וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגיעה נוספת ברשת החינוך של ש"ס: "חוק נהרי" יבוטל

15.7.2013 / 21:17

לאחר שהוחלט להקים אגף חרדי שיפקח מקרוב על החינוך החרדי ולחלק אחרת את התקציב לרשת, עבר בקריאה ראשונה גם ביטול החוק שחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות לא רשמיים

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת אישרה הערב (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ביטול "חוק נהרי" – הכינוי שניתן לתיקון לחוק חינוך ממלכתי, שחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות מוכרים שאינם רשמיים הפועלים בתחומן, ב-75%-100% מהמימון שניתן למוסדות רשמיים. עם זאת, נקבע כי רשויות מקומיות יהיו רשאיות להמשיך ולתקצב מוסדות חינוך אלה תוך הפעלת שיקול דעת והצבת אמות מידה הגיוניות ושוויוניות. תיקון החוק נעשה במסגרת חוק ההסדרים.

ילדים חרדים, מאה שערים.. עומר מירון
הרשויות ימשיכו לתקצב בשנת הלימודים תשע"ד מוסדות חינוך שאינם מוכרים/עומר מירון

על אף ביטולו הצפוי של "חוק נהרי", הוחלט כי הרשויות ימשיכו לתקצב בשנת הלימודים תשע"ד מוסדות חינוך שאינם מוכרים שפעלו בתחומן בשנת הלימודים תשע"ג. על פי ההחלטה, השתתפות הרשות תהיה בהתאם לעמידתם של מוסדות החינוך הללו בתנאים לתקצובם כפי שיחולו בשנת הלימודים תשע"ד ובשיעור שלא יפחת מ–70% מסכום השתתפותה בשנת הלימודים תשע"ג. הוראת שעה זו, מטרתה לאפשר מעבר הדרגתי למציאות בה החוק מבוטל. לדברי יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ עמרם מצנע (התנועה), "מדובר בצעד ראשון ברשימת הצעדים הנמצאים על שולחן הוועדה שמטרתם חיזוק החינוך הציבורי הממלכתי".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה בעקבות ההחלטה כי "היום תוקנה טעות היסטורית המוכרת כ'חוק נהרי'. עוול שהביא לפגיעה קשה בחינוך הממלכתי וחיזק את החינוך הפרטי. כור היתוך שנפרם והעמיק קרעים בחברה הישראלית. התנגדות לחוק של ההנהגה החרדית, אינה משקפת את הלכי הרוח ברחוב החרדי, שמעוניין ללמוד לימודי ליבה, לרכוש מקצוע ולהתפרנס בכבוד. אין מדובר בכפייה. ומערכת החינוך החרדית לא תחויב בלימוד לימודי ליבה, אך היא לא תוכל להמשיך ולהחזיק את המקל בשני קצותיו. לא ניתן יהיה להמשיך ולהתעלם מהחלטות המדינה ולהמשיך לקבל ממנה מימון בלבד."

מדובר בפגיעה נוספת בתקציבים המוזרמים לחינוך החרדי. הבוקר הודיע מנהל אגף המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר) במשרד החינוך, יהודה פינסקי, כי הוא מתפטר מתפקידו, זאת בעקבות החלטת המשרד לפזר את האגף, ולהקים במקומו אגף חרדי שיפקח מקרוב על החינוך החרדי. בנוסף, כפי שדווח אמש לראשונה בערוץ 2, התקציב למוסדות אלו יעבור למשרד החינוך ולא ישירות לרשת החינוך של ש"ס והוא יחולק לפי קריטריונים אחידים ושוויוניים. כמו כן, לא יתאפשר ניוד של תקציבים בתוך הרשת והתקצוב יותנה בהגשת דוחות מעקב חודשיים של שעות ותשלומים. בנוסף, ימונו 15 מפקחים שאינם חרדים לבחינת התנהלות מוסדות אלה. ההחלטה באה בעקבות דוח של משרד האוצר שבחן את ההתנהלות הכלכלית של רשת החינוך ומצא כי בשל התנהלות כלכלית לקויה הגיעה הרשת לגירעון של 140 מיליון שקלים בשנת 2012. עוד מצא הדוח כי ברשת נעשו מינויי מקורבים שלא כדין.

פירון: "זה היה חוק לא צודק, פוליטי"

במהלך הדיונים בנושא בוועדת החינוך אמר יוזם התיקון לחוק ח"כ משולם נהרי (ש"ס) כי החוק נועד במקור למנוע את המצב בו רשויות בחרו אילו מוסדות מוכרים שאינם רשמיים לתקצב. "היה תוהו ובוהו ברשויות המקומיות ואלו תקצבו ככל העולה על רוחם", אמר. "החזקים והמקושרים קיבלו כסף ואילו החלשים, במקרה הטוב, קיבלו פחות". ח"כ נהרי הוסיף ואמר כי אם משרד החינוך מעוניין להפוך את בתי הספר המוכרים שאינם רשמיים לממלכתיים עליו לייצר מסגרת מתאימה ורק אחר כך להפסיק את התקציבים: "למה לסגור היום כשעדיין לא נתנו את האלטרנטיבה. 200 אלף תלמידים במדינת ישראל לא יקבלו שירותים בסיסיים. מי ייתן יד לכך?"

שר החינוך שי פירון התייחס בצהריים למהלכים בעמוד הפייסבוק שלו. "זה קשה כי אתה מגיע לעימותים", כתב. "ואף אחד לא אוהב לריב. אבל באנו לשנות, כי מוכרחים. כי מדינת ישראל חייבת להיות מקום טוב יותר, צודק יותר ושוויוני יותר. כי ישראל יכולה להיות חברת מופת כמו שחלמו מייסדיה. היום כבר עבר בוועדת החינוך חוק המבטל את חוק נהרי. זה היה חוק לא צודק, פוליטי, שחייב ראשי רשויות מקומיות להיות בני ערובה של עסקנים חרדים. אנחנו מאמינים בחינוך ציבורי של כולם, שמכשיר לחיים עצמאיים ולא מוותר על ערכים. אני מעוניין בשותפות אמת עם הציבור החרדי, ורוצה לחבר את הקצוות ולבנות אתוס תרבותי משותף. אתמול גם סגרנו את אגף המוכר שאינו רשמי. רצינו לבער שחיתויות ואי סדרים. באנו לשנות. לא להילחם, אבל לעשות הכל כדי שתהיה כאן חברה שכולנו רוצים לחיות בה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully