וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: בלי שנרגיש, האדמה רועדת

יואב לימור

12.6.2013 / 8:12

הישראלי הממוצע לא יבחין בשום סימן מעיד, אבל מתחת לרגליו האדמה רועדת. בעוד כותרות העיתונים עוסקות בפענוח הרצח בבר נוער ובתקציב המדינה, תשומת הלב העיקרית של ישראל ממוקדת בעניין אחד עיקרי - בסוריה.

קשה להמעיט בפוטנציאל הנפיצות של החזית הסורית. כלפי חוץ, שוב, העניינים כרגיל; פה ושם אמנם גולשת מלחמת האזרחים לשטחנו, אבל לכאורה לא מדובר במשהו שצריך להטריד את מנוחתם של התושבים ושל התיירים שגודשים את רמת הגולן. גם שאר החדשות הן לכאורה עניין סורי פנימי - הכרעת המורדים בקוסייר, ההסתערות של צבא סוריה בחמה, המעורבות הגוברת של חיזבאללה ושל רוסיה וההססנות המקוממת של ארה"ב ושל אירופה.

ובכל זאת, כאב הראש הישראלי הוא חזק ומטריד. אסד צבר בימים האחרונים - בעקבות ההכרעה בקוסייר - עוצמה וביטחון שאיבד בשנתיים האחרונות, ובצידם חוצפה שמתבטאת באיומים גלויים על ישראל.

מסר ברור של נקמה בלי להותיר טביעת אצבע

כרגע החשש הוא לא מפני מלחמה ישירה (אסד מבין שאביגדור ליברמן צודק, הוא יאבד את כל עולמו בעימות כזה), אלא מפני תגובה "אחרת" של סוריה על ההפצצות הישראליות בתחומה. ההערכות מדברות על פיגוע בשגרירות, במטוס או במטיילים, משהו שיעביר מסר ברור של נקמה בלי להותיר טביעת אצבע ברורה. חיזבאללה יודע לעשות כאלה דברים, גם איראן, ואפשר שייעשה שימוש בגורם טרוריסטי אחר כדי להרחיק עוד יותר עדות מדמשק.

אבל גם הנקמה הזאת, מטרידה ככל שתהיה, לא נמצאת בראש הטרדות הישראליות. כששר הביטחון יעלון ייוועד בסוף השבוע עם צמרת הפנטגון והצבא האמריקני בוושינגטון, הוא ידבר על המעורבות הגוברת של חיזבאללה בלחימה בסוריה - שהתמורה לה תינתן באמצעי לחימה מתקדמים - ועל הרטוריקה המסלימה של רוסיה, שתפסה צד ברור במערכה, כהתרסה מול ארה"ב אבל תוך כדי פגיעה מובהקת בישראל. יעלון יזהיר את מארחיו כי אם וושינגטון לא תעצור את הסחף, עשויה ישראל להידרש שוב לפעולה שעלולה הפעם להידרדר לכדי מלחמה אזורית ואף לעימות בין?גושי.

לסיטואציה הסבוכה הזאת אין, כאמור, כמעט שום עדות מעל פני השטח. צה"ל אמנם משמר כוננות גבוהה ומחזיק סד"כ גדול ברמת הגולן, אבל המתיחות והערנות המודיעינית?מבצעית רחוקות מתודעת הציבור. יהיו כמובן מי שיקראו את הטקסט הזה ודומים לו ויטענו כי מדובר בסך הכל בפרק נוסף, מבוים היטב, במאבקו של צה"ל נגד הקיצוץ הצפוי בתקציבו; התשובה החדה לכך היא שגם שר האוצר, שיושב בקבינט, מכיר את התמונה ויודע עד כמה קטן המרחק מהשקט הנוכחי לפיצוץ גדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully