וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היממה המשמעותית ביותר ב"אביב הערבי"

3.7.2013 / 0:01

לאחר ימים של הפגנות המונים, אולטימטום מצד הצבא וקריאה של ארה"ב לקיים בחירות מוקדמות, הסכמה לבחירות חדשות נראית כאפשרות הגרועה פחות מבחינתו של מורסי

צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

3 ביולי 2013 תירשם בוודאי כאחת היממות המשמעותיות ביותר באותו פרק בהיסטוריה של המזרח התיכון, שזכה לכינוי "האביב הערבי". זהו יום דרמטי לא רק עבור מצרים, אלא גם לתנועות האיסלאמיסטיות בכל האזור. כשנתיים וחצי לאחר שהאיסלאם הפוליטי השתלט כמעט על כל חלקה במדינות ערב, אנשי תנועת האחים המוסלמים במצרים - הנציגה הדומיננטית ביותר של אותו זרם אידיאולוגי - נאלצים להכיר במגבלות הכוח.

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. רויטרס
נערכים ליום משמעותי. מפגינים בכיכר תחריר בקהיר/רויטרס

המשך שלטונם במדינה תלוי כעת ברצונו הטוב של אותו ממסד ישן שתיעבו במשך עשרות שנים - הצבא ומנגנוני הביטחון. אם יחליט נשיא מצרים, מוחמד מורסי שהינו איש התנועה, להיענות לאולטימטום של הצבא ולהסכים לבחירות מוקדמות כפי שדורשת האופוזיציה, יהיו לכך השלכות ניכרות גם על מעמדן של התנועות האיסלאמיסטיות הסוניות האחרות בתוניסיה, בעזה ואפילו בסוריה. מנגד, גם אם לא ייכנע ללחצים ויישאר בתפקידו, הוא צפוי להיות נשיא חלש, נטול סמכויות של ממש או יכולת לתפקד, ובסופו של דבר ייאלץ לפנות את מקומו. כך או כך, סיפור ההצלחה של התנועה מלפני שנה הפך לכישלון, וצפוי לסמן את הדרך לתנועות אחיות במזרח התיכון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שתי הברירות שעומדות בפני מורסי וצמרת האחים המוסלמים לא טובות. אולם נוכח מיליוני האזרחים שמציפים את ערי מצרים זה היום השלישי ברציפות ודורשים מהנשיא להסתלק, הקריאה של הממשל האמריקני למורסי להסכים לבחירות מוקדמות וכן גל ההתפטרויות מקרב אנשיו של הנשיא - נראה כי דווקא הסכמה לקיום בחירות חדשות לנשיאות הינה בגדר האפשרות הפחות גרועה. אם ייענה מורסי לדרישת ההמונים והצבא כעת, עדיין ישנה אפשרות סבירה שהנשיא, או כל מועמד אחר מטעם התנועה, יוכלו לנצח גם בבחירות הבאות. בצמרת התנועה מודעים לכך וכבר נשמעים שם קולות הקוראים להיענות לדרישות הציבור, בין היתר לנוכח היעדרותו, לעת עתה, של מועמד אחד מוסכם על האופוזיציה החילונית.

מפגינים נגד הנשיא מוחמד מורסי בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. AP
מפגינים נגד מורסי במצרים/AP

צבא מצרים מצדו המשיך גם אמש (שלישי) במשחק ה"יעני"-
כאילו היה מתווך הוגן בין האופוזיציה לבין האחים המוסלמים. הפיקוד העליון פרסם הודעה האוסרת על השתתפות בהפגנות במדים ושר ההגנה, עבד אל פתח א-סיסי, נפגש עם מורסי. אולם במקביל הדליף גורם צבאי בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס את "מפת הדרכים" שמתכנן א-סיסי להציג בפני מורסי, אם לא יימצא פתרון למשבר עד יום רביעי אחר הצהריים. משמעותה של תכנית הצבא, במילים הפשוטות ביותר, היא קבלה מלאה של דרישות האופוזיציה: פיזור הבית העליון של הפרלמנט - מועצת השורא, הקפאת החוקה החדשה שגובשה, הקמת מועצת מעבר בראשות יו"ר בית המשפט לענייני חוקה עדלי מנסור, שהינו יריבו של מורסי, תיקון נוסח החוקה וכן הליכה לבחירות לנשיאות. ייתכן שמדובר בבלון ניסוי שנועד ללחוץ את מורסי ואת האחים המוסלמים לפינה. אולם ניתן לשער ש"מפת הדרכים" שיציג הצבא היום, לא תהיה שונה בהרבה.

תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בשכונת גיזה, קהיר. 2 ביולי 2013. AP
תומכי מורסי בגיזה/AP

בשעות אחר הצהרים המאוחרות יפוג האולטימטום שהציב הצבא. א-סיסי ואנשיו מקווים שמורסי יסכים לבחירות מוקדמות עוד לפני כן. גם אם הנשיא יתעקש שלא לעשות זאת, הסבירות שהצבא יורה לחייליו להשתלט על מוסדות השלטון נמוכה מאוד, לפחות בשלב הזה. אך הצבא צפוי לתת מעין "אור ירוק" למפגינים לפעול בכל הדרכים נגד האחים המוסלמים ומורסי. ספק אם כוחות הביטחון שמאבטחים את הנשיא בבית שמור, ימשיכו לעשות זאת במקרה שמורסי "יסרב פקודה". אם תרחיש שכזה ייצא לפועל, ההפגנות שנראו עד היום במסגרת המחאה נגד "האחים המוסלמים" עלולות להפוך לאלימות אפילו יותר מאלה שנראו עד היום ברחבי מצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully