וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני החולשה של הדוד סם

אברהם בן צבי

30.6.2013 / 8:14

מאז הושבע בפעם השנייה כנשיא ארה"ב, לא ראה ברק אובאמה ברכה רבה בעמלו, והמהלומות - מבית ומחוץ - ממשיכות לנחות עליו בלי הפוגה. בזירה הפנימית, לאחר שכשל במאמציו לשכנע את הסנאט להרחיב את הפיקוח על רכישת נשק, התפוצצו, בזו אחר זו, פרשיות המעקב אחרי עיתונאים והחדירה הנרחבת למאגרי מידע שיזם ממשלו, וגרמו לו מבוכה רבתי.

דווקא הנשיא הליברלי המובהק, שהתאמץ כל כך להצטייר כלוחם מושבע למען זכויותיו וחירויותיו של האזרח האמריקני, נחשף כמי שתחת שרביטו נפרצו ללא עכבות גבולותיו של המרחב הפרטי. זאת, תוך כדי הישענות על "חוק הפטריוטיות" מבית היוצר של הנשיא בוש הבן, שממורשתו שאף אובאמה להינתק. וכאילו לא היה די בכל אלה, באו גילוייו של אדוארד סנאודן על תוכניות המעקב רחבות ההיקף של הסוכנות לביטחון לאומי, והעצימו עוד יותר את התחושה הרווחת שארה"ב חזרה במנהרת הזמן אל שנת 1984 ואל החזון האורווליאני של האח הגדול, שלשאיפתו לעקוב ולצותת אין גבולות ואין מגבלות.

שיחק לידי מוסקבה ובייג'ין

לא זו בלבד שהמידע שסיפק סנאודן העניק לבייג'ין ולמוסקבה תחמושת נוחה ואמינה לנגח את וושינגטון במכלולים (דוגמת זכויות האדם) שבהם נמצאו בעמדת מגננה, אלא שהוא הכעיס גם בעלות ברית מסורתיות, שהיו יעד למעקב האמריקני (והבריטי) גם בדרגים הבכירים ביותר. יתרה מזאת, מתחת לציפוי הדק של טיעונים טכניים ופרוצדורליים, לא היה קשה לזהות נימה לעגנית ומתריסה מצידן של רוסיה ושל סין גם יחד בזיקה למחאותיו ולקובלנותיו של הבית הלבן (וזאת על רקע חוסר נכונותן להסגיר לידיו את המדליף הנמלט). אותה נימה מעלה מתהום הנשייה את הרפיון שהקרין הנשיא קרטר בהתנהלותו בזירה הבינלאומית. בשלב זה טרם ברור כיצד תגיע סאגת סנאודן לסיומה, אך נראה כי השמועות על מותו הממשמש ובא של העידן האמריקני לא היו מוקדמות מדי, ושיריבותיו העיקריות של הדוד סם מזהות חולשה אמריקנית עמוקה ומתמשכת, ומגיבות בהתאם. האח הגדול אמנם מאזין, עוקב ומצותת, אך בפועל ממשיך להתנהל כגוליבר הקשור בכבלים.

גם החזית הפנימית אינה קופאת על שמריה. החלטת בית המשפט העליון לבטל את המעטפת המגוננת שמעניק הממשל הפדרלי זה 48 שנה למיעוט השחור (ולמיעוטים אתניים נוספים) בחמש מדינות דרומיות במטרה לוודא שזכותם להצביע אכן נשמרת, היא מהלומה נוספת ומכאיבה במיוחד לנשיא ולמשנתו האידיאולוגית. אחרי ככלות הכל, הגנה זו היתה היהלום שבכתר החקיקה החברתית פורצת הדרך שהוביל הנשיא לינדון ג'ונסון בשנות ה?60 של המאה ה?20, ואשר שאפה לקדם את יעד השוויון הפוליטי בעבור השחורים.

בהכרעה אחרת של ביהמ"ש העליון, הסוללת את הדרך להכרה מלאה בנישואים חד?מיניים ובהטבות הנגזרות מכך, אפשר לראות לא יותר מאשר קרן אור בודדת באפילה. אין בה לטשטש את מסכת הכשלים והכישלונות המלווים את דרכו של הנשיא מאז בחירתו מחדש. זאת, מה גם שלפחות בתחילת דרכו בבית הלבן הפגין אובאמה זהירות יתרה בגישתו לסוגיה זו.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully