וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגלגל לא יחזור לאחור

דן מרגלית

27.6.2013 / 8:13

בשבתות של שנות ילדותי בתל אביב היה אפשר להצמיד לכפות הרגליים גלגיליות (סקטים) בנחלת בנימין פינת אלנבי, ליד חנות הנעליים "פיל", ולדהור בהינף אחד עד לרחוב יפו?תל אביב. לא היה בנתיב רכב ממונע. התאונה האפשרית היחידה היתה התנגשות של הדוהר בחזית אחד הבניינים. ודאי שאני מתגעגע אל ריקה זראי המזמרת על המלך ג'ורג' "היה היו כאן פעם שקמים", אז מה? אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. העיר העברית הראשונה היתה מרתקת מאז קמה ב?1909 ונשארה כזאת ב?2013, אבל אחרת, ואפילו בית המשפט העליון לא יוכל להחזירה אחור.

היא חוותה בתולדותיה מאבקי שבת. לא כמו בירושלים, אבל אינה דף חלק. ברוב שכונותיה דמתה ליום הכיפורים. רק העשירים נסעו לחוף הים בקיץ, והעניים צעדו לשם רגלית. כאשר מיזם משותף של "הארץ" ו"הבימה" פתח בסידרה של ראיונות לפני הצהריים - מין חיקוי דליל מאוד ל"עונג השבת" המיתולוגי של חיים נחמן ביאליק ב"אוהל שם" - הגיעו מארגניו לתיאטרון הלאומי בחסות המשטרה. המתפללים הפגינו בתקיפות נגד המופע.

רון חולדאי מגיע לברך את שמעון פרס, יוני 2013. נועם מושקוביץ
אם פרנסי העיר - ובראשם רון חולדאי - רוצים לראותה "בלי הפסקה", עליהם להתאים את החוק העירוני למציאות הנוהגת בשבת. חולדאי בחגיגות ה-90 לנשיא פרס/נועם מושקוביץ

בסופו של דבר התייצב מין סטטוס קוו בעיר בלי הפסקה. לא עקרוני. לא אידיאולוגי. אין הסבר מדוע נעצר במקום שבו הוא חוצה גבולות בשנים אלה. אין לו הצדק. פשוט אבק ששקע. במסגרתו נכללה גם הפעלה של רשתות שיווק.

עתה בא בית המשפט העליון וקבע כי יש לסוגרן כדי למנוע אפליה לרעה של בעלי מכולת אשר אינם יכולים לעבוד בשבת, שכן אין אצלם תחלופת שכירים. אמש הוברר כי סגירת החנויות לא תסתיים ברשתות השיווק. גם על מרכזי הבידור בנמלי תל אביב ויפו יוטל שיממון.

החלטה זו התקבלה בחיוב בקואליציה, שמעטות כמותה התקיימו בתולדות העיר. הח"כיות משמאל תומכות בסגירה בשם העקרונות הסוציאליים, והדתיות מוסיפות את קדושת יום המנוחה ממעמד הר סיני. זה נאה ויפה, אבל במציאות הכלכלית והחברתית והתרבותית?חילונית המודרנית אבד עליהם הכלח. גם הדתיים שחייבים לתמוך בסגירת החנויות יודעים בליבם כי מדובר בגזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה, ולפיכך חכמים ממליצים לא להידרש לה. בעיניהם - תל אביב מתייוונת מדי, וגם מי שרוצה לשנות זאת אינו יכול לעשות כן במחי יד.

נקודה אחת בהחלטת בג"ץ ראויה לציון. היא קובעת כי אם פרנסי העיר - ובראשם רון חולדאי - רוצים לראותה "בלי הפסקה", עליהם להתאים את החוק העירוני למציאות הנוהגת בשבת. כך נוהג מבוגר אחראי. קובע חוק ועומד מאחוריו, ולא נותן למציאות להתנהל בניגוד לו. לחולדאי, שהוא ראש עיר ראוי, נקרה בדרך לקלפי קלף בחירות נוח, אלא אם כן יסרב, ויריבו ניצן הורוביץ יזכה לא מן ההפקר אלא מן הבג"ץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully