וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק צודק, אך מסוכן

דן מרגלית

17.6.2013 / 8:05

יש סכנה בהצעת החוק של ח"כ יריב לוין (ליכוד) שמבקשת להעניק העדפה ליוצאי צה"ל והשירות הלאומי בהשוואה לאדישים, לעצלים או למשתמטים אידיאולוגיים. שכן בחסות מטריית החוקיות, היא עלולה להחזיר להוויה הישראלית את משטר הפרוטקציות של העדפת קרובי משפחה וידידים ובעלי עניין. עם היתר כזה, המינויים הפוליטיים שנולדו בפריימריז בליכוד ובעבודה ייראו כמשחק ילדים.

אך הסיכון אינו מאפיל על ההיגיון הבסיסי הצודק בחוק זה. נכון נהגה ועדת השרים לחקיקה שאישרה אתמול (ראשון) את הגשתו לכנסת תוך הטלת מגבלות והצבת משוכות עם שיניים. שכן מי שהתגורר שלוש שנים עם פלוגתו על קרקע צחיחה בנגב או בפיסגת הר בלילה צונן - ראוי למיטה חמה ראשונה במעונות הסטודנטים. ממש כפי שיש סיבה להעניק לו כיסא ראשון באוניברסיטה או מקום עבודה בדואר (במרכז הבינתחומי הנהיג המייסד אוריאל רייכמן העדפה מתקנת בקבלת לוחמים, הכל בבקרה מקצועית).

חמ"ל של אגף התקשוב של צה"ל. דובר צה"ל
זכאים ראשונים למיטה חמה במעונות. לוחמי צה"ל/דובר צה"ל

בהישענם על היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, טענו המתנגדים כי הם אמנם בעד מתן גמול לחיילים משוחררים, אך לא על חשבון הערבים והחרדים שאינם משרתים. זו היתממות. העדפה היא הצד השני של מטבע האפליה בדרכי נועם (בחוק לוין מדובר בתיקון אפליה, לא בגרימתה). לפיכך יש לבצעה, אבל במיון קפדני ובבקרה צרופה. למשל, שהפער בתכונות הנדרשות במכרז בין יוצאי צבא לבין חרדים וערבים יהיה קצר ולא מהותי. לבל יחזרו הימים שהונצחו בבדיחה העתיקה כי מגמגם טען שלא התקבל לעבודה כקריין ב"קול ישראל" מפני שאינו חבר במפלגת השלטון.

כל החלטה שתתקבל בהתאם ל"חוק לוין" תירשם מייד בכרטיסו של הזוכה במכרז או בהעדפה אקדמית, ואפילו אם מי שנדחה אינו מערער עליה, תועבר לבחינת ועדה ציבורית אשר תורכב על ידי נשיאי בתי המשפט המחוזיים באזוריהם, והמינוי עד שלוש שנים בלבד. בהסתייגות מהחוק מצוי טיעון סביר, שהצעיר החרדי והערבי לא קיבל הזדמנות להתגייס לצה"ל או להצטרף לשירות הלאומי. זה נכון. לפיכך צריך החוק לכלול סעיף הקובע כי מי מהם אשר הביע נכונות להתגייס ולא התקבל - ייחשב כמי שעשה את התקופה הקצובה בחוק במסגרת צה"ל או השירות הציבורי, וראוי להעדפה.

יש לכך היבט נוסף: החוק יעודד במשהו צעירים חרדים וערבים להתגייס או למצוא את מקומם בשירות הלאומי, וגם ירסן במידת מה את העוינות של סביבתם החברתית לאפשרות כזאת. שכן הם ינמקו את התגייסותם בדאגה לעתידם, טיעון שיתקבל היטב במושבותיהם. עדיין רב החשש שהחוק לא יאושר. אמנם מובטח לו רוב בכנסת, אבל הממשלה עלולה להירתע מלהכעיס את ש"ס ואת יהדות התורה. חוק לוין עלול ליפול קורבן לפוליטיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully