וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרהיב: "סופר ירח" בהיר מהרגיל בשמי בארץ

23.6.2013 / 17:14

הירח המלא שזרח אמש בשמי ישראל היה גדול ובהיר מהרגיל. הסיבה - מרחקו מכדור הארץ הוא הקטן ביותר בשנה הקרובה. צילמתם את התופעה הייחודית? שלחו לנו ונפרסם

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

תופעה נדירה נצפתה אמש (ראשון) בשמי ישראל: הירח המלא שזרח אתמול היה גדול ובהיר מהרגיל. זאת, משום שמרחקו מכדור הארץ, סביבו הוא מסתובב, הוא הקטן ביותר בשנה הקרובה. במסגרת התופעה, שנקראת "סופר ירח", או בשמה המדעי "ירח פריגיאה", ההבדל במרחק הירח מכדור הארץ הגיע ל-356 אלף קילומטרים בלבד – המרחק הקטן ביותר בשנת 2013. בשל כך, גודלו הזוויתי של הירח המלא עשוי להיות גדול ב-15% יותר מהרגיל, ובהירותו גבוהה בכ-20%. הפעם הקודמת שבה חזינו במראה המיוחד הזה של הירח הייתה לפני מעט יותר משנה בחודש מאי 2012.

סופר ירח מעל גשר המיתרים, יוני 2013. יואב דודקביץ'
אין צורך בטלסקופ. סופר ירח בשמי ירושלים, אמש/יואב דודקביץ'

ד"ר יגאל פתאל, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים, טען כי שלוש סיבות מרכזיות תורמות לכך שהירח נראה לנו גדול ובהיר יותר. "הסיבה הראשונה", הסביר פתאל, "היא שהירח הזורח בישראל בתקופה זו של השנה הוא מלא". "בנוסף", הוא אמר, "העובדה שאכן המרחק בין הירח לבין כדור הארץ יהיה קטן יותר במסגרת הסיבוב האליפטי שהוא עושה סביבו". ולבסוף, אמר פתאל, "קיים העניין של האשליה האופטית שתורם תרומה מכרעת לאפקט הגודל. כלומר, הירח ייראה לנו גדול אף יותר מאשר הוא באמת, משום שהעין האנושית מדמה כאילו הוא נוגע באופק, משווה אותו אליו וכך מייצרת את אשליית הגודל".

לדברי ד"ר פתאל, הבשורה המשמחת עבורנו היא כי הכי יפה היה "לחזות בתופעה דווקא בעין בלתי מזוינת ולא באמצעות טלסקופ". זאת, הוא טען, "מכיוון שהעין גורמת לאשליה האופטית (המיקום על קו האופק) שמוסיפה למימד הגודל של הירח – אפקט שאובד בשימוש באמצעים טלסקופיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הירח אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

תופעת ה"סופר ירח" החלה ב-19:50 עם זריחת הירח באופק הדרום-מזרחי של ישראל, והגיעה לשיאה ב-20:00. התופעה המיוחדת מתרחשת רק פעם בשנה פחות או יותר. לכן, הוא המליץ לכל מי שיכול לפנות לעצמו כמה דקות ולהביט לשמיים כדי שלא ייאלץ לחכות עוד שנה שלמה לשם כך.

כמו כן, ד"ר פתאל ביקש להרגיע את כל מי שחושב שצריך לנסוע עד לדרום הארץ לנקודה מבודדת באמצע המדבר על מנת לחזות בירח הגדול. לטענתו, אין עדיפות למיקום ספציפי על הקרקע. כלומר, מכל מקום בארץ ממנו יסתכלו אנשים אל עבר האופק הדרום-מזרחי הם יוכלו לחזות בבירור בתופעה. אולם, לצערנו, הנקודה הטובה ביותר בעולם ממנה ניתן יהיה לחזות בתופעת ה"סופר ירח" הייתה באיראן, הנמצאת ממזרח לנו.

סופר ירח מעל גשר המיתרים, יוני 2013. יואב דודקביץ'
סופר ירח מעל גשר המיתרים, יוני 2013/יואב דודקביץ'
סופר ירח, יוני 2013. עומר מירון
סופר ירח, יוני 2013/עומר מירון
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
סופר ירח, יוני 2013. שהם אחירם, ספק 500
סופר ירח, יוני 2013/ספק 500, שהם אחירם
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: Gil Becker)/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום: Raanan Kosovitz)/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully