וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: "המבצע האחרון" ללכידת נאצים יוצא לדרך

16.7.2013 / 19:33

במבצע "סיכוי אחרון" ינסה מרכז ויזנטל לגייס את הציבור הגרמני למסור פרטים על פושעים קשישים שעדיין בחיים – ולהביאם לדין. "זה רגע האמת, יש לנו שנתיים-שלוש מקסימום"

"סיכוי אחרון 2" – זהו שמו של מבצע שיחל בשבוע הבא בגרמניה, במטרה להביא לדין פושעים נאצים מתקופת מלחמת העולם השנייה – רגע לפני שאלה ילכו לעולמם בשיבה טובה. במסגרת המבצע, שאותו מוביל מרכז שמעון ויזנטל הפועל זה שנים ללכידת פושעים נאצים, ייתלו פוסטרים בבירה ברלין ובערים המבורג וקלן. השלטים, שעליהם נכתב "מאוחר, אך לא מאוחר מדי", יבקשו מהציבור הרחב סיוע במאמצים לאיתור פרטים על החשודים הקשישים, תמורת פרסים כספיים בסכום של עד 25 אלף אירו. בנוסף, המרכז ישיק קו חם שיאפשר לאזרחים לטלפן ולמסור כל פיסת מידע רלוונטית.

"זה רגע האמת", אמר אפרים זורוף, מנהל הסניף הישראלי של מרכז שמעון ויזנטל. "יש לנו שנתיים-שלוש מקסימום, זה הכל". לדברי זורוף, בגרמניה חיים כ-60 בני אדם שניתן להעמיד לדין. "לא נראה לי שנצליח להביא למשפט 60 אנשים, אבל כל אחד שיובא מהווה ניצחון", הסביר. "ייתכן שמדובר בשניים, שלושה או חמישה – ואין סיבה לוותר על כך. כל העמדה לדין היא תזכורת חשובה שעדיין ניתן להביא צדק לקורבנות השואה". זורוף הוסיף כי גילם המתקדם של הפושעים לא מפחית מהאשמה.

שלט אשוויץ, העבודה משחררת. AP
"גרמניה היא אחת המדינות היחידות שאזרחים מתקשרים לדווח על קרובי משפחתם". הכניסה למחנה ההשמדה אושוויץ בפולין/AP

בשנים האחרונות התמקדו הניסיונות ללכוד פושעים נאצים באלה שסייעו לנאצים בהשמדת מיליוני היהודים, ולא בדרגים הבכירים במכונת ההשמדה הנאצית. זורוף הביע תקווה כי הציבור ייענה למבצע, שיהיה אולי האחרון מסוגו. "לגרמניה יש מודעות מפותחת מאוד לנושא הפשעים הנאציים בתקופת השואה", אמר. "זו אחת המדינות היחידות שאזרחים מתקשרים לדווח על קרובי משפחתם". המרכז סירב לנקוב בעלות המבצע, אולם מסר כי רוב התקציב הגיע מתרומות פרטיות.

ברשימת "הפושעים המבוקשים ביותר" נמצא בין השאר גרהרד זומר בן ה-92, שהיה חבר באס.אס, וככל הנראה היה מעורב בטבח 560 בני אדם באיטליה בתקופת המלחמה. פושע נוסף הוא סרן קאם, שלפי המרכז היה קצין בחטיבת "ויקינג" של האס.אס, וחשוד כי השתתף ברציחתו של עורך עיתון שפעל נגד המשטר הנאצי. בעבר סירבה גרמניה להסגיר אותו לדנמרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully