וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש טיפול שורש לרבנות

צביקה גרוניך

24.6.2013 / 16:41

עוד מוקדם לחרוץ דין בעניין הרב מצגר, ובכל זאת, איש לא הופתע מכך ששוב עומד רב בכיר לחקירה בגין שחיתות. הרפורמה של בנט אולי מתחילה לטפל בבעיה, אבל ספק אם זה יספיק

הציבור בישראל אוהב נוסטלגיה. הנה - ראו למשל את בהלת הכרטיסים להופעות האיחוד של כוורת. אבל לא כל שחזור של ההיסטוריה הוא בהכרח נוסטלגיה מבורכת. למשל, התופעה החוזרת שוב ושוב של אישי ציבור שממשיכים את דרכם של קודמיהם בתפקיד ונוהגים בכספי הציבור כבשלהם. בקול תרועה התבשרנו על מעצרו של הרב הראשי יונה מצגר. המשטרה מייחסת לו חשדות חמורים של מתן וקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון. עלינו להוקיע את המעשים-לכאורה הללו בגינוי החמור ביותר, מעצם הווייתם ובייחוד לנוכח דרגתו הגשמית של הרב, הזהה לזו של נשיא בית משפט עליון, לא פחות.

נכון שמוקדם עדיין לחרוץ את דינו של הרב (שכן ההיסטוריה מלמדת אותנו דבר נוסף: לעתים פרשות שנפתחו בקול תרועה רמה הסתיימו בקול ענות חלושה). ובכל זאת, נדמה כי איש לא הוכה בתדהמה בדבר החשדות. ייתכן שמרכיב ההפתעה מעט נחלש לאור העובדה שכבר בפברואר 2005, נחקר אותו מצגר באזהרה בעניין חדר מלון שקיבל בתעריף מוזל. בסיום החקירה המליצה המשטרה להעמידו לדין בעבירות מרמה והפרת אמונים, ובעקבות זאת השעה עצמו זמנית מבית הדין הרבני הגדול ומהוועדה לבחירת דיינים - כפי שעשה גם השבוע, ויש לברך על כך. חודשים לאחר מכן הודיע מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה דאז, כי לא ייפתח תיק פלילי נגדו, אך גם ביקר בחריפות את מעשיו וקבע כי הוא שיקר בחקירותיו. האם הפעם סיום הסרט יחזור על עצמו? איש אינו ממהר לנחש.

תשלום על עריכת נישואים? למה?

מצגר, כמובן, לא הראשון במצעד הרבנים הנחקרים. לרבנות הראשית יש היסטוריה מדאיגה ועשירה ביחידות החקירה הארציות של המשטרה. בחדר החקירות ישב בזמנם גם הרב אליהו בקשי דורון (שלבסוף הוגש נגדו כתב אישום על עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון לקבלת דבר במרמה, הפרת אמונים ומתן תעודה כשרות כוזבת), ואת רשימת הנוסטלגיה סוגר באופן לא סופי הרב ישראל מאיר לאו, שלפי תחקיר נהג לקבל תשלום במזומן על טקסי נישואים שערך, ללא דיווח לנציבות מס הכנסה - וזאת אף שהוא משמש בתפקיד דיין. הרב לאו הסביר כי הכסף מיועד לתרומה לישיבה שעמד בראשה, פירסם התחייבות פומבית לא לקבל יותר תשלום על עריכת חופות, ובמקביל הגיע להסדר עם מס הכנסה. המשותף לכל המקרים: התנהגות לא ראויה לאיש ציבור, ובמיוחד למנהיג רבני ברמה כה גבוהה.

כמובן, הבעיה אינה מוגבלת למוסד הרבנות. אחרי נשיא עבריין שיושב בכלא, ראש ממשלה שעומד לדין פלילי, שר אוצר שנתפס עם מזוודות מלאות דולרים שהשיג בגניבה, שרים, חברי-כנסת, וראשי ערים שמורשעים וחלקם נמצאים תחת חקירה. אתם עדיין מופתעים מרב ראשי שסרח? מצעד הנחקרים והנשאמים רק גדל משנה לשנה, ונראה כי טיפולה של מערכת אכיפת החוק רחוק ממתן מענה יעיל לבעיה ומיגור התופעה המכוערת. דרוש טיפול שורש בבעיית השחיתות - ובכלל זה גם ברבנות.

נפתלי בנט, השר הממונה על משרד הדתות, מנסה להקדים רפואה למכה, ולמנוע את המעשה המביש הבא. בין היתר, לפי הרפורמה אותה הציג באחרונה, ייאסר על הרבנים לקבל תמורה בעד עריכת טקסי נישואים. אחת הבעיות שהעיבו על נישואים בארץ הייתה התחושה שראוי, או שיש ציפייה שהרב המחתן יקבל תשלום. לא ממש ידעת כמה ואיך, וזה יצר חוסר נעימות. מעתה, לפי החוק, אסור יהיה לרב המחתן לקבל כל תשלום עבור עריכת הנישואים - כאשר מדובר ברב המקומי. אם רצונך ברב מעיר אחרת, ההנחיה אינה תקפה. עריכת טקסי נישואים היא תפקידו של הרב, ועבור זה המדינה משלמת לו משכורת. ממילא, נדרש הזוג לשלם על כך אגרת נישואים.

ברור שהרפורמה הזו לא תביא לסיומה את תופעת המזומנים תמורת טובת הנאה, ורבנים ימשיכו לקחת כסף בעקיפין כפי שעושים לא מעט אישי ציבור בנושאים הכפופים להם. אבל אולי הגיע הזמן לעריכת טיפול שורש איכותי יותר - כזה שלא גורם לתופעות לוואי אחת לכמה חודשים?

צביקה גרוניך הוא עיתונאי חרדי

לכל הטורים של צביקה גרוניך

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully