה, הייתה זו דווקא חברת הקואליציה שהעניקה לשר הטרי מקלחת קרה ואמרה לו: "אני מודיעה לך שהמיסים על עקרות הבית, משפרי הדיור ו-1.5% מס הכנסה לכולם לא יעברו. אין סיכוי".

מאז, עבר בין השניים חתול שחור בגודל של טיגריס. לפיד דרש מנתניהו להדיח את גמליאל מתפקידה. משזה לא התאפשר, המתין שר האוצר ליום הנקמה. אתמול, היום הזה הגיע. את ההודעה על ריכוך הגזירות הוציאה לשכתו של לפיד בתיאום עם יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי) ועפר שלח (יש עתיד). שמה של גמליאל לא היה בין האנשים שהיו ב"לופ". ההחלטה נסגרה מעל לראשה, וכתוצאה מכך גם נפגע הקרדיט שלה במהלך.

"אני לא מופתעת", אמרה אתמול גמליאל על נקמתו של לפיד. "זו הפוליטיקה החדשה שמציירת מצג שווא. בתחילת הדרך הצגתי כמרכזת הקואליציה עמדה, לפיה הגזירות הללו לא יעברו בוועדה וצריך לשנות אותן. במקום לברך אותי, הוא רצה לפטר אותי, ובדיעבד גם לקחת את הקרדיט לעצמו ולמי מסיעתו. הציבור יודע מי נלחם על העקרונות".

בסביבת לפיד אמרו בתגובה: "היא לא הייתה בסוד העניין, כי היא ניהלה את הדיאלוג עם התקשורת, ולא עם האוצר".

עיני וכץ ראש בראש: הנמלים יושבתו?

עופר עיני נמצא בבעיה. הוא רוצה לשמור על זכויות העובדים בנמל, שעלולות להיפגע כתוצאה מרפורמת המים הפתוחים, אבל מרחב התמרון שלו מאוד מוגבל. הנמלים הם לא בדיוק הגוף הכי פופולרי במדינה, שעליו יוצאים להשבית את המשק. השבוע הוא הכריז על סכסוך עבודה בנמלים. אם לא תתגבש פשרה, בעוד שבועיים הנמלים יושבתו. סכסוך העבודה הזה העלה את עיני על מסלול התנגשות עם שר התחבורה, ישראל כץ, שטוען כי לעיני לא אמור להיות אינטרס להילחם עבור הנמלים. "עיני צריך לקבל את ההכרעה הכי חשובה בקריירה שלו. אם הוא יעשה טעות, הוא יכול לפגוע בעבודה המאורגנת. אי אפשר להיאבק רק בשביל החזקים. הציבור לא יקבל את זה. אי אפשר לנצח מאבק בלי תמיכה של הציבור", אומר כץ.

שר התחבורה עומד על כך שלא תהיה שום פשרה באשר לעצם הוצאת המכרזים: "זה קרב על סמכות הממשלה שלא היה כמוהו כבר הרבה מאוד זמן, האם היא רשאית או לא לקבל החלטות, מי כאן השולט. יכול להיות שתהיה כאן מלחמה גדולה מאוד ושביתה. זה יכול להגיע למצבים קיצוניים, אבל הממשלה לא תיכנע".

ביום ראשון צפויים כץ ולפיד להיפגש עם נתניהו. על הפרק: היערכות חירום למקרה שהשביתה תצא אל הפועל, ונמלי הים יושבתו לתקופה בלתי מוגבלת. בין הצעדים שאמורים לעלות אישור: שכירת מנופים, פטור משימוש בנתבים וצעדים נוספים "שיאפשרו לצלוח את הגל הראשון של השביתה", לפי כץ. עלות ההיערכות יכולה להגיע לעשרות מיליונים.

מסיבת עיתונאים ישראל כץ מרץ 2012. דרור עינב
יתקשה להשבית את הנמלים בלי תמיכה של מפלגת העבודה. עיני וכץ בימים טובים יותר/דרור עינב

נשק יום הדין בקרב בין יו"ר ההסתדרות לבין הממשלה הוא "חוק בוררות חובה": חוק שקובע כי אסור יהיה לשבות בשירותים חיוניים כמו נמלים, שדות תעופה, שירותי מים וחשמל - וכמוהו כהכרזת מלחמה על העבודה המאורגנת. החוק הזה הוא סדין אדום עבור עיני. ההבנה כרגע בממשלה היא שיו"ר ההסתדרות לא ירחיב את השביתה לכלל המשק מצד אחד, אבל מצפה גם שהחוק לא יקודם מן הצד השני.

עיני גם יודע, שיהיה לו קשה מאוד ללכת למהלך של השבתה ממושכת ללא תמיכתה של מפלגת העבודה. מאז התערערו יחסיו עם יחימוביץ', מי שאי אפשר לחשוד בה בשנאה לוועדי עובדים, הוא עלול למצוא את עצמו מנהל את הקרב הזה ללא גיבוי פוליטי מהכנסת - לא בקואליציה ולא באופוזיציה.

כבל, מרגלית והרצוג יאחדו כוחות מול יחימוביץ'?

קשה להבין את ההחלטה של יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', להודיע דווקא השבוע על הקדמת הבחירות המקדימות לראשות המפלגה. השבועיים הקרובים הם השבועיים בהם יאושר תקציב המדינה. זהו ה"פריים-טיים" של האופוזיציה. הימים בהם תשומת הלב הציבורית מופנית כלפי גזירות התקציב והמאבקים לסיכולן. במקום זאת, לפחות מחצית השבוע עסקה המפלגה בקרבות פנימיים ותדרוכים של כולם נגד כולם. במקום שיתקפו את העלאות המסים, הם תקפו זה את זה.

המתמודדים מול יחימוביץ' נדרכו ומיהרו להיפגש כדי לנסות לשתף פעולה ולסכל את בחירתה המחודשת. ביום שני אחר הצהריים נפגשו כבל, מרגלית והרצוג בביתו של מרגלית בעין-כרם. השלושה כל כך חששו שמא יודלפו פרטים מן הפגישה, עד שבלשכה של אחד מהם הכחישו את עצם קיומה וטענו כי באותה השעה חבר הכנסת "נפגש עם חבר הפרלמנט הבריטי אד בולס". מכל מקום, במהלך הפגישה, הגיעו השלושה להסכמה לפיה ישתפו פעולה בקרב מול יחימוביץ' על תאריך הבחירות, ועל הזכות להמשיך ולפקוד תומכים עד למועד סמוך לפריימריז. יחימוביץ' מסרבת בתוקף לאפשר למי שחבר פחות מחצי שנה במפלגה להצביע בבחירות לראשות המפלגה. לטענת אנשיה, הדבר ייצור תופעה של מפקדי ארגזים. אנשים יקנו קולות בכסף, בדגש על ארגזים של מפקדים מאורגנים ממפלגת קדימה. על הסעיף הזה צפויה מלחמת עולם בוועידת המפלגה הקרובה שתתכנס בראשית אוגוסט.

בהתאם לתוצאות בקרב הזה, מסבירים גורמים שעודכנו בפרטי השיחות, גם ייגזרו דרכי הפעולה של כל אחד מן השלושה, שחלק מהם צפויים לפרוש מן המרוץ אם המפקד יישאר סגור. בנוסף, טוענים מתמודדיה הפוטנציאלים של היו"ר כי תאריך הבחירות אינו הוגן, משום שהוא סמוך לבחירות המוניציפליות ולא יאפשר למועמדים זמן היערכות. ההערכה היא שאם המפקד ייפתח, איתו גם ייפתח הסיכוי לשיתוף פעולה בין השלושה, שכרגע לא נראה גדול במיוחד. מקורבי יחימוביץ' לגלגו על הדרישה לדחות את תאריך הבחירות, ואמרו כי לא ברור מדוע מי שמתיימר להיות אלטרנטיבה בורח מבחירות. גורמים בסביבת היו"ר הבהירו כי הם נערכים לניצחון גדול בוועידה: "נתניהו נמנע מלהגיע לוועידה של המפלגה שלו, הועידה אצלנו פעם בחודשיים ואנחנו מכנסים אותה בשמחה", אמרו.

איפה הבורקס הכי טעים בכנסת?

מי שלא ראה חברי כנסת מסתננים החוצה באלגנטיות מוועדת הכספים לחדר של ועדת הכלכלה כדי להשיג בורקס חם, הפסיד את אחד המחזות הקורעים שהיו במשכן לאחרונה. כמה עוזרים פרלמנטרים עם טעם יותר אנין מזה, הגדילו לעשות והזמינו לוועדה סושי. רק הנרגילות היו חסרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully