וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאמים, עוד לא תוקפים

דן מרגלית

16.6.2013 / 9:35

ב?65 שנותיה התנסתה ישראל בצחצוח חרבות כדי להרתיע את אויביה ממלחמה. אז היא חושפת את שריריה בפומבי.

כך עשתה בספטמבר 1970 למנוע פלישה סורית לירדן בהעלותה לעין השמש את השריון הישראלי לגולן; וכך נהג על פי פרסומים שונים משה דיין כאשר ביצבצו ידיעות כאילו ישראל מחמשת במהלך מלחמת יום הכיפורים טילים בעלי ראש גרעיני; ובמידה מסוימת גם כאשר בנימין נתניהו ואהוד ברק עוררו רושם כי צה"ל יפעל לבד נגד מיזם הגרעין האיראני - צעד שכדי לסכלו הטיל העולם הנאור חרם על משטר האייתוללות בטהרן, וייתכן כי אחת התוצאות החשובות נרשמה אמש כאשר המועמד היותר מתון חסן רוחאני נבחר לנשיא.

משה יעלון נפגש עם מקבילו האמריקני צ'אק הייגל. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלון ומקבילו האמריקני צ'אק הייגל בפגישתם בשבוע שעבר/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

האם הידיעה אתמול בשבועון "טיים", כי ארה"ב וישראל נערכות בעצה אחת עם ירדן לאפשרות של התערבות במלחמת האזרחים הסורית היא עוד פרק בטכניקה של הרתעה באמצעות מהלכים פומביים, שנועדו למנוע את הצורך במהלכים צבאיים?

ללוח השעות של סוף השבוע יש חשיבות בדקויות של שעות. באחת הודיע הבית הלבן כי בשאר אסד אכן השתמש בנשק כימי ולפיכך חצה את הקו האדום, וארה"ב תסייע למורדים. יש הסבורים כי הודעה זו אינה פרי בדיקה כימית?מדעית במעבדה אלא מענה עצבני במשהו לביקורתו של ביל קלינטון על אוזלת היד של ברק אובאמה בכל הקשור למעורבות לצד המורדים בסוריה. מעין "מלחמות יהודים" באמריקה.

מכל מקום ברור כי גם אם יש תיאום ישראלי?אמריקני - ואפשר כי לכך יצא שר הביטחון משה (בוגי) יעלון לארה"ב - אין בכוונת אובאמה להתערב באורח תקיף. הוא שוקל לאסור טיסות בטווח של 40 קילומטרים כדי שאסד לא יוכל להרוג ממטוסיו בפליטים הזולגים מארצו, ואולי גם לצייד את המורדים בכלי נשק לא מתוחכמים. זו התפתחות עקרונית ערכית, שמדאיגה את רוסיה ואת איראן, אך עדיין לא מהלך אשר עשוי להכריע את תוצאות המערכה ולשים לה קץ.

בישראל רווח ויכוח מה הרעה המועדפת - המשך שלטון אסד או הפלתו על ידי המורדים, שיתגלו כקיצונים איסלאמיים? בעולם רואים את הסוגיה כחלק מהתמודדות בינלאומית רחבה. רוסיה ואיראן "אינן יכולות" להשלים עם נפילת סוכנן אסד, ואילו ארה"ב חשה מחויבות דומה כלפי המורדים, ושורש הסיבוך הוא ב"לא יכול" משני צידי המתרס.

התהייה היא אם בחירת נשיא איראן החדש רוחאני - שהוא מתון במונחים של האייתוללות - תביא להורדת הלהבות גם בחזית הסורית. אשליות או תקוות כאלה יציפו את התקשורת המערבית עד שתתבהר המציאות החדשה. שכן בין איראן לבין סוריה, ובינן לבין שאר המעצמות והמדינות המעורבות במזרח התיכון, מתקיים חוק הכלים השלובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully