וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסור למדינה להפקיר משאב יקר

מתי שמואלוף

23.6.2013 / 8:25

הגז של ישראל חייב להישאר בארץ לטובת תושביה - ולא, זאת תהיה בכייה לדורות. משאבי הטבע של ישראל הם הכוח המניע של עתידה. במשך שנים רבות הם עברו לידי חברות תעשייה פרטיות שנשלטות בידי בעלי הון, אולם בעידן של היום אותן חברות מעבירות את המשאבים האלה החוצה. לא במקרה "מכתשים אגן" הועברה לידיים סיניות ומי עדן נמכרה לקרן זרה ביותר ממיליארד דולר. אם ישראל תחליט לעבור לצד בעלי ההון ולייצא יותר ממחצית כמות הגז, אנו מדברים על מציאות חדשה שבה עתידנו יוכרע בידי זרים. את העתיד של ישראל צריך להשאיר בידיה.

לא מדובר רק בהעברת המשאבים החוצה. מדובר גם בעתיד העובדים שיעבדו בתוך כל מפעל ייצור הגז. הנהלה מקומית תוכל לקבל אחריות לעובדים ולביטחון התעסוקתי. הנהלה זרה תמעיט באחריות כזו ותתייחס אל העובדים בניכור, ללא אחריות לקהילות המקומיות שאותן הם מייצגים. לפי ההערכות, מדינת ישראל ואזרחיה יפסידו 600 מיליארד שקלים מעיסקת ייצוא הגז - אלו אותם כספים אדירים שישראל יכלה להשקיע בחינוך, ברווחה, בבריאות, בתשתיות ובחיסול הפערים האדירים שבין עשיריים לעניים.

לכאורה, בעלי ההון ידרשו אוטונומיה בהחלטה על ייצוא הגז. הם גם יביאו הצדקות רציונליות לתכנון העסקי שלהם. אך החיפזון בדרישה על ייצוא הגז מעורר חשד גדול. מדוע ההחלטה על סכום אדיר כל כך של כסף לא מובאת לדיון עמוק? הרי הסכום הנ?ל יכול וישנה לבטח את עתידה של החברה הישראלית. זאת בייחוד אל מול המשבר, המיתון וחוסר הוודאות בזירה הפיננסית העולמית. האם גם את המתנה הזאת שקיבלנו מהאדמה נרצה לשנע ולהעביר לידיים זרות בלי להשקיע אותה בעניי העיר העומדים בפתחה?

החלטה סביבתית ראשונה מסוגה

האמת שמדובר בלוביסטים של חברות הגז, הממהרים לדחוף את ישראל אל תוך הכיס של בעלי ההון. אין כאן מספיק מידע על עתודות הגז, על הצריכה המדויקת שהמשק הישראלי זקוק לה. האם ההחלטה על סכום הגדול מתקציב המדינה יכולה להיעשות בדיון שהציבור נעדר ממנו? שהרי הממשלה, שאמורה לייצג אינטרסים ציבוריים, לא מצליחה לעמוד מול הרצונות והלחצים של הלוביסטים ושל בעלי ההון. זוכרים איך ועדת ששינסקי באה ושינתה את שיעור התמלוגים שהמדינה תקבל? ובכן, בדיוק כך אנו כאזרחים, עם ראשי המאבק נגד ייצוא הגז, נוכל לשנות את פני עתידנו.

אין פה רק אינטרסים חברתיים וכלכליים, מדובר גם בהחלטה סביבתית ראשונה מסוגה, שכן הגז יכול להחליף דרכים מזהמות לייצור אנרגיה. מדובר באיכות החיים של אזרחי המדינה, שתוכל להשתנות מקצה לקצה. כאמור, ההחלטה המכרעת צריכה לבוא מתוך הכנסת, ולא להישאר בתוך הממשלה - דווקא משום שזאת אינה החלטה רגילה.

זיכרו מה קרה למדינות אחרות שמיהרו לייצא את עתודות האנרגיה שלהן ואחר כך היו תלויות בחלופות יקרות. הגז הוא משאב אסטרגי, ולמען ביטחון ישראל בואו נשאיר אותו בידינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully