וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובאמה, עם דיבורים לא מתקנים עולם

יוסי ביילין

13.6.2013 / 8:17

הנשיא ברק אובאמה הוכיח שוב את יכולת הנאום הגדולה שלו בנאום בנוי לתלפיות על דמוקרטיה וחירום, שנשא לאחרונה במכון לביטחון לאומי בארה"ב. היו שהגדירו זאת כנאום שנועד לשים קץ לתקופה שהחלה בארה"ב עם אסון התאומים ב?11 בספטמבר 2001, ולפתוח דף חדש המגביל את הסמכויות הרחבות מדי שניתנו לממשל בטיפול בחשדות ובחשודים במהלך 12 השנים האחרונות.

אובאמה ציטט את הדברים הבלתי נשכחים של הנשיא האמריקני הרביעי, ג'יימס מדיסון, על כך ששום אומה אינה יכולה לקיים את חירותה על רקע מלחמה מתמשכת, ובדבריו היתה, אכן, דאגה לכרסום במאפייניה הדמוקרטיים של המעצמה היחידה בעולם. אפילו כאשר מדיאה בנג'מין, המטרידה הקבועה של הממסד הוושינגטוני, גרמה לו להפסיק את מבטיו אל הטלפרומפטר הניצב מול דוכן הנואמים ולהתייחס אליה, מנע הנשיא את סילוקה מן האולם ונכנס איתה לעימות ידידותי למחצה. מתוך הבנה, לפחות חלקית, לטענותיה הקשות.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, אפריל 2013. AP
אובאמה מדגים את יכולת הנאום הגדולה שלו/AP

היה זה אובאמה הליברל, המאמין בזכויות האדם, המשוכנע בשוויון ערך האדם והסבור כי מלחמה היא דבר מטומטם, וכי היגררות אליה, גם באי רצון, מטומטמת לא פחות. הוא קרא לסגור את מתקן גואנטנמו בקובה, המאפשר לארצו להחזיק בעצירים שהחוק האמריקני מונע את החזקתם על אדמה אמריקנית, הוא התריע על השימוש המופרז במטוסים ללא טייס, כדי לפגוע במטרות אנושיות באפגניסטן ובפקיסטן, והוציא מפיו את המשפט מרחיק הלכת: "השימוש במל"טים חוקי ויעיל, אך אין זה אומר שזה בהכרח מוסרי", ודיבר על הצורך להעביר את האחריות לשימוש בכלי זה מידי ה?CIA לידי הצבא, הנתון לפיקוח משמעותי יותר. אפילו האפשרויות להקמת בית משפט מיוחד או מועצה שתאשר את המטרות להריגה מגבוה עלו בנאומו, וזאת כדי להבטיח כי מי שייפגע יהיה רק מי שמסכן באמת את ביטחונה של ארה"ב.

"צריך להוביל את המלחמה נגד הטרור לסיום ולקבוע את גבולותיה בצורה ברורה, כדי שהיא לא תגדיר אותנו", אמר אובאמה, והציע לערוך שינויי חקיקה אשר יגבילו את מרחב התמרון הגדול מדי של הרשות המבצעת במאבקה בסיכונים אפשריים. הוא תבע לשים דגש גדול הרבה יותר על דיפלומטיה ועל הגדלת סיוע החוץ כדרך לפתרון סכסוכים בעולם, במקום התערבות צבאית שאין לדעת את אחריתה.

קשה להעלות על הדעת נאום רודף שלום יותר, מתון יותר, מאמין באדם יותר, ויהיו מי שיאמרו - נאיבי יותר. אבל בשעה שנהניתי מכל מילה, נזכרתי בבדיחה שהנשיא פרס מספר על אודות אחריות מנהיגים: ג'ון מתקשה להתעורר בבוקר ואמו גוערת בו כי עליו למהר לבית הספר. ג'ון אומר לה שאין לו חשק וכי אינו אוהב את בית הספר, והיא משיבה: "אבל אתה המנהל!". ובכן, אובאמה, לא מספיק רק לדבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully