וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלקח של מלחמת האחים

דן מרגלית

16.7.2013 / 8:28

בליל תשעה באב התהלך נפוליאון בונפרטה בחצר היהודים ברומא, וראה אותם יושבים אבלים על מחצלת וצמים. הוא תהה לפשר המנהג, וסיפרו לו כי הם מקוננים על חורבן בית המקדש יותר מ?1,700 שנים קודם. "עם שיש לו עבר כזה", התפעל המצביא הצרפתי, "יש לו גם עתיד".

ט' באב הוא יום השנה לחמישה אסונות (בהם חורבן שני בתי מקדש). רבים מהנולדים בחודש זה נקראים "מנחם". כאשר ביקש שבתאי צבי להצטייר כמשיח ביטל את צום תשעה באב עד שבאכזבתו כי רבה התאסלם. עדיין הכל שואבים מהמסורת היהודית כי בט' באב ייוולד המשיח, זה או אחר.

מתפללים בכותל בט' באב. עומר מירון
מתפללים בכותל בתשעה באב/עומר מירון

עד אז האירועים בהר הבית נכרכים בגאולה. תקיעת השופר בכותל והקמת מחיצה על ידו היו מוקד לסכסוכים עם הממשלה הבריטית ועם ערביי הארץ. כאשר לפני 46 שנים פרצו הצנחנים להר הבית וגלשו אל הכותל, האפיל שחרור ירושלים על הניצחונות הצבאיים בדרום ובצפון; וכאשר ביקש יאסר ערפאת למחוק את זכויות היהודים בארץ מתודעת העולם, נדרש לטענה הכוזבת כאילו בית המקדש שנהרס בט' באב לא עמד על כנו מעולם.

אמש, במלאות 1,943 שנים לחורבן הבית, סימל יום הצום את תמצית הבעיה היהודית אשר פילגה את העם בימי המרד הגדול. בירושלים הלך והתעצם המחנה הדתי?לאומי והחרדי והמסורתי, אשר השתתף בתפילות בכותל המערבי וקרא במגילת "איכה" המיוחסת לירמיהו הנביא - מי שהיה עד לחורבן הבית הראשון; ובתל אביב נשמרה אווירה דקיקה מאוד של הזיכרון ההיסטורי, וסגירת החנויות ובתי העסק והמסעדות היתה זרה ומוזרה בעיני רוב תושביה של העיר ללא הפסקה. ירושלים וקיסריה המתייוונת של אז לא פעמו בלב אחד. כפי שגם ירושלים ותל אביב של 2013.

המרד הגדול של היהודים ברומא, שהחל בקיסריה והתנהל מצפון לדרום עד לנפילת ירושלים בשנת 70, העניק לט' באב את המשמעות הטראומטית לדורותיה. יותר מחורבן הבית הראשון באותו תאריך כ?656 שנים קודם לכן, ואף יותר מההתרסקות במרד בר כוכבא כ?65 שנים לאחר מכן.

אתמול כתב הפרופסור אייל רגב מבר?אילן באתר "מעריב" כי הפלורליזם היה אז בעוכרי הלאומיות היהודית. הוא מוסס את מרות ההנהגה. השוני והמחלוקות אשר הולידו את מלחמת האחים גרמו גם לתבוסה. אשר על כן נולדה אימרת החכמים כי "מלחמת אחים קשה מכולן". רק שכדי למונעה צריך ריסון עצמי ויכולת נפשית לוותר ולא לעמוד על קוצו של יו"ד בכל ויכוח פנימי. מסקנה שנותרה על כנה מאז ועד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully