וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא - אובאמה, הסגנון - ניקסון

בועז ביסמוט

11.6.2013 / 7:17

דניאל אלסברג, חוקר במערכת הביטחון של ארה"ב, זכה לפרסום עולמי בעקבות הדלפת מסמכי הפנטגון ל"ניו יורק טיימס" ב?1971. המסמכים עסקו בהגדלת המעורבות הצבאית של ארה"ב במלחמת וייטנאם, אף שלציבור האמריקני נאמרו דברים הפוכים. הפרשה הסעירה את אמריקה של שנות ה?70, מכיוון שהציבור האמריקני חש כי הממשל הונה אותו. ריצ'רד ניקסון היה אז הנשיא. הסיפור הזה לא הוסיף לו הרבה כבוד.

אדוארד סנאודן, מנהל מערכות בן 29, עובד לשעבר של סוכנות ה?CIA ושל ה?NSA (סוכנות המודיעין הלאומית), חשף בעיתון הבריטי ה"גרדיאן" כיצד הממשל האמריקני עוקב אחר רשתות טלפון ואינטרנט בארה"ב ורחבי העולם. הוא חשף את זהותו ממקום מסתורו בהונג קונג, והסביר כי עשה את שעשה משום ש"מה ש'הם' עושים הוא בגדר סכנה קיומית לדמוקרטיה". ברק אובאמה הוא היום הנשיא. הסיפור הזה, מן הסתם, לא יוסיף גם לו הרבה כבוד.

כמה אירוני שהאסוציאציה הראשונה שעולה לאזרח האמריקני לראש היום כשאומרים לו "ברק אובאמה" היא דווקא ריצ'רד ניקסון מכל הנשיאים. כמה אירוני שדניאל אלסברג בירך אתמול את עמיתו הצעיר אדוארד סנאודן.

כבר לא צריך בלש פרטי

כיצד קרה שהנשיא, שאמור היה להיות המפרק הגדול של הגרעין העולמי, המפייס הגדול בין אמריקה לאיסלאם, הנשיא שקיבל פרס נובל לשלום על החשבון, ובעיקר האיש שביקש להיות ההפך הגמור מהנשיא ג'ורג' וו. בוש - קשור מאז השבעתו השנייה בעיקר לשערוריות (הפעלת רשות המסים נגד יריבים פוליטיים, טיוח המחדל בבנגאזי, ציתותים לעיתונאים)? ועוד לכאלה שקשורות לזכויות הבסיסיות ביותר של האזרח - חירותו ובעיקר פרטיותו? לא פלא שהפרשה הצליחה להביא לקואליציה, לא תמיד טבעית, של ליברלים שמאלנים לצד ליברטריאנים - ימנים קיצוניים, הרואים בפרשה החדשה פגיעה בתיקון הרביעי לחוקת ארה"ב, המגן כבר מהמאה ה?18 על האזרח מפני חיפוש או פריצה שרירותית מצד השלטון.

השערורייה החדשה, שוב במשמרת של אובאמה, מאחדת בין חבר הקונגרס הליברטריאני רון פול לסנאטור הליברלי ברני סנדרס. אובאמה אולי לא עמד בכל הציפיות, אבל הוא דווקא כן החזיר לאופנה את ה"ליברל?טריאנים", מונח של האתר החשוב "פוליטיקו".

כיצד קרה שאובאמה, שביקש שיזכרו אותו כמי ששם סוף למלחמה בטרור במתכונת שאחרי 11 בספטמבר, וכמי שהבטיח לסגור את מתקן הכליאה בגואנטנמו, הפך לנשיא שבמשמרת שלו נהרגו מאות אזרחים מפגיעת מל"טים - ובעיקר נתן חסות לשתי פרשיות האזנות?

ממשל אובאמה הסתבך תחילה בפרשת האזנות סתר לעיתונאים. כמה שבועות אחרי מזעזעת פרשת "פריזמה" את אמריקה כולה. דווקא בעידן אובאמה הנאור קרא "האח הגדול" את המיילים שלי או שלך, כאילו היינו בני דודים של בן לאדן.
מצד שני, אפשר אולי לראות בסיפור גם היבט חיובי: לא צריך יותר לשכור בלש פרטי כדי לעקוב אחר בן זוג או בת זוג החשודים בניאוף. אפשר פשוט לשאול את אובאמה.

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully