וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שלחש לי הרב של טוהר הגזע

דניאל בן סימון

15.7.2013 / 12:21

מועמדות שמואל אליהו לרב הראשי הזכירה לדניאל בן סימון את הביקור שערך אצל האיש שמקדיש את פועלו ל"הצלת בנות צפת מהערבים" ומאיים להוריד לטמיון את מורשת יהדות ספרד כולה

יומיים אחרי שהרב שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת, אסר על יהודים בעירו להשכיר דירות לערבים, עליתי לדוכן הכנסת ודרשתי משר המשפטים יעקב נאמן לנקוט בצעדים משפטיים נגדו. נאמן עלה לדוכן, אמר מה שאמר, אך נמנע מהתחייבות שהרב יועמד לדין על הסתה לגזענות (כעבור שנה אכן נפתחה נגדו חקירה בחשד להסתה לגזענות, וכעבור שנה נוספת נסגר התיק). אחרי שסיים את דבריו, התיישב נאמן לידי באולם המליאה. "כל מה שאמרת על הרב טוב ונכון וחשוב שייאמר", לחש השר על אוזני, "כי הדברים שלו נוגדים את מהות היהדות ואת ערכי התורה. אבל אני כשר משפטים, מוגבל ביכולת שלי לפעול נגדו".

כעבור יומיים, פנה אליי הרב אליהו במייל ודרש את עלבונו על הדברים שהטחתי בו בכנסת. "בוא אליי", כתב, וביקש לתקן את הרושם שנוצר. "בוא ניפגש פנים אל פנים, ותכיר אדם שרחוק מאוד מהתיאורים שלך".

נסעתי לצפת. בניין הרבנות הוא בניין ישן ששוכן במרכז העיר. עוזרו של הרב, מתנחל עם כיפה גדולה לראשו, התנצל על כך שהרב טרוד בלשכתו עם זוג שבא אליו להתייעצות. המתנתי בחדר הקבלה. לידי ישבה אישה שביקשה לספר לי עד כמה הרב אליהו הוא ענק שבענקים. היא לא חדלה להרעיף עליו כל מחמאה אפשרית. במיוחד סגדה ליכולת שלו "להציל", כדבריה, את בנות העיר והסביבה שנפלו טרף בידיהם של סטודנטים ערבים שלמדו במכללת צפת.

היא גוללה בפניי את "הזוועות", כדבריה, שמתחוללות בעיר הגלילית. בנות יהודיות תמימות שנשבות בקסמיהם של צעירים ערבים ועוברות לגור עמם. "הבעיה שאתה לא מזהה היום מי יהודי ומי ערבי", הסבירה. "הם נראים כמונו ולפעמים אין להם אפילו מבטא ערבי. המזל של צפת, זה הרב אליהו. המשפחות פונות אליו כדי שיציל את הבנות. יש כאן ועד להצלת יהודיות, והרב הוא שיושב איתן ומסביר לבנות עד כמה חשוב לשמור על טוהר הדם היהודי".

"לערבים יש אופי בוגדני מלידה"

הרב סיים את פגישתו. הוא יצא אליי והזמין אותי להיכנס ללשכתו. בטרם יצאו, דרש הרב מבני הזוג שישבו אצלו לספר לי את בעייתם. הוא חייך חיוך רחב והם הביטו בו כמו ראו את המשיח מול עיניהם. התברר שהרב "הציל" את האישה ממש ברגע האחרון, בטרם עמדה לעבור לחיות עם ערבי. הוא השיב את האבודה לזרועות בן זוגה, שחזר אליה הודות לרב אחרי שהוחזר בתשובה בידיו. שתי נפשות יהודיות טועות במכה אחת.

הרב אליהו הוא בנו של הרב מרדכי אליהו, שברבות השנים הפך לרועה הרוחני של המתנחלים הקיצונים ביותר, וכיהן בעצמו כרב הספרדי הראשי. במהלך השיחה, שיחק בנו עם הכיפה הלבנה שעל ראשו והרבה לחייך. גם כשדבריו גלשו לנימות גזעניות, עשה זאת בקול לוחש ובחיוך רחב. "זה עיקר העבודה שלי בצפת", הסביר לי, "להציל את בנות ישראל ולהגן עליהן מפני הערבים".

דיברנו כמובן על הערבים ועל היהודים משכירי הדירות לערבים בצפת. זו משימת חייו, תיאר את עבודתו. למנוע את כיבושה של העיר בידי הערבים. צפת, הסביר, היא תחנתם הראשונה. אחרי כך עכו, ואחר כך רמלה ואחר כך לוד ואחר כך שאר ערי ישראל. הוא רואה בבירור את תהליך הכיבוש כמו התבונן בכף ידו. הוא סיפר על משפחתו שחייתה בעיראק לצד שכנים ערבים. הוא אמנם נולד בישראל, אך אביו, הרב הראשי הספרדי לשעבר, גדל לצדם ולמד להכירם מקרוב. יש לערבים אופי בוגדני מלידה, סיפר, וזו הסיבה שאסור לסמוך עליהם. "איך בחור חכם כמוך," פרץ בצחוק, "יכול להאמין שנוכל לחיות בשלום איתם?".

דרכו של הרב, שלאחרונה מוזכר כמועמד מוביל מטעם הציונות הדתית-לאומית לרשת את התפקיד הרם אותו מילא אביו, היא סטייה חמורה מדרכה של היהדות הספרדית. אם ייבחר, יהיה זה סימן שלא רק בלבוש ביטלו הרבנים הספרדים את עצמם בפני בעלי בריתם האשכנזים. יהיה זה סימן שהם המירו את מתינותם הטבעית בהקצנה דתית. יהיה זה סימן שאימצו תפיסת עולם גזענית כלפי כל מי שאינו יהודי. אם הרב אליהו ייבחר לתפקיד, לא יישאר בדל מיהדות ספרד, למעט פרק קטן בשיעור ההיסטוריה.

דניאל בן-סימון הוא סופר, עיתונאי וח"כ לשעבר ממפלגת העבודה

לכל הטורים של דניאל בן סימון בוואלה!

עוד בנושא:
וינשטיין רואה ברב אליהו מועמד לא ראוי לרב הראשי

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully