וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה שונאים אותנו?

אפרים סנה

12.6.2013 / 2:30

סקר מקיף של ה-BBC מיקם את ישראל במקום הרביעי ברשימת המדינות השנואות. אפרים סנה סבור שהתוצאות צריכות להיות צלצול השכמה לישראל, שמדחיקה את הסיבה לשנאה הזאת

סקר של רשות השידור הבריטית, BBC, בו השתתפו כ-25 אלף נשאלים ב-25 מדינות שונות מצא כי ישראל היא מהמדינות השנואות ביותר בעולם. רק איראן, פקיסטן וצפון קוריאה שנואות יותר ממנה. איך הגענו למקום המפוקפק הזה בדעת הקהל? או, בעצם, מי שונא אותנו? התשובה נחלקת לשניים. חלק מהשונאים אותנו חיים במדינות מוסלמיות בהן השלטונות, אשר להם שליטה מוחלטת על כל כלי התקשורת, מסיתים באופן פרוע נגד ישראל. בין המדינות האלה אפשר למנות את טורקיה, פקיסטן, איראן, מצרים ובל נשכח את קטאר המפעילה את מעצמת השנאה וההסתה רשת "אל ג'זירה". אולם אין בכך די כדי להסביר את מקומנו הרביעי במדרג השנאה עולמי. האמת המרה היא שאיבדנו את האהדה שהייתה לנו ברוב ארצות העולם, גם בקרב ידידנו המסורתיים והנאמנים.

בנייה בהתנחלויות. רויטרס
חוסר הלגיטימיות של ההתנחלויות מיוחס לישראל כולה. בנייה בהתנחלויות/רויטרס

מה עשינו רע שכך שונאים אותנו ידידינו לשעבר, אומות שאינן חלק מהעולם המוסלמי ואנשים שאינם צופים ב"אל ג'זירה"? הלא אנחנו באמת הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. גם מי שמדווח על ישראל באופן ביקורתי אינו יכול להתעלם מהעובדה שבישראל יש מערכת דמוקרטית לעילא ולעילא, מערכת משפטית שמתפקדת ללא משוא פנים ועיתונות חופשית לחלוטין. המציאות הזו לא נעלמת מעיני כל מי שצופה בערוצי הטלוויזיה בעולם וקורא עיתונים.

כשתתורגם לצעדים כלכליים - השנאה תהיה הרת אסון

בתחום התרבות והאמנות יש לישראל תרומה עולמית, בלא יחס לגודלה. בתחום החדשנות הטכנולוגית ישראל ניצבת באחד המקומות הראשונים בעולם, ומדינות רבות רוצות להידמות לנו. אנחנו נאורים, מתקדמים ומצליחים. אז למה כמעט כולם שונאים אותנו? את התשובה לא רוצים לשמוע אצלנו. מדחיקים אותה למרות שיודעים אותה. ישראל היא המדינה היחידה המונעת מעם אחר להגשים את זכויותיו. הכורדים כבר השיגו, למעשה, מדינה עצמאית. הם אינם קוראים כך לעצמם, אך ברגע שיחובר הנפט והגז שלהם – עבור טורקיה זו תהיה עובדה מוגמרת. הסרבים כבר הכירו למעשה בעצמאות קוסובו. מי נשאר בלי מדינה משלו? העם הפלסטיני.

למה באמת עודנו שולטים בגדה המערבית ומונעים את הקמתה של מדינה ריבונית שם? כיוון שעלינו להגן על כל ההתנחלויות כל עוד הן שם. אחרי הצעדים האמיצים של יצחק רבין ואריאל שרון, לא נותר מנהיג ישראלי עם האומץ הנחוץ לפנות התנחלויות. גם אם תעלה אפשרות של פינוי רבע מן המתנחלים כדי לשרטט את הגבול החדש בין ישראל למדינה הפלסטינית – אין מנהיג המוכן לעשות זאת. אין דבר שאין לו אפילו שמץ של לגיטימיות בעולם כמו יישובים במקום שאמורה להיות בו מדינה של עם אחר, במקרים רבים תוך החרמת אדמותיו הפרטיות.

חוסר הלגיטימיות הזו מיוחס לישראל כולה כי ממשלות ישראל לא רק שמקדשות את ההתנחלויות אלא הן גם לא מענישות את הקומץ האלים של 'נוער הגבעות', מציתי המסגדים וכורתי עצי הזית. יש לנו את המודיעין הכי טוב בעולם. אנו יודעים את שמו של כל נהג משאית המעביר בזה הרגע נשק לחיזבאללה וגם יודעים את מיקומו המדויק, אבל אף מבצע של פעולת "תג מחיר" טרם הורשע בדין, וזאת בחיפוי ממשלתי. לכן השנאה להתנחלויות הפכה בעולם לשנאה לישראל. כשתתורגם השנאה הזאת לצעדים כלכליים היא תהיה הרת אסון לישראל. סקר ה-BBC צריך להוות צלצול השכמה לישראל השאננה המדחיקה, המתחמקת מהכרעה.

הכותב הוא ד"ר אפרים סנה, חבר כנסת ושר לשעבר, וכיום יו"ר המרכז לדיאלוג אסטרטגי במכללה האקדמית נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully