וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפלות, עונשים ויחס מבזה: התעללות בכלא 6

26.6.2013 / 15:30

עדויות חיילים הכלואים במתקן הצבאי שהגיעו לוואלה! חדשות מגוללות חשד לאלימות מפקדים, אקטים מיניים מצדם ועונשים כמו עמידה בת 4 שעות בשמש. צה"ל: רוב הטענות לא נכונות

הזוועות של כלא שש: עדויות שהגיעו לידי וואלה! חדשות, מפי חיילים כלואים במתקן הצבאי שליד עתלית, חושפות עונש שכולל עמידה במשך ארבע שעות רצופות בשמש ללא מים, אלימות של מפקדים כלפי אסירים, יריקות בצלחות האוכל, התעללות בחייל שסירב לשמש כמקור לקצין המודיעין בכלא ומפקדים שמעניקים חיבה יתרה באמצעות חיבוקים וליטופים.

החיילים הכלואים במתקן התלוננו על יחס משפיל ומבזה מצד המדריכים, שלעתים אף גובל בהתעללות. הם טוענים כי התלונות הובאו בפני מפקדים בכירים בכלא – אך היחס לא השתפר. מקרה אחד גולל את סיפורו של אחד הכלואים, שהתלונן כי מרגע שסירב להפוך למקור מודיעיני של קצין המודיעין בכלא, החלו מדריכי הכלואים להתעמר בו. הוא סיפר כי בזמן שהיה ב"אגף", החלק בכלא בו מוחזקים החיילים שבבידוד, היו נוהגים להגיע בקביעות שני מפקדים שירקו לתוך צלחתו, והניחו לו את המזון על הרצפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטיפול בכלא גובל בהתעללות. למצולם אין קשר לכתבה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חיילים אחרים טוענים כי במקרים רבים, על פי נוהל קבוע וכצעד של ענישה, פקדו מדריכי הכלואים על חיילים ש"היו בעונש" לעמוד ארבע שעות בשמש ללא מים, והכריחו את הכלואים להביט בנקודה שבחרו המפקדים. אם העז החייל להסיט את ראשו, נכנסו במהירות מספר מפקדים לרחבה, עמדו סביבו במעגל ודחפו אותו באגרסיביות, תוך שהם מקללים אותו ומאיימים עליו ברישום תלונה בגין סירוב פקודה. לדברי החיילים, מספר חיילים התמוטטו במהלך העונש, שכן לא יכלו לעמוד עוד על רגליהם.

לא מדובר בעונש המבזה היחידי בכלא. אסיר אחר במתקן, שנשפט על עריקות לאחר שהסגיר את עצמו, סיפר לבני משפחתו כי מדריכי הכלואים בוחרים עונשים שמטרתם להשפיל ולבזות את החיילים, דוגמת ספירת החוטים באוהל באופן מדויק. אם טעה האסיר במשימה הבלתי-אפשרית, הוא מקבל עונש נוסף.

כלא 6. שלומי גבאי
מה קורה שם בפנים? כלא שש/שלומי גבאי

חייל נוסף התלונן שניגש לאחת המפקדות וביקש להחליף את המנורה בתאו. המפקדת מסרה לו מנורה, אך איימה עליו כי אם היא תישרף או תישבר, היא תמלא נגדו טופס תלונה, ותדאג להאריך את מאסרו. בהקשר זה ראוי לציין כי תשתיות הכלא הרעועות שופצו באחרונה, לרבות כיורים, אסלות ותשתית חשמל, שנהרסו בשל חבלה מכוונת ושיטתית מצד אחד האסירים. חייל נוסף, טען כי בזמן היציאה לחצר הודיעו לו המפקדים שכל נגיעה בגדר עשויה לגרור רישום תלונה על סירוב פקודה וכשנגע לטענתו בטעות, אכן נרשמה נגדו תלונה.

במקרה אחר, סיפר אחד החיילים כי כמה מדריכים, בשל נטייתם המינית, נהגו לבוא במגע עם האסירים בחיבוק ובליטופים. במקרה נוסף, טוענים חיילים כי אחד המפקדים נהג לקלל את האסירים בשפה הרוסית, ולאחר שדוברי השפה תרגמו את הדברים, נוצרה אווירה מתוחה שהביאה לא פעם לעימותים מילוליים בין המדריכים הכלואים לאסירים.

חיילים בבסיס, דצמבר 2011. דרור עינב
חיילים נאלצו לספור את החוטים באוהל כעונש/דרור עינב

קצין בכיר במשטרה הצבאית ניסה להגיב על הטענות. באשר לניסיון לגייס שיתוף הפעולה מצד החייל האסיר לקצין המודיעין בכלא, אמר כי קיים מידור בין קצין המודיעין לבין המדריכים, ולכן הם לא אמורים לדעת שאותו אסיר סירב לשתף פעולה. הוא ציין כי לא מוכרת תלונה של חייל לגבי יריקה במנת האוכל שלו. הקצין אישר עם זאת את קיומם של עונשים כמו "תעמוד בפינה" או "עמידה בשמש", זאת למרות שהדבר אסור בכלא, בהוראת מפקד הכלא, שאף ערך שיחת הבהרה בנושא.

הקצין הבכיר ביקש גם להציג צדדים חיוביים בכלא; הוא ציין כי לאחרונה החל פרויקט בשיתוף ארגון יוצאי המוסד שמרצים בפני האסירים על ערכים וציונות, וכי סגן הרמטכ"ל, אלוף גדי איזנקוט, הנחה להרחיב את הפעילות החינוכית בכלא, בשיתוף קציני מילואים בכירים, כדי לסייע בשיקום החיילים, ביום שישתחררו. כמו כן, ציין הקצין, לאחרונה שודרג האוכל בכלא, וחברת קייטרינג מספקת לו מנות בשר גולמיות ולא בשר מעובד כבעבר.

מדובר צה"ל נמסר: "טענות הכתב נבדקו ורובן נמצאו כלא נכונות. עם זאת, נוסיף כי כל חריגה שמתגלה בהתנהלות הסגל אל מול הכלואים מטופלת בחומרה, ולראייה, בגין אירועים חריגים אשר קרו בעבר הורה קמצ"ר על פתיחת חקירה ונקט צעדים פיקודיים כנגד האחראיים. כמו כן,ישנה מערכת פיקוח הדוקה על בסיסי הכליאה על ידי מפקדת החיל, גורמי פרקליטות ומבקר צה"ל. לצערנו, למרות פניתינו לכתב לקבלת פרטים מדויקים אודות המקרים נענינו בשלילה. אם יועברו פרטים, הם יוכלו להיבדק ברצינות הראויה. הכתב אף הוזמן לבקר בכלא על מנת להתרשם מקרוב, אך סירב. מטעמי צנעת הפרט לא נרחיב בעיינם של החיילים המדוברים, אך נציין כי הכלואים המוזכרים מסרבים להישמע לכללי נהלי הכלא וסגל המדריכים".

שמות המדריכים המעורבים שמורים במערכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully