וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סע בן-צור, סע!": הנהג המיתולוגי מששת הימים מת

12.6.2013 / 17:00

משה בן צור, שהיה נהגו של מוטה גור בעת הפריצה לעיר העתיקה בירושלים, ושעומד מאחוריו הקריאה המפורסמת, הלך לעולמו. "הוא אהב את ארץ ישראל ואת האדמה, נזכור אותו לטובה"

משה בן-צור, מי שהיה נהגו של מוטה גור כשזה הוביל את הפריצה לעיר העתיקה בירושלים בזמן מלחמת ששת הימים, הלך אתמול (שלישי) לעולמו בגיל 79, במושבה יבנאל שבצפון, בה נולד וגדל. בן צור היה זה שאליו זעק גור בזמן פריצת שער האריות את הקריאה המפורסמת "סע בן-צור, סע!", שנחרטה בזיכרון הקולקטיבי לאחר המלחמה. בעשור האחרון סבל ממחלה קשה, ואתמול כאמור הלך לעולמו. היום הוא יובא למנוחות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הלך לעולמו. בן צור/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן-צור זכה לתפקיד ההיסטורי בזכות המשימה הייחודית לה נדרשה חטיבתו בזמן המלחמה; ביום השני של המלחמה, הוחלט בצה"ל שעוצבת "חוד החנית", היא חטיבת הצנחנים במילואים עליה פיקד אז מרדכי (מוטה) גור, לא תצטרף ללחימה באל-עריש מול מצרים ותיקח על עצמה את משימת ההבקעה של השטחים הבנויים בירושלים, ובהם העיר העתיקה. המשימה הצריכה שימוש בזחל"דים (זחל"מים מבוססי דיזל). "פנוי אליי בבקשה לנהגים שיידעו לנהוג בזחל"דים" סיפר אברהם חליווה, הרס"ר המיתולוגי של גדוד 66 בחטיבה, "ובאותם ימים היו מספר נהגים במפקדה, והמלצתי בין היתר על מוישל'ה בן צור. ככה הוא נבחר להיות הנהג של מוטה".

הקריאה שהגיעה גם לחמישייה הקאמרית

כך זכה בן-צור להיות שותף למשימה ההיסטורית של מפקדו, ומי שהפך לרמטכ"ל העשירי של צה"ל. גור ניהל מלחמה עיקשת מול קיני ההתנגדות בירושלים והסביבה, ופרץ את המבנים בתנועת מלקחיים בגבעת התחמושת ובשייח ג'ראח, תוך הסתייעות בחיל האוויר שהתקיף עמדות צלפים. ביום הרביעי ללחימה הגיע מוטה גור לשער האריות והוביל את הלחימה. בשלב מסוים, לפני הפריצה להר הבית וההגעה לכותל המערבי, דיווח מוטה גור על ההתקדמות, ותוך כדי תנועה צעק לנהג את הקריאה שהפכה לאחד הביטויים המפורסמים מהמלחמה: "סע בן-צור, סע!". המשפט שצעק ברשת הקשר הצה"לית, נחרט בזיכרון הקולקטיבי בחברה הישראלית בימים שאחרי המלחמה. לימים, העלו ותיקי חטיבת 55 את האפשרות שמאחורי המשפט עמדה כוונתו של גור לגרום לנהג לעבור את הסכנה במהירות, מתוך חשש שהשער ממולכד.

בראיון לוואלה! חדשות הוסיף הרס"ר חליווה מזכרונותיו על בן-צור. "סמל ההכרות שלו היה הזקן הארוך", סיפר חליווה. "מדי שנה, בליל חג ראש השנה, הוא נהג לארח את בכירי חטיבת הצנחנים, ביניהם רפול. היינו אוכלים, שותים, ושרים שירי ארץ ישראל מחצות ועד למחרת בבוקר. הוא אהב את ארץ ישראל והיה אוהב אדמה. נזכור אותו לטובה". הסלוגן שנדבק בנהג המיתולוגי נשמר עם השנים, וזכה לאזכורים גם במשכן הכנסת, וגם כידוע בסדרת הסאטירה "החמישייה הקאמרית", במערכון המפורסם של מנשה נוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully