וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתנאל בעל הנס

שלי טפיירו

14.6.2013 / 6:00

הרב נתנאל שריקי עוד לא בן 34 וכבר מוכר טלית ב?52 אלף שקלים, מייעץ לעופר נמרודי על "מעריב", לרון שובל על מוסיקה, וכן, גם לעבריינים מפורסמים. שבוע בחייו של המקובל

יום ראשון השבוע לא היה עוד יום שגרתי בעיר נתיבות. אולם אירועים מקומי אירח מאות מוזמנים לטקס ברית המילה של בנו של הרב נתנאל שריקי, רב כריזמטי שטרם מלאו לו 34, וכבר נחשב לדור ההמשך בשושלת רבנים שעם בניה נמנים, בין היתר, האדמו"ר שלום איפרגן והרב יעקב איפרגן, הלא הוא "הרנטגן".

שריקי, מקובל שנודע בכינוי "בעל הנס", צבר בשנים האחרונות מאות חסידים נלהבים, ובהם אישי ציבור, אנשי עסקים, זמרים, ספורטאים וידוענים אחרים. בין השאר מתייצבים אצלו באדיקות כדי לקבל את ברכתו: עופר נמרודי, שלום אסייג, דודו אהרון, ליאור נרקיס, עידן יניב, מושיק עפיה, אלון מזרחי, טל בן חיים ואחרים. את מסדרונות הכניסה למשרד המפואר שלו בנתיבות מעטרות עשרות תמונות שבהן הוא נראה עם המפורסמים. בשנים האחרונות הפך הרב למבוקש גם בקרב בכירי העבריינים, שמגיעים אליו לקבל עצה וברכה: משפחת אבוטבול, משפחת אלפרון והעבריין מיכאל מור מנהריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרב שריקי, שלא התראיין עד היום, הסכים לשוחח איתנו, "שלא על מנת לזכות בכבוד, אלא דווקא כדי לעורר את הרבים לחסד ולהפיץ את התורה כולה. כל עוד הנר דולק, ניתן לתקן. בן אדם נולד שלם, ואם משהו התקלקל, אני רואה בתיקון שליחות אישית שלי".

גם העולם התחתון עושה אצלך תיקון?
"אני לא רואה באנשים האלה 'מוקצים'. אף אדם לא נולד מקולקל, האדם נולד שלם, ומה שמתקלקל - עלינו לתקן. המטרה של היהדות היא לתקן כל יהודי, קל וחומר יהודי שבור, ולכן אני לא קורא להם עבריינים, מבחינתי הם תינוקות שנשבו. אני לא אנהג כלפיהם במשוא פנים, הם לא יועדפו על פני אחרים ולא יתקבלו ראשונים בתור, אבל אני בהחלט אתן להם עצה טובה ואוזן קשבת, כמו לכל יהודי. זאת השליחות שלי. ואגב, אני לא מחזיר בתשובה - אני מאמין גדול בתיקון מידות של אדם בינו לבין עצמו ובינו לבין זולתו, ואם אצליח לקרב לבבות ולמנוע עוד הרס, אז זכיתי".

"הזק?ן הפשוט הזה?"

הוא נולד וגדל בנתיבות. סבו, הרב שלום איפרגן ("הבבא שלום"), היה הדמות הנערצת עליו ומודל לחיקוי. "סבא שלי היה ונותר דמות מפתח בחיי. מגיל אפס אני זוכר אותו כאיש חסד, שהיה לוקח מביתו כדי לתת לאחרים. אני זוכר אותו בתור ילד, לבוש בפשטות ומסתובב עם עגלת סופר מלאה בקניות שעשה, בדרכו לחלק לאלמנות ולנזקקים. הוא היה מתרוצץ בעצמו ממקום למקום, חסיד גדול של מתן בסתר.

"אני זוכר במיוחד יום אחד שהגיעו לאזור הבית שלי שני אנשים בחליפות, שדיברו צרפתית, וביקשו לדעת איפה גר רבי שלום איפרגן. כשהצבעתי על סבא שלי הם אמרו: 'לא יכול להיות, הזקן הפשוט הזה? זה הוא?' וזה בעצם היה האיש. כל כך צנוע ועניו, אבל בעל כוחות ויכולות שהגיעו למרחוק".

דודו, אחיו של אמו, הוא "הרנטגן", הרב יעקב איפרגן, הנחשב לאיש סודם של נוחי דנקנר ושל אישי ציבור רבים. כשהרב שריקי נשאל על החיבור שלו עם דודו הוא מחייך, אך ניכר כי הזכרת הקירבה הזאת אינה נוחה לו. "תראי, אין ספק שמדובר בצדיק גדול, באדם שמחזיק תורה ותלמידים חכמים, אבל חשוב לי להדגיש שאני לא הלכתי אחריו. יש לי את הדרך שלי. לא סתם נכתב, 'בדרך שבה אדם הולך, מוליכים אותו'. לפני הכל אני הנכד של רבי שלום איפרגן. הטייטל של האחיין של הרנטגן לא חשוב לי, אני בורח מהכבוד הזה. כל מה שיש לי, כל הכוח שנובע מתוכי כדי לטפל באחרים - הכל מאת ה' יתברך, לא מייחוס כזה או אחר".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שבו התלווינו אליו ראינו עשרות אנשים מצטופפים ליד משרדו, בהמתנה להיפגש איתו בארבע עיניים. חלקם סיפרו שהוא עושה ניסים, שיש לו כוחות מיוחדים: אישה שקמה לפתע ממיטת חולייה, גבר שקם מכיסא גלגלים והתחיל ללכת, אישה שזכתה להיכנס להריון אחרי שנים של עקרות, ועוד ועוד.

ביום חמישי שעבר חיתן הרב שריקי את הסטנדאפיסט שלום אסייג. בשנה שעברה, במהלך ההילולה הגדולה שערך בנתיבות, רכש איש העסקים עופר נמרודי את טליתו של הרב במכירה פומבית, תמורת 52 אלף שקלים. הטלית, ששימשה את שריקי ב?500 בריתות שבהן שימש סנדק, נקנתה כסגולה להצלחה. מחירה ההתחלתי היה 3,600 שקלים. "עופר נמרודי הוא איש מאמין שמאוד קרוב לליבי", אומר הרב, "הוא מתייעץ איתי על המון דברים. לדוגמה, אני יכול לומר לך שייעצתי לו בין השאר על מכירת 'מעריב'. פשוט אמרתי לו למכור את העיתון". נמרודי אף תורם מדי פעם לעמותה שבראשות הרב.

בשבוע הבא תתקיים שוב ההילולה השנתית של הרב בנתיבות, שאליה הוזמנו מאות משתתפים. זה לצד זה יישבו ח"כים, אנשי עסקים ובכירים בצמרת הפשע, לחלוק כבוד למי שנחשב לאיש סודם. בארוחת הערב שבה ישתתפו יוצעו למכירה פריטי קדושה של הרב, וההכנסות, שבשנה שעברה הגיעו לכדי מאות אלפי שקלים, ייחשבו כתרומות להמשך פעילותו. "כספי התרומות הולכים לגמ"חים שאנחנו דואגים להם כל השנה, להעמיד עוד אברכים ללימוד תורה, לגיוס עוד חבילות אוכל שנשלחות למאות משפחות. זה עיקר עיסוקי".

הוא חסיד גדול של רבי נחמן מברסלב. "תתפלאי, להיות ברסלב זה לא מה שיש בתודעה של האנשים של חבר'ה שקופצים ורוקדים בכבישים. אני קשור לתורת רבי נחמן בכל נימי נפשי, והבסיס שדרכו אני מטפל הוא שאין דבר שהשורש שלו רע במהותו. אני משתדל להגיע בכל יהודי ויהודי לנקודה של הטוב, ולכן גם האנשים שמכונים כביכול עבריינים, שהחברה רואה בהם פסולים, דווקא איתם אני רואה ברכה בעמלי, בניסיון להניע אותם להתחבר לטוב. אני יכול להגיד לך שהעבריינים הבכירים ביותר ישבו איתי בחדרי חדרים וביקשו לעלות על דרך טובה, לעזוב את המקום הרע שבו הם נמצאים. זה לא פשוט עבורם כי חלקם אנשים שנולדו לתוך המציאות הזאת. יחד איתם אני מקבל מאות אנשים מפשוטי העם, שבאים לבקש עצה, ותמיד אנהג בכולם באופן אחיד ושווה".

למה הם בוחרים דווקא בך?
"איתי הם מרגישים נוח. אני לא שיפוטי כלפיהם. גם הם בני אדם, וגם הם זקוקים לעצה. למשל, אני זוכר שכאשר אסי אבוטבול הורשע (כמי שעומד בראש ארגון פשע, ונידון בבית המשפט המחוזי ל?13 שנות מאסר; ש"ט) התקשרו בני משפחה שלו להתייעץ מה לעשות לגבי העונש הכבד. ביקשתי מהם לא לערער על פסק הדין. אני לא יודע מה בדיוק קרה שם, אבל לימים הוגש ערעור על פסק הדין והעונש הוחמר (בבית המשפט העליון, והועמד על 18 שנה; ש"ט). אני אומר שאנשים, גם אם הם נמצאים בכלא, ויצא לי אפילו לשמש סנדק לאסיר שהייתי עימו בקשר - גם הם ראויים לעצה טובה, ואולי על ידי החיבור לטוב הם יעזבו את הרע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד העבריינים המדוברים הוא מיכאל מור, שזכה לכותרות ענק בעיקר לאחר התפוצצות פרשת "השוטרים הנוקמים" בנהריה, שבמרכזה עמדו חמישה שוטרים שחצו את הקווים לאחר שורה של ניסיונות התנקשות שיוחסו לכאורה למור, והחליטו לעשות מעשה ולנקום בו. שריקי הכיר את מור כבר בשנת 2007, בנסיבות מפתיעות.

"הגעתי לנהריה, ביום שבו אני מקבל קהל. זאת היתה בדיוק תקופה שבה הושלכו רימונים לעבר ראש העיר ג'קי סבג. באותו יום הגיעו אלי לקבל ברכה גם ראש העיר, מצד אחד, וגם מיכאל מור, מצד שני, שכמובן לא הכרתי אותו, רק לאחר מכן נאמר לי מי הוא. החיבור שנוצר בינינו הפך לקשר חם, שהלך והתהדק עם השנים. אני כמובן יוצא נגד המעשים, וקטונתי מלשפוט, אבל אני לא אגיד 'לא' למי שבא אלי ומבקש לחזור למוטב. לצד מה שמייחסים לו, אני יכול להגיד שיש בו גם טוב. התרשמתי מהכוונות הרציניות שלו להתרחק מהמעשים שיוחסו לו".

לימים ביקש מור להכניס ספר תורה בבית מדרשו של הרב. "זה היה מאוד פשוט, מיכאל דיבר איתי והסביר לי שהוא מאוד רוצה להכניס ספר תורה. עלות של הכנסת ספר תורה היא עשרות אלפי שקלים. הבאנו את ספר התורה לבית הכנסת שלי בנתיבות. היה טקס מאוד מכובד עם תהלוכה מכובדת, מיכאל הגיע, והיתה אווירה של קדושה ושל התחברות לטוב".

אתה לא רואה טעם לפגם בכך שעבריין מממן ספר תורה?
"שוב, אני לא אומר שהאנשים האלה הם טלית שכולה תכלת, אבל דווקא איתם חשוב לי לקיים דיאלוג ולתקן, הרי האנשים האלה כבר מסומנים בעיני החברה ונחשבים לפסולים. יש את הגישה הביקורתית כלפי כל העבריינים שחובשים כיפות, הציבור מתקומם על כך, אבל אני באמת מסתכל על מיכאל מור קודם כל כיהודי. אני רואה בכך שליחות, לא מעניין אותי אם קוראים לו אסי אבוטבול או מיכאל מור או סתם יהודי פשוט: תפקידי לעזור לכולם, כל אחד מהמקום שבו הוא נמצא וצריך את עצתי".

גם כיום, כשמיכאל מור אינו בארץ, השניים ממשיכים לשמור על קשר. הרב אומר שהוא אף יעץ לו להישאר בחו"ל בתקופה הקרובה.

"אני רוצה להגיע לכל נזקק"

על אף הייחוס המשפחתי, מדובר ברב לא ממש קונבנציונלי. לאחר סיום לימודיו בישיבה בנתיבות בחר שריקי להתגייס לצה"ל ושירת כלוחם בגבעתי. מייד עם שחרורו חזר ללמוד תורה, ומאוחר יותר החליט להקדיש את מיטב זמנו לקבלת קהל וללימוד תורה בבית המדרש שהקים. אחר כך נדד עם משפחתו לעכו, ומשם לכרמיאל, לרמת בית שמש, ולבסוף חזר לנתיבות. אשתו של הרב, אביבית, מכונה הרבנית שריקית, ומקבלת אף היא בביתה בעיקר זוגות הנזקקים לשלום בית. לאחרונה ילדה את בנם השישי.

"ברגע שהבנתי את ייעודי בחיים החלטתי לצאת לגלות מרצון מנתיבות, כלומר, לעזוב את המקום המוכר ולהגיע לכל עם ישראל. המטרה היתה שלא תהיה עיר בישראל שבה לא קיבלתי קהל. אני רוצה להגיע לכל נזקק. ילדים, מבוגרים, דתיים, חילונים, עבריינים, מפורסמים, כל יהודי שזקוק לעצה טובה - אני שם. אני מאמין שאת הכוח העליון יש לנצל בגשמיות בעולם הזה. בשנים האחרונות אני משתדל לייחד את עצמי לקהל, לפעמים על חשבון משפחתי שלי וילדיי, אבל אין דרך אחרת כשליח ציבור".

שיגרת יומו עמוסה מאוד. הוא ישן, לדבריו, רק שעתיים?שלוש בכל לילה. את הבוקר הוא מתחיל בטבילה היומית במקווה, ממהר לתפילת שחרית בבית הכנסת שלו, "תהילת שלום", שבו הוא מחזיק גם כולל עם עשרות אברכים. בתום שיעור תורה הוא יוצא למפגשים עם קהל בכל רחבי הארץ. השבוע ביקר בבנימינה, בעכו, ואפילו באילת. בכל מקום שאליו הגיע, המתינו לו עשרות אנשים. עוזרו האישי בשבע השנים האחרונות, אריאל משה, מספר שהוא מקבל בממוצע מאה אנשים ביום, "אבל יש ימים שגם מאתיים".

"תראי", אומר הרב, "הכרת הטוב של האנשים שהייתי השותף או השליח עבורם לקבל עזרה, זאת זכות קיום עבורי. נשים שלא נפקדו ואחר כך הרו, וזכיתי להיות הסנדק, בעזרתו יתברך; אנשים שזיווגם היה קשה ולימים הזמינו אותי לקדש אותם; משפחות נזקקות שהקדוש ברוך הוא סייע לנו לעזור. הכל על בסיס השורש הטוב של האדם".

לבנימינה הוא מגיע אחת לחודש, לבית שבו הוא מקבל את תושבי האזור. אישה מבוגרת אחת, שממתינה בתור, אומרת לנו בלי להסס: "הוא עושה גדולות וישועות, אין לי הסבר רציונלי. אני באה לכאן פעם בחודש ויוצאת מחוזקת. אני לא דתייה, אבל לרב הזה יש יכולות לראות בתוך הנפש. לא יודעת מה ואיך, אני פשוט יודעת שיש דברים ביני לבין עצמי והוא פשוט יודע. אני יודעת שהיום יש הרבה רבנים ועסקנים, אבל הוא בעיניי הדבר שהכי קרוב לאמת שלי. הוא לא מבקש כסף, אלא אם כן את רוצה לתרום. הוא מקשיב בסבלנות ובעיקר נותן לי עצות טובות, והכי חשוב - מדבר בגובה העיניים, בשפה שאני מבינה. אני מתייעצת איתו אפילו בעניינים כלכליים ובריאותיים".

לקראת אחר הצהריים מסיים הרב את קבלת הקהל וממהר ברכב היוקרה שלו, אאודי 6A, לברית מילה, שבה ישמש סנדק. מייד אחר כך יטוס לאילת, לערוך טקס נישואים. "אם יש משהו שגורם לי שמחה והתרגשות, אלה השמחות האלה של זוגות, שברוך השם זכינו שתפילותיהם תיענינה והקדוש ברוך הוא פוקד אותם בילדים ובבני זוג שאני זוכה לחתן. אין זכות גדולה מזאת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סדר יומו הצפוף כולל לעיתים קריאות דחופות לעזרה בבתי חולים. קריאה אחת כזו הגיעה אליו בספטמבר 2009, מבתו של צ'רלי אבוטבול מנתניה, שנחשב לדמות מפתח בעולם התחתון.

"לבת הגדולה של בעלי יש קשר לרב", מספרת סוניה אבוטבול, אשתו השנייה של צ'רלי. "אני זוכרת שהיא התקשרה אליו מייד אחרי שניסו לחסל אותו במסעדה, הוא נפצע קשה מאוד והיה בסכנת חיים. היא ביקשה מהרב להגיע לבית החולים בחדרה, והרב בא עוד באותו יום. הוא ניגש לצ'רלי, זה היה בשלב מאוד קשה מבחינתנו כי היינו בחוסר ודאות, הרופאים נאבקו על חייו, וכשהרב יצא הוא פשוט אמר לנו שצ'רלי יחזור הביתה לחגים. היינו המומים מהנחרצות שלו, היה לנו ממש קשה להאמין, כי ידענו מה המצב שלו. לשמחתנו, הנבואה שלו התגשמה במלואה, ונגד כל הסיכויים, צ'רלי שוחרר הביתה בחגים, בדיוק כפי שהרב אמר".

הרב שריקי זוכר היטב את היום ההוא. "העוזר שלי קיבל שיחת טלפון בהולה, ונסעתי מייד לבית החולים. במצב כזה, לא יכול להיות שאני לא אירתם לעזרה, ואני לא רואה בזה שום דבר פסול. הרופאים אמרו לי שאין לו סיכוי, שהוא על סף מוות, אבל אני יודע שהכל מאת השם ונתון בידיו. אחרי שיצאתי ואמרתי למשפחה שהוא יחזור הביתה בחגים, אחד הרופאים ממש צעק עלי שאני מוכר להם אשליות. אבל ישועת השם כהרף עין, והאיש נשאר בחיים וחזר לאיתנו".

"הוא רואה את הנפש שלי"

בין שיעורי התורה לקבלת הקהל מקפיד שריקי על ימי התבודדות בקברי צדיקים. כשזה קורה, הגישה אליו נחסמת לשעות ארוכות, ולא ניתן לתקשר עימו. הוא מקפיד גם לפקוד את קברו של רבי נחמן מברסלב באוקראינה, ומצטרפים אליו לא פעם זמרים מפורסמים שהרב נחשב לאיש סודם.

הזמר רון שובל, למשל, הכיר את הרב לפני שבע שנים. את ההיכרות ביניהם עשה המלחין והמפיק יוסי בן דוד, דמות מוכרת בעולם הזמר המזרחי. "יש אנשים שהולכים לפסיכולוג, לי יש את הרב שריקי", אומר שובל. "הוא יקר לליבי באופן מיוחד. גם בני נקרא נתנאל. אין דבר שאני לא מתייעץ איתו לגביו - גם בכל מה שקשור לקריירה וגם בעניינים הכי אישיים. אני שואל אותו מתי להוציא שיר, מתי לצאת לסיבוב הופעות, באיזה ימים עדיף להופיע ומה כדאי לשנות.

"הרב רואה דברים שאני לא רואה, יש לו יכולת שאי אפשר להסביר. אני לא יודע לשים את האצבע בדיוק, אבל מה שאני יודע בוודאות זה שהוא אומר לי דברים מפורשים שהם ביני לבין עצמי, הוא פשוט רואה את הנפש שלי. העצות שהוא נותן הן מעשיות, דברים פרקטיים, לא בשמיים. כשהיו לי לבטים, הוא הכריע בהם. לפני כל אירוע גדול אני בא לקבל את ברכתו. הוא רואה לתוך נשמתי, ועם משהו טוב אני לא מתווכח".

גם הזמר קובי אפללו נמצא בקשר צמוד עם הרב שריקי. "הכרתי אותו לפני שנתיים, ומאז יש לי איתו קשר הדוק, הוא איש מלא חסד שמקדיש את חייו לכלל, מתייחס לכל בן אדם באשר הוא. הוא מעולם לא ביקש כסף, כלומר האיש משרת את הציבור שלא למטרת רווח. אני יודע שהוא חי בצניעות, ולכן האיש הזה הוא כתובת לכל מה שעובר עלי. אני מאמין שיש לו כוח לראות מעבר, משהו שנשגב מבינתי, דברים שהם ביני לבין עצמי. הוא יודע ומכוון ומעודד. לפעמים הוא אומר לי דברים שמתבררים לי לאשורם רק אחרי חודש?חודשיים. כל שיחה איתו מחזקת אותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully