וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצוניים ברמות: החרם החרדי על הקניון הירושלמי

10.6.2013 / 21:02

מאבק על צביונו של קניון בירושלים מאיים להצית מלחמת דת? רבני שכונת רמות פתחו בחרם על הקניון השכונתי, פעילים חברתיים מנגד מארגנים רכישות מרוכזות על מנת לתמוך בחנויות

ביום שישי לפני שבועיים נתלו פשקווילים בכל בתי הכנסת של שכונת רמות בירושלים הקוראים לציבור להדיר רגליו מקניון רמות (הסגור בשבת יש לומר), משום שמושמעת בו מוזיקה חילונית הכוללת שירת נשים, הצגת בובות של נשים בחלונות הראווה של חנויות הבגדים ומוכרות "הלבושות שלא בצניעות". "כעת אנו במצב של חוסר ברירה וכלו כל הקצים", נכתב בין היתר בכרוזים, "לכן אין מנוס אלא לפנות לציבור היקר ולהודיע ברבים כי מאחר שהמקום מסוכן רוחנית לנו ולצאצאים, מעתה ועד להודעה חדשה – אין להיכנס ואין לקנות בקניון רמות!". הרבנים אף הוסיפו בתחתית המכתב תחת הכותרת "נ.ב" כי "בינתיים במקרה של צורך בתרופות בשעות שאין בית מרקחת ואין פתרון חלופי ניתן להיכנס אך ורק לשם ביצוע פעולה זו ולצאת מיד משטח הקניון". על המכתב חתומים עשרת הרבנים הגדולים של הציבור החרדי בשכונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפשקוויל שנתלה ברחבי בתי הכנסת בשכונת רמות בבירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

החרם הביא לירידה מסוימת במכירות ומספר בעלי עסקים פנו בימים האחרונים לגורמים מיהדות התורה כדי לגשר ולפשר ביניהם לבין הרבנים. במקביל, התארגנו תושבים חילונים מהשכונה יחד עם פעילי תנועת "ירושלמים" ונקטו פעולת נגד: ביום שישי הקרוב סמוך לבית הקפה "קפה-קפה" בשעה 10:00 יגיעו הפעילים לקניון להפגין תחת הכותרת "מפרגנים לרמות" כדי להביע בו תמיכה ולרכוש בו מוצרים לשבת, קניות ובגדים.

"הנהלת הקניון ותושבי השכונה צריכים לגלות אפס סובלנות כלפי גורמים קיצוניים שמנסים להגביל את החופש במרחב הציבורי באמצעות איומים וחרמות" אומרת רחל עזריה, חברת מועצת עיריית ירושלים מטעם תנועת "ירושלמים". "המטרה של פעולת התמיכה/מחאה ביום שישי היא שתושבים מרחבי העיר יבואו לקניון, יחד עם תושבי רמות, כדי לשתות קפה ולעשות קניות וכך לתמוך ולחזק את בעלי העסקים. כל חרם ואיום מצד גורמים קיצוניים ייענו בתמיכה וחיזוק מצד הציבור הפלורליסטי בירושלים" הוסיפה עזריה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קניון רמות "מעורר המחלוקת"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גוסטבו שנייברג, תושב השכונה וחבר הנהלה במנהל הקהילתי אמר: "שמחנו לגלות שהרבנים הקיצוניים ברמות רואים את המציאות כמו שאנו רואים אותה – שהקניון הוא מקום פתוח, דמוקרטי ופלורליסטי ושכל אחד יכול למצוא בו מקום לבלות", תיאר שנייברג בנימה צינית, "הבעיה היא שהם חושבים שהדבר מסוכן עבורם ושהם צריכים למנוע מהציבור שלהם לבלות יחד עם חילונים ודתיים. ישנה ירידה מסוימת במבקרים החרדים בקניון אך גם עתה ניתן למצוא בו חרדים. בדיוק כמו שחרם הוא פעולה צרכנית שלילית, תושבי השכונה החילוניים נוקטים פעולה צרכנית חיובית ומזמינים את הירושלמים לרכוש את מוצריהם בקניון. החרם יכשל כמו שניסיונות קודמים של הרבנים הקיצוניים לחרמות בשכונה נכשלו".

שכונת רמות בירושלים מחולקת לרמות הצפונית שם יש רוב חרדי ורמות הדרומית שם יש רוב חילוני. השכונה ידעה בשנים האחרונות מספר מאבקים בין הגוש החילוני-מסורתי לבין החרדי. בתוך כך, הניסיון של חברי מועצת העיר החרדיים לאחד בין המנהלים הקהילתיים של שני הגושים ב-2011, מאבק לפתיחת הקניון לפני שנתיים, מאבק על פתיחת בריכה שכונתית, וכעת המאבק על צביון הקניון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully