וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבן על הסיכום עם אילון: "לא היה ולא נברא"

12.6.2013 / 12:30

שדרנית הערוץ הראשון העידה במשפט ליברמן בנוגע לראיון שהעניק לה סגן שר החוץ לשעבר, שטען כי סיכם עמה שלא יישאל על נושאים מדיניים. "אין מרואיין שזוכה לקבל רשימת שאלות"

צילום: עומר מירון, שי מכלוף; עריכה: גדי וינסטוק

הבוקר (רביעי) נפתח בבית המשפט המחוזי בירושלים דיון נוסף במשפטו של שר החוץ לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, הנאשם בהפרת אמונים בפרשת מינוי השגריר זאב בן אריה. בכניסה לדיון אמר ליברמן בתגובה למצבו כי "אם התעוררת בבוקר ואין לך בעיות סימן שאתה מת".

במהלך הדיון עלתה לדוכן העדים שדרנית ומגישת הערוץ הראשון, גאולה אבן, שבעזרת עדותה התכוון צוות ההגנה לנסות ולקעקע את עדותו של דני אילון, לשעבר סגן שר החוץ, נגד ליברמן - אשר שימש כעד המרכזי של התביעה. נוסף לאבן העיד בדיון גם מפיק התכנית וגם המשנה למנכ"ל משרד החוץ פיני אביבי.

אבן הכחישה מכל וכל כי סיכמה מראש עם סגן השר לשעבר על נושאי הראיון: "לא היה ולא נברא. לא דיברנו איתו לפני הראיון. אני מעולם לא עשיתי איתו סיכום כזה בעניין. בטח לא עם דני אילון". מגישת החדשות טענה כי "כלל הברזל הוא שלא נענים לבקשות" תיאום עם מרואיינים. "אין מרואיין שזוכה לקבל את רשימת השאלות או סיכום מוקדם שלא ישאל על משהו. אם הוא מגיע יש שתי אפשרויות - או שהוא משיב או שהוא בוחר לא להשיב", אמרה אבן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על הסיכום עם אילון אמרה אבן: "לא היה ולא נברא"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני זוכרת שנפרדנו בידידות", אמרה על סיום הראיון עם אילון "אני לא זוכרת זעם, טינה או כעס. למעשה, במהלך ביקור אובמה כאן שהגשתי משדרים סביב הביקור ביקש אילון להתראיין אצלי בנושא".

בסוף חודש נובמבר, שבוע לפני שהודח אילון מתפקידו על ידי יו"ר ישראל ביתנו, נערך לו הראיון האמור עם אבן שבו נשאל, בין היתר, האם ליברמן התערב כדי למנות את זאב בין אריה לשגריר. אילון ענה אז שהוא לא זוכר. חודש לאחר מכן, סתר את עצמו בעדות שמסר במשטרה. בעדותו בבית המשפט הסביר זאת בכך ש"לא מפלילים שר חוץ בשידור חי". הוא הוסיף כי אבן לא עמדה בסיכום מוקדם שלהם שהריאיון יתמקד בשאלות מדיניות בלבד.

עדותה של אבן על כך שלא היה סיכום מוקדם כזה וכך נועד להראות כי אילון שיקר וההגנה תטען כי הוא מונע ממניעי נקמה משום שהודח מרשימת ישראל ביתנו ועל כן אין להתחשב בעדותו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ח"כ אביגדור ליברמן בדרך לבית המשפט עדותה של גאולה אבן, יוני 2013. נועם מושקוביץ
בהגנה מקווים להראות כי אילון שיקר. ליברמן לפני הכניסה לדיון בעניינו/נועם מושקוביץ

בחקירתו הנגדית של אילון כבר העלו סנגוריו של ליברמן תהיות כיצד לא זכר ושתק מספר שנים על אף שידע, לטענתו, על מעורבותו של ליברמן במינוי והצהיר כי הינו "אזרח שומר חוק", ולאחר שהודח מרשימת ישראל ביתנו זכרונו "שב אליו".

ישי צ'רניאק עורך התוכנית של גאולה אבן היה הבא להעלות לדוכן העדים. תחילה נשאל על ידי ההגנה מה הנוהל של מרואיינים בתוכנית לגבי שאלות מסוימות. "ברגע שמרואיין מבקש לא להישאל על שאלה מסוימת אנו אומרים לו שהבחירה בידיו אם לענות או לא לענות על שאלה מסוימת. אין מצב שיש סיכום על אי שאלות בנושא מסוים", אמר. "לא היה סיכום מוקדם איתו".

"מאוד הופתענו", אמר צ'רניאק על הדיווח לפיו אילון טען בחקירתו כי הסיכום המוקדם עמו הופר. "באופן מפתיע לאחר שלא היינו בקשר מספר חודשים הדוברת של אילון התקשרה אלי בשעת לילה מאוחרת וניסתה לשחזר על הסיכום שדיברתם. אני חזרתי ואמרתי בשיחה הזו שלא היה סיכום כזה. הייתה לי תחושה לא נעימה שהיא מנסה להקליט אותי וחזרתי על דברי. זו הייתה שיחה קצרה".

בתגובה לשאלה בחקירה הנגדית של התביעה אמר צ'רניאק כי "הדינמיקה מול דוברים היא שדוברים שלא רוצים להתראיין על משהו אומרים את זה, ואז נפתח משא ומתן". צ'רניאק טען כי הדוברת של אילון "לא התנתה את הראיון באי שאלות כאלה ואחרות. לא היה כבר הזה. בקשה כזו היא בקשה מאוד ברורה, זה לא יכול לחמוק מזכרוננו. לו הייתה דרישה כזו דני אילון לא היה מגיע להתראיין בתכנית".

דני אילון מעיד נגד אביגדור ליברמן, אפריל 2013. טלי מאייר
עדותה של אבן תסתור את עדותו במשטרה? איילון/טלי מאייר

בעדותו של המשנה למנכ"ל משרד החוץ פיני אביבי, הוא נשאל על ידי ההגנה אם הייתה הוראה מליברמן או מטעמו למנות את בן אריה, וזה השיב: "לא. אני לא זוכר שום מקרה בו השר פנה אלי וביקש למנות איש מסוים".

"גם במשפט של בן אריה עצמו אמרתי בצורה הברורה ביותר את הערכתי אליו בנושאים בהם הוא טיפל", אמר אביבי. "יש מעט מאוד דוברי רוסית שמתאימים לתפקיד שגריר. הוא היה אחד היותר מומחים בעיקר בנושאים של התרבות הרוסית. בחרנו בו במשרד החוץ במסגרת בחינה של מומחים לנושא הזה". הוא הוסיף כי טרם מינויו של בן אריה, "מי שרצה להגיש את מועמדותו בדרך כלל התייעץ איתי. הוא פנה אלי ואמרתי לו שמועמדותו היא יותר מסבירה. כל מי שכיהן בלטביה כיהן שם בתפקיד ראשון ובן אריה הגיע לשם כתפקיד שני. לטביה היא לא מדינת מפתח וגם לא מדינה בינונית בחשיבותה. בגלל הידע שלו באזור חשבתי מאוד שהוא מתאים ואם הוא היה צריך את העזרה שלי הייתי מוכן לעזור לו. כאשר אנשים צריכים להתמנות במערך שאני אחראי עליו".

אביבי אומת עם הדברים שעולים מהיומן של ויקטור הראל, מבקר משרד החוץ לשעבר, שטען שנפגש עמו ואמר בפניו כי בן אריה אינו מתאים לכהן כשגריר. "לא זכורה לי בשום צורה ואופן שיחה ישירה עם הראל בו נאמרו דברים כאלה. אם נאמרו דברים אני ממש לא זוכר אותם. נורא קשה לי משום שוויקטור הראל הוא חבר טוב שלי ממש, אך זה לא תואם את מה שאני חושב על בן אריה", אמר אביבי.

ח"כ אביגדור ליברמן בדרך לבית המשפט עדותה של גאולה אבן, יוני 2013. נועם מושקוביץ
מינה את האיש הראוי לתפקיד השגריר?/נועם מושקוביץ

לפני כשבועיים עלה ליברמן עצמו לתת עדות במשפט. בעדותו בידי סנגורו עורך הדין יעקב וינרוט הוא נשאל לגבי מעורבותו במינוי בן אריה וחזר על העובדה לפיה לא היה לו כל קשר לעניין. "צריך להבין שכל האירוע לקח בין שלוש לחמש דקות. מה שזכור לי שבן אריה אמר שהוא רוצה לדבר איתי ביחידות נתן לי מעטפה עם פתק בפנים. כשלקחתי את זה, זה לא היה אירוע שהייתי מוכן אליו. ראיתי 'מדינת ישראל חיקור דין ליברמן'. זה נפל עלי כמו רעם ביום בהיר. כל מה שאתה עושה אתה עושה אינסטינקטיבית. לקחתי את הפתק, הורדתי אותו בשירותים. אמרתי לו עזוב אותך, זה לא מעניין, זה שטויות". לטענתו הוא לא שוחח עם בן אריה מאז בנושא. "תוך כדי חקירה החוקרים אישרו לי שמדובר בהדלפה ושהדבר לא היה אמור להגיע לבן אריה", העיד.

בתשובה לשאלה האם כפה את המינוי על סגנו דאז, דני אילון, או על איש אחר אמר: "לא כפיתי ולא הוריתי. לפעמים גם אם סגני היה אומר שהאדם הזה או אחר פחות מתאים לתפקיד הייתי מקבל את זה". לטענתו, למינוי לא היה קשר לפתק שהועבר לו על ידי בן אריה ולא מדובר בהכרת תודה. ליברמן תקף את אילון ואמר כי העדות שהאחרון נתן בדצמבר האחרון נגדו, הייתה פועל יוצא של הדחתו מרשימת ישראל ביתנו. "עד שדני אילון מוצא את עצמו מחוץ לרשימה של ישראל ביתנו הוא לא זכר שום דבר. הוא הרי אזרח שומר חוק. הרי לא היה עיתון או אתר אינטרנט שלא התייחס לפרשת בן אריה. שנתיים וחצי הדבר הזה יושב אצל אזרח שומר חוק והוא לא נזכר ולא זכר. רק אחרי שהוא עף מהרשימה הזיכרון שב אליו פתאום. זה דבר מוזר ביותר. לא הייתה שום שיחה עם דני אילון על שום מינוי בארבע עיניים. לא הייתה שום הוראה עליו או לחץ לא עליו ולא על אף אחד אחר", אמר.

גאולה אבן מגיעה להעיד במשפט ליברמן, יוני 2013. נועם מושקוביץ
גאולה אבן מגיעה להעיד במשפט ליברמן, יוני 2013/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully