וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקץ לכפייה הדתית, הקץ לחמדנות העירונית

דרור מזרחי

26.6.2013 / 11:24

החלטת בית המשפט העליון בדבר פתיחת העסקים בשבת חשפה במערומיה את ההתנהלות השערוררייתית של עיריית ת"א. דרור מזרחי סבור שמכאן יש רק דרך אחת: להפוך סופית לעיר חופשית

בעירי, תל אביב-יפו, נעשית עוולה. כלומר, נעשות עוולות רבות, אך נעשית אחת בולטת שעלתה אתמול (שלישי) לכותרות בשל היותה כה מקוממת וצבועה, עד שהובאה לפתחו של בית המשפט העליון. מדובר כמובן על מתן קנסות לעסקים שונים הפתוחים בשבת, והנוהל פשוט: רוצים לפתוח עסק בשבת? אין בעיה, העשירו את קופת העירייה במס שרירותי. לא מוכנים? הישארו סגורים.

העניין עלה לכותרות לאחר שבית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, התכנס לדון בערעורם של כמה בעלי עסקים בעיר, שקבלו על המצב האבסורדי הזה, בו מחד העירייה מאפשרת פתיחתם של עסקים בשבת, ומאידך, קונסת אותם מתוקף חוק עזר עירוני המאפשר לה זאת, ובכך מעשירה את קופתה מדי שנה בכשני מיליון שקלים. במילים אחרות, ערבוב של ענייני הלכה הנוגעים לקדושת השבת, שנמהלים - כמה מפתיע - בחמדנותה של רשות עירונית, שביד אחת מתירה את פתיחתם של אותם בתי עסק, ובשנייה משלחת בהם פקחים.

אך אותו בית משפט שם סוף לבזאר הטורקי, וחייב את הרשות להחליט: או החלת איסור גורף על פתיחת עסקים בשבת, ובכך כניעה לכפייה הדתית - או מתן אישור גורף לפתיחת עסקים בשבת, וחדילה ממתן הקנסות השערורייתיים, שהם נטל על העסקים שבוחרים לשאת בהם ופותחים בשבת בכל זאת. מן הסתם, ברור שאלו שאינם מסוגלים לעמוד באותו מס ונותרים סגורים אלו בעיקר אותם עסקים פרטיים קטנים - מכולות, חנויות שאינן רשתות גדולות, ההולכות ומצמצמות בנוף העירוני למרבה הצער.

ומה עם זכויות העובדים ביתר ימי השבוע?

היו מי שבטעות ניסו לשוות לדיון הזה אופי לכאורה סוציאלי, וטענו כי טוב יהיה אם יוחל האיסור על פתיחת עסקים בשבת, וכך תימנע הפרת זכויות עובדים המועסקים ביום המנוחה. ולאלה חשוב לי לומר: העניין המדובר הוא לחלוטין לא זכויות עובדים, שהרי זכויות עובדים, באופן מקומם ומטריד, מופרות בכל ימות השבוע, בשבת כמו בכל יום חול אחר - ועל כך, לרוב, בית המשפט נאלם דום. אם הדיון היה באמת סוציאלי, בית המשפט יכול היה, למשל, לחייב תשלום שכר של 300% לעובדים בשבת בשל הפגיעה הנוספת בזכותם האישית, שנפגעת מאי-יישום חוק העזר העירוני.

הדיון הציבורי סביב השבת עוסק בשאלות האם אפשר לפתוח עסקים בשבת, לבלות בשבת, לנסוע בתחבורה ציבורית, ובמקומות מסוימים גם לפתוח בתי קולנוע; בדומה, אגב, לשאלה האם אפשר להתחתן איך עם מי שרוצים - שהרי הם שניהם, בסופו של דבר, דיונים על אופיה וצביונה של מדינת ישראל. הדיון על השבת הוא לא סוציאלי, והתעקשות שזהו מוקד הדיון אינה אלא התעלמות מהפיל היושב באמצע החדר, וקוראים לו כפייה דתית.

עבור עיריית תל אביב ומנהיגיה, פסיקת בית המשפט גרמה למבוכה גדולה, שכן היא חושפת התנהלות מפוזרת, חמדנית, המכה בשוטים את בעלי העסקים ובעקרבים את הציבור החופשי. אבל יותר מכל, זוהי מבוכה גדולה, שכן מדובר בעת בחירות, והדרישה של בית המשפט מהעירייה לקבל החלטה שתשפיע באופן ישיר על אופיה של תל אביב כעיר חופשית, היא דרמטית. ולמרות הכול, על קברניטי העירייה הנוכחיים לעשות בחירה אחראית, ולהבטיח שתל אביב תישאר עיר חופשית - בה העסקים, באופן מווסת ואחראי, פתוחים בשבת.

דרור מזרחי הוא מועמד ברשימת מרצ למועצת העיר תל אביב-יפו

עוד בנושא:
תל אביב נגד סגירת עסקים בשבת: "נמשיך להיות עיר חופשית"
מוביל מאבק המכולות: "רצו לרמוס אותנו, קיבלנו צדק"
העליון: לפעול לסגירת AM:PM ו"טיב טעם" בשבת


מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully