וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתכן שאנו מארחים פושע מלחמה?

שני חזיזה

23.6.2013 / 16:23

בין אורחי חגיגות ה-90 לנשיא פרס בלט נשיא רואנדה, פול קגאמה. שני חזיזה תוהה אם מארחיו מודעים לכך שהוא מואשם באחריות לרצח, אונס וביזה במזרח קונגו - ואם בכלל אכפת להם

בזמן ששלושת הערוצים שידרו בשבוע שעבר את חגיגות ה-90 של שמעון פרס מוועידת הנשיא, קיבלתי טלפון מחברה מקונגו שנמצאת בארץ. "אני פשוט לא מאמינה!", היא הזדעקה. "בזמן שהאיש הזה יושב ליד פרס וקלינטון ושר 'Give Peace a Chance' בבנייני האומה בירושלים, במזרח קונגו, ברגעים אלה, החיילים שלו אונסים, רוצחים ובוזזים חפים מפשע".

אולי זאת רק אני, אבל נדמה היה לי שכשפרס נכנס לאירוע לכבודו וחלף על פני המנהיגים הגדולים, הוא חייך לקלינטון, חייך לטוני בלייר - ואז, כשהגיע לפול קגאמה, נשיא רואנדה, הוא לחץ לו את היד בקרירות ומיהר להמשיך הלאה. אולי הוא הופתע לגלות שהדיקטטור האפריקאי, האיש שמואשם בהתאכזרות למתנגדי המשטר, בביצוע פשעי מלחמה ובאחריות לאונס המוני, הוזמן כאורח כבוד ליום ההולדת שלו.

אולי זאת הייתה טעות של מארגני האירוע? אולי זאת הייתה אחת ההפתעות? אולי הם פשוט לא ידעו מי הוא אותו קגאמה?

החבר של טוני בלייר

אז ככה: הבחור האפריקאי הצנום והממושקף זכה לתהילת עולם אחרי שב-1994, בעקבות רצח העם ברואנדה שעלה בחייהם של 800 אלף בני אדם, הוביל מתקפה מוצלחת של המורדים על השלטון הרואנדי וסיים מלחמה עקובה מדם. שאפו. אבל מאז חלפו הרבה שנים, ומשנת 2000, גנרל פול קגאמה הוא נשיא רואנדה. בבחירות האחרונות ב-2010 הוא אפילו נבחר לתפקיד עם 95.5% מהקולות - בבחירות דמוקרטיות נוסח אפריקה.

בשנים האחרונות מתנהלת מלחמה במזרח קונגו, בגבול עם רואנדה. מיליציות רואנדיות טובחות במקומיים, חיילים אונסים נשים בשיטתיות - והכול בידיעתו, בחסותו ובמימונו של הממשל ברואנדה, כך נטען. הסיבה הלא-רשמית למעורבות הרואנדית היא כמובן כסף, בדמות מחצבים ומינרלים - שבקונגו יש המון מהם. אם תחפרו טוב, תוכלו למצוא שם זהב, יהלומים, קובלט, אורניום ומה לא.

אז איך באמת מצא עצמו קגאמה, שמואשם באחריות להרג של אלפים, ברשימת 2,800 המוזמנים למסיבת יום ההולדת של מי שכמו שהסבירה יונית לו "הקדיש את כל חייו למדינה ולשלום"?. אולי זה בכלל טוני בלייר שביקש ממפיק האירוע, ישראל מיימון, להביא את החבר החדש שלו? מאז שבלייר פרש מראשות ממשלת בריטניה, הוא מסתובב הרבה ברואנדה - ונחשב לחבר קרוב וסוג של יועץ לנשיא קגאמה. או אולי, כמו שבדרך כלל קורה במסיבות הפתעה, המארגנים התקשרו לחברים הקרובים ושאלו את מי עוד כדאי להזמין. אולי ביל קלינטון, הנשיא לשעבר וייתכן בעלה של הנשיאה הבאה של ארה"ב, שבביקור ברואנדה הגדיר את קגאמה "אחד המנהיגים הגדולים בדורנו", המליץ על החבר.

מבולבלים? אולי בכלל מדובר בעלילה? דוחות האו"ם, ארגוני זכויות האדם והנפגעים בקונגו לא ממש סיפקו עדויות וראיות חד-משמעיות לטביעת אצבע של קגאמה באירועים. זאת מלחמה, ובמלחמה נהרגים אנשים. מלבד זאת, קגאמה זוכה לאהדה אדירה בעולם כמי שמוביל זה שנים את כלכלת רואנדה לשיאים חדשים, ויכול להיות שבכלל צריך ללמוד ממנו דבר או שניים בעניינים כלכליים. מדובר באירוע חגיגי, בכל זאת יום הולדת 90, ואם נשיא רודן של ארץ רחוקה מוכן לכבד אותנו בנוכחותו - בואו לא נפשפש, לא בעברו ולא בהווייתו.

יום הולדת שמח.

הכותבת היא שני חזיזה, חברת חברת מערכת "מבט שני" ובמאית הסרט התיעודי "השוק הצהוב" החושף שוק שחור של הברחות אורניום באפריקה

רודן או איש שלום? צפו בריאיון של פול קגאמה לוואלה! חדשות, השבוע

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully