וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא "המשטר הציוני": רוחאני דיבר על "ישראל"

משה-חי הגיגת

17.6.2013 / 14:25

נשיא איראן הנבחר התייחס לסנקציות שהוטלו על מדינתו ואמר שהמרוויחה היחידה מהן היא ישראל. הוא הוסיף כי הוא מוכן לפעול ב"שקיפות נוספת" בעניין הגרעין: להוכיח שאין בעיה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

הנשיא הנבחר של איראן, חסן רוחאני, כינס בצהריים (שני) מסיבת עיתונאים ראשונה מאז הבחירות בסוף השבוע. באופן חריג, הוא התייחס למדינת ישראל בשמה, ולא כאל "המשטר הציוני", הכינוי שנתנו לה שאר מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית.

בהתייחסו למשבר הכלכלי הנובע מהעיצומים שהטיל המערב, הודה רוחאני כי "שאלת הסנקציות היא בעיה שאנו מתמודדים איתה". לדבריו, אפילו המערב מתמודד עם בעיות כלכליות, אך רק ישראל מרוויחה מן הסנקציות הללו. הוא אמר כי "כל ענייני הגרעין שלנו נמצאים בשקיפות, אך אנו מוכנים לפעול בשקיפות נוספת בעניין זה, ולהוכיח לעולם שאין כל בעיה".

בשיחה עם עיתונאים בטהרן, אמר רוחאני כי בכהונתו כנשיא, שתחל בחודש אוגוסט, בכוונתו לחדש את קשרי איראן עם מדינות העולם. "הממשלה תעמוד בחובתה, תשמור על כלכלת המדינה ותפעל לחדש את הדיאלוג עם העולם בדרך של מתינות", אמר.

לדבריו, היחסים בין איראן וארה"ב הם עניין סבוך. "מדובר בפצע ישן, אך אנו לא מעוניינים להמשיך את המתח, ורוצים להביט אל העתיד. ארה"ב צריכה להכיר בזכויותיה של איראן ולשים בצד את הכוחנות. כולם צריכים לדעת שהממשלה לא תוותר על זכויות העם האיראני, והכרה בזכויות אלה יקדמו שיח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הממשלה החדשה חשה שיש הזדמנות טרייה לשיתוף פעולה עם העולם. את ההזדמנות הזו יצרה ההשתתפות ההמונית של הציבור האיראני בבחירות. אני מקווה שכל המדינות ייעזרו בהזדמנות הזו כמענה לאינטרסים משותפים, וישתפו פעולה עם איראן לטובת האזור והעולם", הוסיף רוחאני, והביע תקווה ל"קשרי ידידות ויחסים קרובים עם כל 15 שכנותיה של איראן".

בנוגע למלחמת האזרחים בסוריה, אמר רוחאני כי עתידו של משטר אסד ייקבע על ידי העם הסורי - והוא שיחליט על גורלו. "אנו מתנגדים לטרור ולמלחמות פנימיות, כמו גם להתערבות זרה בענייני הפנים של סוריה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מורדים בעיר חלב, סוריה, יוני 2013. רויטרס
לדברי רוחאני, העם הסורי הוא שיחליט על גורלו. מורד סורי בחלב/רויטרס

רוחאני אמר כי הבחירות באיראן היו הכרזה על אמון של העם בארצו ותחילתו של עידן חדש במדינה: "כל העם האיראני חגג אחרי הבחירות, מפני שזה היה יום חג עבור כולם, ובמיוחד עבור הצעירים", אמר. הוא הבהיר כי לא ישכח ההבטחות שנתן לבוחרים לפני הבחירות, והדגיש כי "בעדיפות הראשונה עומדות הבעיות הכלכליות, שיש לפתור אותן בשני מהלכים - פתרון בעיות נקודתיות ומענה על צרכים נקודתיים - ותכנון כלכלי לקראת העתיד כמו גם תכנון בתחומים נוספים".


רוחאני הבטיח לפתוח את כל האיגודים המקצועיים - ובפרט את איגוד העיתונאים - שנסגרו בשנים האחרונות. "ביום הבחירות התרכזתי יותר בשאלות שעומדות בפני המדינה ופחות בהתמודדות האישית. המדינה זקוקה לאחדות. אנו צריכים להביט אל העתיד ופחות אל העבר. אנו צריכים לחשוב על הצלת המדינה וכלכלתה. אני מודה לכל המברכים על בחירתי, החל מהמנהיג העליון ועד אחרון הגברים והנשים של העם האיראני", אמר רוחאני.

חגיגות ניצחון של תומכי חסן רוחאני, הנשיא החדש של איראן. טהרן, 16 ביוני. AP
צעירים בטהרן חוגגים את בחירתו של רוחאני לנשיא, ביום שבת/AP

מסיבת העיתונאים נקטעה בטרם עת, כשאלמוני בקהל צעק ודרש לשחרר את מנהיג הרפורמיסטים מיר חוסיין מוסאווי, הנתון במעצר בית מאז 2001. "זכור, רוחאני, מיר חוסיין חייב להיות כאן", אמר האיש בעת שמאבטחים פינו אותו החוצה. רוחאני, שסיים לנאום, לא הגיב לדברים והשידור בטלוויזיה נקטע.

בבית הלבן מברכים, בישראל מזהירים

בבית הלבן קידמו אתמול בברכה דברים דומים שאמר רוחאני, על רצונו בחידוש הקשרים עם העולם. ראש הסגל, דניס מקדונו, אמר כי בחירתו של רוחאני לנשיא מהווה "סימן אפשרי לתקווה". לדבריו, אם הנשיא הנבחר "יודה בתכנית הגרעין הבלתי-חוקית של המדינה, הוא ימצא בנו שותפים". בראיון טלוויזיוני אמר מקדונו כי "אם רוחאני מעוניין, כפי שהצהיר, לחדש את קשרי איראן עם העולם, יש הזדמנות לעשות זאת".

מנגד, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הזהיר כי "אסור להיתפס למשאלות לב", בהתייחסו לבחירתו של רוחאני, שנחשב למתון יחסית. "איננו משלים את עצמנו", אמר נתניהו בישיבת הממשלה. "אסור לקהילה הבינלאומית להיתפס למשאלות לב, להתפתות ולהרפות את הלחץ על איראן כדי שתפסיק את תכנית הגרעין שלה". לדבריו, "צריך לזכור ששליט איראן מלכתחילה פסל מועמדים שלא התאימו להשקפותיו הקיצוניות, ומתוך אלו שאפשר את מועמדותם, נבחר מי שנתפס כמועמד הפחות-מזוהה עם המשטר, ועדיין מדובר במי שמכנה את מדינת ישראל כ'שטן הציוני הגדול'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully