וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: קרי ישוב לישראל לקראת סוף השבוע

שר החוץ האמריקני צפוי לערוך סבב פגישות נוסף עם בכירים בישראל וברשות, בניסיון נוסף לכנס פסגה מדינית בין הצדדים. המחלוקת העיקרית בין הצדדים נותרה סוגיית האסירים

צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

(צפו במסיבת העיתונאים של קרי לאחר ביקורו האחרון באזור)

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, צפוי לשוב לישראל לקראת סוף השבוע ולערוך בה את ביקורו השישי מאז כניסתו לתפקיד, בניסיון להתניע את התהליך המדיני. במהלך הביקור הקודם – בסוף השבוע שעבר, כשל הבכיר האמריקני לשכנע את הישראלים והפלסטינים להשתתף בפגישת פסגה מדינית בירדן. מאז הביקור האחרון הופנתה תשומת הלב להפיכה הצבאית במצרים, שבמהלכה הודח הנשיא מוחמד מורסי, אך מאחורי הקלעים נמשכו כל העת המגעים בין ישראל לפלסטינים בתיווכו של פרנק לוונסטיין - יועצו המיוחד של קרי לענייני המזרח התיכון, שנשאר בארץ לאחר הביקור הקודם וערך מדי יום פגישות עם בכירים בירושלים וברמאללה.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 29 ביוני 2013. קובי גדעון,, לשכת העיתונות הממשלתית
ביקור שישי בישראל. קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון,

המחלוקת העיקרית שמונעת מהצדדים לקיים פסגה מדינית משותפת היא סוגיית האסירים הפלסטינים. כפי שפורסם בשבוע שעבר בוואלה! חדשות, הפלסטינים דורשים מישראל לשחרר את כל האסירים המרצים עונשי מאסר בבתי הכלא בישראל עוד מלפני הסכמי אוסלו, ולעשות זאת עם תחילת המשא ומתן, בבת אחת. מנגד, בישראל מסרבים לשחרר חלק מאותם אסירים ודורשים לשחרר את היתר באופן מדורג, במקביל לתהליך המדיני. בירושלים מתנגדים במיוחד לדרישה הפלסטינית לשחרר אסירים ערבים-ישראלים שהורשעו ברצח, ואילו ברמאללה מדגישים כי אסירים עם פרופיל דומה שוחררו לידי חמאס בעסקת שליט.

אבו מאזן הבהיר בשיחותיו עם קרי כי אין לו כל כוונה להתפשר בנושא האסירים, ואמר לשר החוץ האמריקני בתסכול כי אם הרשות הפלסטינית הייתה חוטפת חיילים ואזרחים ישראלים שנכנסו בשוגג לערים פלסטיניות בשנים האחרונות, ישראל כבר הייתה משחררת לידיו אלפי אסירים - הרבה יותר מ-100 האסירים שהוא דורש את שחרורם כעת. "אני מתנגד לדרך החטיפות, ובגלל זה הישראלים לא סופרים אותי", הסביר יו"ר הרשות את התעקשותו בסוגיה.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (מחמוד עבאס). רמאללה, מאי 2013. רויטרס
מתנגד לחטיפות. אבו מאזן/רויטרס

בשתי הסוגיות האחרות שהפלסטינים הציבו כתנאי מוקדם לקיום פסגה מדינית - הקפאת הבנייה בהתנחלויות והכרה בגבולות 1967 כבסיס למשא ומתן, מסתמנים פתרונות יצירתיים. בנושא ההקפאה, נידונה האפשרות שישראל לא תצהיר על הקפאת בנייה אך בפועל לא יאושרו התחלות בנייה חדשות. בנושא הגבולות, מסתמן שהצד האמריקני הוא שיכריז על הכרה בגבולות 1967, מבלי שישראל תידרש לעשות זאת באופן מפורש. גורם מדיני אמר לוואלה! חדשות כי הרושם שנוצר לפיו התהליך המדיני תקוע, מטעה. "גם קרי בשיחותיו עם המנהיגים, וגם לוונסטיין בשיחותיו עם ציפי לבני וסאיב עריקאת, מדברים לא רק על התנאים לפתיחת המשא ומתן אלא גם על הנושאים המהותיים יותר. הפערים קטנים מכפי שמצטייר בתקשורת", הסביר הגורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully