וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תהפכו את אלון חסן לתירוץ

מיכל בירן

17.6.2013 / 17:46

מיכל בירן מסכימה שיש לבחון את הטענות החמורות לגבי ההתנהלות בנמל אשדוד, אך מזהירה כי עבודה מאורגנת בוועדים חזקים היא הכרחית לרווחת העובדים בישראל, ואסור לפגוע בה

טוב עשה אלון חסן כשהחליט להשעות עצמו מראשות ועד עובדי נמל אשדוד, בעקבות הביקורת הציבורית שנמתחה עליו. אני קוראת לגופי הביקורת והאכיפה לבדוק בהקדם את הטענות החמורות שהועלו בתחקיר שפורסם בעניינו. עם זאת, את הדיון על עתיד הנמלים - אסור לקיים לגופו של אדם.

שחיתות מתגלה לעיתים במקומות שבהם יש כוח וכסף, כאשר לעמדות הנהגה מגיעים אנשים שאמות המידה המוסריות שלהם פגומות. לצערי ראינו כבר חברי כנסת, שרים, פקידים בכירים, ראשי ערים, נשיאים וראשי ממשלה שכשלו מוסרית במילוי תפקידם. אירועים אלו, בין השאר, תרמו לתחושת המיאוס שהציבור חש היום כלפי הפוליטיקה.

אך כפי שאיש לא קורא לפרק את הממשלה או להפריט את הכנסת בגלל אותם פוליטיקאים שסרחו, כך גם אסור לחרוץ את דינה של העבודה המאורגנת בכלל ושל הנמלים בפרט בגלל חטאיהם של אדם מסוים או קבוצה מסוימת. אסור לנו בשום אופן לאפשר שזעמו המוצדק של הציבור על התופעות הפסולות שתועדו בנמל אשדוד יתורגם למסקנה כי הפתרון לבעיות הוא הפרטה של הנמל ופירוק העבודה המאורגנת.

להגן מפני בנט ולפיד

תהליכי ההפרטה וההחלשה המכוונת של העבודה המאורגנת בישראל היו בין הגורמים המרכזיים להתרחבות תופעת העובדים העניים, ולקושי ההולך וגובר שלנו לגמור את החודש. בניגוד גמור להבטחות שניתנו בדבר יעילות, חדשנות ושיפור השירות - התוצאות הנפוצות יותר של מדינות זו היו אחרות: חברות שנמכרו במחיר מצחיק לבעלי הון; משאבי טבע לאומיים שהפכו לתרנגולת מטילת ביצי זהב עבור קומץ משפחות; מורים, עובדים סוציאליים ורבים אחרים שהועברו להעסקה קבלנית ללא ביטחון תעסוקתי וללא יכולת של ממש להתארגן; ועוד דוגמאות אינספור לפגעי ההפרטה והחלשת העובדים.

מנגד, מסתבר שכשרוצים, אפשר לנהל מערכות יעילות ורווחיות בשירות המדינה, ועם ועד עובדים. כך למשל, קיבל נמל חיפה בשנה החולפת ציון גבוה במיוחד במבחן היעילות שערך ארגון ה-OECD בקרב נמלים בעולם. מדינת ישראל גם הגיעה בתחום הביטחוני להישגים טכנולוגיים מרשימים בקנה מידה עולמי, עם ניהול ממשלתי ועם עבודה מאורגנת. ובל נשכח שגם הפקידים במשרדי האוצר, התחבורה והכלכלה, שמקדמים במרץ את תהליכי ההפרטה - מאוגדים בוועד עובדים חזק למדי ומיוצגים נאמנה על ידי ההסתדרות.

מותר, רצוי וחשוב שיהיו ועדים חזקים, שתהיה להם יכולת להתגונן מפני פגיעה בתנאי העסקתם, ושיהיו שותפים פעילים בעיצוב מקום העבודה שלהם. לא בושה להיות חזק. אנו זקוקים לוועדים חזקים, שיעשו שימוש נכון וחיובי בכוחם כדי למנוע תהליכי הפרטה, וכדי לעמוד בפני מעסיקים וממשלות שכל עניינם הוא שורת הרווח, ולא רווחת העובדים והחברה הישראלית. כשהוא עובד נכון, מקום עבודה מאורגן יוצר תחושה של הזדהות בקרב העובדים, מקטין את הניכור, מגביר את הסולידריות החברתית, יוצר מחויבות הדדית לשגשוג של החברה ולתנאי ההעסקה, ומבטיח שעובדים יוכלו להתפרנס בכבוד. ועדים חזקים יכולים גם לסייע לעובדים חלשים יותר המנסים להתארגן.

כמי שהעבודה המאורגנת יקרה ללבם, מוטל עלינו לתקן בתשומת לב ובנחישות את הדרוש תיקון, ולדרוש מנציגי העובדים בכלל, ואיש איש מנציגיו במקום העבודה, לפעול בטוהר מידות, בשקיפות, בסולידריות ובאחריות. אך לא פחות חשוב: עלינו להגן על העבודה המאורגנת מפני בנט, לפיד, נתניהו ואחרים, שעושים שימוש מכוון בנקודות תורפה מעין אלו כדי לקחת מכלל העובדים את מוקד הכוח החשוב ביותר שלהם.

הכותבת היא ח"כ מיכל בירן, מפלגת העבודה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully